Aktualizováno 25. 11. 2021
„Do konce letošního roku jsme plánovali nabídnout vodík na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a Litvínově. I když jsme z naší strany udělali vše pro to, aby se tak stalo, jsme nuceni otevření plnicích stanic přesunout na první čtvrtletí příštího roku. Byli jsme totiž informováni naším dodavatelem, že dodávky nezbytných komponent od výrobce v USA nabraly zpoždění. Zpoždění tedy následně má i testovací proces technologie, který předchází instalaci a otevření,“ vysvětlil Pavel Kaidl, tiskový mluvčí skupiny Orlen Unipetrol, která síť čerpacích stanic Benzina Orlen provozuje.
Původní informace z 24. 11. 2021
Podle informací kolegy novináře Stanislava Kolmana potvrdil Orlen Unipetrol posunutí termínu otevření prvních dvou veřejných vodíkových plnicích stanic v Praze-Barrandově a v Litvínově u areálu Unipetrolu. Obě měly podle časového harmonogramu otevírat už letos a přinejmenším barrandovská plnička je v současné době již v pokročilém stádiu rozestavěnosti. Jenže příznivci pohonu palivovými články či přímým spalováním vodíku se budou muset znovu obrnit trpělivostí. Ani jedna ze stanic už letos své pomyslné brány neotevře.
První veřejné vodíkové čerpačky v ČR letos otevřít nestihnou. Společnost Orlen Unipetrol potvrdila zpoždění dodávek komponent z USA a jejich následného testování. Spuštění stanic v Praze na Barrandově a v Litvínově se odsouvá na první čtvrtletí roku 2022. pic.twitter.com/95fpxE64M9
— Stanislav Kolman (@stanislavkolman) November 23, 2021
Příčinou je zpoždění dodávek klíčových komponent ze Spojených států, po nichž bude následovat ještě nezbytné testování. Nyní se operuje s termínem, spadajícím do prvního kvartálu roku 2022.
Orlen Unipetrol plánuje instalovat první vodíkové plnicí stojany na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a v Litvínově. Následovat budou čerpací stanice v Brně, Plzni a v Praze na Mladoboleslavské ulici. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dvě distribuční vodíková centra v Litvínově a v Neratovicích, ve kterých zpřístupní vodík mimo jiné i železniční dopravě. Skupina Orlen Unipetrol chce do budoucna na svých plnicích stanicích nabízet především zelený, bezemisní, vodík. Rafinérská společnost má již rozpracovány konkrétní plány na výrobu zeleného vodíku za použití elektrické energie z obnovitelných zdrojů, jako je slunce nebo vítr.