Během testovacích jízd poroty ankety Auto roku 2025 v České republice se mi naskytla ideální příležitost porovnat spotřebu nových elektromobilů na stejné trasy. Šlo v podstatě o všechny elektromobily, které na český trh dorazily za poslední rok. Jak si tyto novinky ve stejných (resp. podobných) podmínkách vedou?
Kombinovaný okruh, ale kratší než ten standardní
Šlo o trasu z Horních Počernic po dálnici ke sjezdu na Zápy a poté přes Mstětice a Zeleneč zpět do Horních Počernic. Ta měří 17,2 km, z nichž je 6,1 km po dálnici. Po městě (Praze) je to pouze 2,5 km, ale vzhledem k průjezdu Zápy, Mstěticemi a Zelenčem jsou obce cca třetina trasy a zbytek jsou okresky. Jde tedy o trasu s podobným poměrem, jako má kombinovaný okruh pro test Zaostřeno na spotřebu, ale samozřejmě delší trasa má větší vypovídající hodnotu.
Z testovaných elektromobilů si nejlépe vedl Renault Scénic E-Tech Elektrický před Volkswagenem ID.7 Tourer a Alfou Romeo Junior. Je ale potřeba dodat, že testovací jízdy byly dvoudenní a na první dva došlo až druhý den, kdy z 5 °C stoupla vnější teplota na cca 11 °C, takže tyto vozy měly příznivější podmínky. Mezi vozy, které musely trasu zdolat v 5 °C (teplotu v autě jsem měl vždy nastavenou na 22 °C) si nejlépe vedly vozy Alfa Romeo Junior a Kia EV3. Vozy, se kterými jsem jel až druhý den v příznivějších podmínkách jsou v tabulce níže označeny hvězdičkou.
Model | spotřeba (kWh/100km) |
---|---|
Renault Scénic (*) | 18,5 |
Volkswagen ID.7 Tourer (*) | 19,0 |
Alfa-Romeo Junior | 19,2 |
Kia EV3 | 19,5 |
Volvo EX30 (*) | 19,6 |
Opel Grandland (*) | 20,2 |
Ford Capri | 20,3 |
Porsche Macan | 21,7 |
Peugeot e-5008 GT | 24,3 |
Peugeot e-3008 GT | 24,3 |
Mercedes-Benz G 580 EQ | 37,5 |
Vzhledem k výsledku našeho letního srovnávacího testu, kde Renault Scénic E-Tech ve spotřebě propadl, mě nejvíce překvapil právě jeho výsledek v tomto srovnání. Má snad nejefektivněji vyřešené vytápění, že si tak dobře vedl v tomto srovnání zimní spotřeby? Je sice velmi pravděpodobné, že při stejné teplotě by byl až za dvojicí Junior/EV3 (což jsou ovšem mnohem menší auta), ale že porazil ve stejných podmínkách Volkswagen ID.7 Tourer, to už něco znamená. Který vůz je v této tabulce příjemným překvapením pro vás a který naopak zklamáním? Rád si přečtu i vaše názory v komentářích.
To se stalo i jiným recenzentům že měli na začátku auta s různou spotřebou na stejný trase. Btw i na auto cz se jim to ve Španělsku stalo.
Já se svýma 28tisici vím, že Scénic je uspornej 😁. (A spousta jiných srovnávaček to potvrzuje)
Jinak ale můžu potvrdit, že je fakt docela rozdíl mezi teplotama řekněme do plus pěti, a nizsima. Tam je to skokové horší, evidentně se tam nějak topnej faktor cerpadla láme. Takže si umím představit, že ten druhej den to mohlo být klidně o půl kW horší. Víc asi ne, jestli bylo furt těch cca 5 stupnu, víc se to láme fakt až kolem tak 2 a min.
Muj aktuální zimní průměr - 8tis km - jak to Renault resetuje po těch deseti tis - je 20,2. Skladba tras teď možná trochu míň dálnice, cca 35%.
V létě jsem měl těch 16,3 prvních 10k a 17,5 druhých 10k, to už tam byl podzim, a dálnice jsem měl tak 45% v té době. Paradoxně těch prvních 10k ještě víc, neboť tam byla ta dovolená a na ní sama dálnice.
Každopádně Renault jsou strasny hovada, když jsou schopni pustit si do testu který urcujou úspěch modelu takový nedodělky. Každý svého štěstí strůjcem, mohli mít ty prodeje mnohem lepší, spousta spíš pozdějších testu ukazuje, jak je to auto reálné usporny, a já bych aktuálně koupil znovu to samý (mám štěstí, že se ten můj nesere narozdíl od p. Laciny 😁, což je asi Málej zazrak, i s ohledem na tu nevyrovnanou kvalitu co na začátku pouštěli do světa, diletantni).