Dokáže tuhý mráz vybít baterku elektromobilu? Zkusili jsme to na vlastní kůži

19
Dokáže tuhý mráz vybít baterku elektromobilu? Zkusili jsme to na vlastní kůži
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Úbytek energie v baterii jsme zkusili na elektrickém Opelu Astra
  • Během jedné mrazivé noci zmizelo 15 km dojezdu
  • Vše závisí nejen na typu baterie

Již nějakou dobu je známo, že hodně nízké teploty jsou nepřítelem lithium-iontových baterií. Zatímco v extrémních vedrech si tyhle baterie nevedou obzvláště dobře, při nízkých teplotách si vedou ještě hůře. Často se pak objevují názory, že hlavně v zimě není dobré zaparkovat elektromobil s nízkým stavem baterie na delší časový úsek. Někdo říká, že se nic nestane, jiní vám ale ze své zkušenosti řeknou, že riskujete následné komplikace a odtah. Jak je to ale ve skutečnosti? Využili jsme ke konci loňského roku vypůjčený elektrický Opel Astra a vyrazili na mrazem pokrytou Šumavu. Na místo, kde jsme měli trávit několik dnů v rámci Vánoc, jsme první den dorazili s 18 % v baterii. Vůz hlásil dojezd 50 km a předem jsme počítali s tím, že nejbližší nabíjecí stanice je cca 23 km směrem na Kašperské hory.

Při příjezdu k ubytování byla teplota -5 °C a začínalo lehce sněžit. I tak jsme si říkali, že i kdyby se v baterii přes noc ztratilo pár kilometrů dojezdu, stále ráno vyjedeme s naprostým klidem. Jenže to byla chyba lávky. Ranní příchod k autu pro nás za chvíli znamenal šok. Po oškrábání námrazy ze skel a nastartování vozu se palubní počítač pochlubil 13 % stavem baterie a dojezdem 35 km. Už to způsobilo silné rozhořčení, protože vůz neměl naplánován předehřev kabiny a ani jsme k němu nebyly přes celou noc připojeni skrze mobilní aplikaci. Vzhledem k tomu, že Astra Electric ráda zkresluje dojezd, ještě před vyjetím jsme tušili, že dojet na 23 km vzdálenou nabíjecí stanici bude velký problém. Koncern Stellantis totiž stále využívá techniku, která je pro takové podmínky nepřesná, což se brzy ukázalo.

První ujetý kilometr ve vymrzlé Astře Electric probíhal za „asistence“ výhřevu předních sedadel a volantu. Schválně jsme jeli bez klimatizace, ale i tak se po prvním kilometru z počítadla ztratily dva kilometry dojezdu. Největší problém ale není v tom, že se jedná o elektromobil. Za vše může fakt, že bateriový blok, který má celkem 102 bateriových článků s chemií NMC811 prostě nezvládá silné mrazy. Bohužel vůz nenabízel možnost volby rekuperace a na výběr tak byla jen lehká, která nepřináší absolutně vůbec nic, a nebo silná, avšak s tou by řidič musel jet alespoň dva kilometry z prudkého kopce. Přitom třeba Kia EV6 zvládá tuhé mrazy naprosto s přehledem a takový úbytek energie jsem u ní nikdy nezaznamenal. Ještě zajímavější ale bylo, že další večer zůstala Astra zaparkovaná s 60% stavem baterie. Další ráno (a při - 4 °C) pak palubní počítač hlásil 58 % v baterii, takže úbytek nebyl tak velký, jako předešlý den.

Tento pokus na vlastní kůži tak jasně ukazuje, že hlavně u vozidel koncernu Stellantis se nevyplácí nechat vozidlo s minimálním stavem baterie v případě, že venku panuje mrazivé počasí. Rozhodně není pravda, že by elektromobil nijak nedokázal reagovat na fakt, že venku mrzne a jsou nehostinné podmínky. Dalším faktorem je kapacita baterie. 20 % v baterii Astry Electric není totéž, jako třeba v případě BMW i5, které na stejný počet procent ujede mnohem dále.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Přesně jak píše kolega, ohřátá baterie a studená baterie je klidně takový rozdíl v kapacitě, aniž by se cokoli vybilo. Jakmile byste ji ohřál, bude kapacita zpět.
Martin Lacina
Martin Lacina
To se stava, ze kdyz prijedete i do vytopene garaze po delsi ceste, kdy je baterie ohrata jizdou a hned ji nepripojite na nabijecku, tak do rana par procent zmizne, tim jak se baterka ochladi. V kombinaci s mrazem je tech procent vice.
den
den
A ted' nechat s 60% v mrazu na tyden. Myslite ze po tydnu bude tam 46%? :-)
Tomáš Calta
Tomáš Calta
Proč píše články někdo kdo o elektromobilitě evidentně moc neví? Asi začnu psát o operaci srdce :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze