Společnost Vítkovice vybudovala malou plničku vodíku u vjezdu do areálu dceřiné firmy Cylinders Holding v Ostravě. Protože byly využity z velké části vlastní zdroje (holding dodává komplexní řešení skladování a dopravy vodíku), byla stanice hotova za dva měsíce a vyšla na příznivých 15 milionů korun. Plnička je aktuálně ve zkušebním provozu v pracovní dny mezi 7 a 17 hodinami a výdej vodíku je zpoplatněn jednotnou zaváděcí cenou 2 500 Kč či 100 € za jedno plnění bez ohledu na odebrané množství vodíku. Odolný vysokotlaký zásobník o objemu 7,26 m3 je řešen jako modulární, takže současnou kapacitu 10 aut denně lze v případě potřeby zvýšit až na 40 aut. Součástí stanice je dále kompresor a výdejní stojan. Vodík dodala společnost Messer Technogas.
Hlavní výhodou zvoleného řešení je, kromě nižší ceny, také energetická úspora plnění, která činí až 70 %. Vtip je v tom, že vodík není stlačen na standardních 1 000 barů jako na velkých stanicích, ale jen na 700 barů. I tak trvá naplnění zásobníku automobilu na 500 barů, tedy 70 % kapacity, kolem tří minut. Cenou za tuto úsporu je čas na doplnění zbývajících 30 %. To totiž zabere dalších 50 minut, přičemž se hodně ušetří i na chlazení dekomprimovaného plynu. Proto je takové řešení vhodné hlavně pro vnitropodnikové flotily, pro které to může být už dnes cenově zajímavé. Po prudkém zdražení fosilních paliv totiž ceny vodíku zůstaly na původních hodnotách, a tak už dnes lze přímé náklady na palivo snížit pod úroveň dieselu. Nevýhody vyšší pořizovací ceny vodíkového auta samozřejmě zatím zůstávají.
A podtrzeno cenou stanice jen 15 mega… to je fakt the best technology!
Toto je pouze jeden ze zázraků dnešních cen energií. S fosilními palivy to moc nesouvisí z nich se zelený vodík nutný pro palivový článek nevyrábí. Vyrábí se elektrolýzou. Elektřina je několikrát dražší bez zjevného navýšení nákladů na její výrobu, ale z ní vyrobený vodík se nezdražuje. Manipulace a podvody.
A jakto že je první? Na Barrandově se už staví rok a nefunguje?