Opel Astra Electric (2024)
test

Opel Astra Electric (2024)

Důstojný pokračovatel rodu
3

Otestovali jsme elektrickou verzi nového Opelu Astra ve výbavě GS a s karoserií hatchback. Koncernová technika Stellantis jí udělila 54kWh baterii, přední náhon a celkem bohatou výbavu. Zvládne Astra Electric i delší přesuny na dálnici? A jak je na tom s jízdním komfortem?

Minulý rok se poprvé ukázala světu plně elektrická Astra a nyní přinášíme její test. Astra je skoro až historické označení, takže když se tento model ukázal jako elektromobil, někteří fanoušci značky s tím nebyli úplně spokojeni. Navíc od počátku bylo jasné, že techniku bude Opel sdílet s dalšími značkami z koncernu Stellantis, takže není překvapením, že pod líbivým kabátkem se ukrývá skromnější baterie o využitelné kapacitě 51 kWh. Dopředu lze počítat pouze se dvěma karosářskými variantami (hatchback a kombi), takže na časy, kdy se Astra prodávala jako sedan/kabriolet, raději zapomeňte. Dnešní doba je plná úspor a už jen z prodejního hlediska by „přebytečné“ karosářské verze byly vlastně jen do počtu. Důležité je, že dle českého ceníku vyjde základní provedení testovaného vozu na 1 139 900 Kč, za což dostanete výbavu Edition.

Technické parametry Opel Astra Electric

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 374 × 1 860 × 1 442 mm, 1 765 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 (110 + 81) kW, 156 (150 + 110) koní, točivý moment: 270 Nm
Baterie54 kWh (51 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od1 049 990 Kč

Kdo upřednostňuje prostornější kombík, musí připlatit 50 tisíc Kč. Na test varianty Sports Tourer v elektrické verzi samozřejmě taktéž dojde, jen je potřeba si počkat na srpen. Aktuálně je na řadě hatchback, který se mně náramně líbí. Přídi totiž dominuje maska chladiče s názvem Opel Vizor. Ta se inspirovala schématem kompasu, kdy sever a jih vymezuje ostrá linka nad a pod logem značky, východ a západ pak pro změnu signalizují pruhy denního svícení ve světlech. Jsou zde i malé vertikální otvory pro přívod vzduchu k systému vozu a do kabiny. Největší výhodou Astry jsou pak světlomety Matrix LED. Mají úzký tvar a 84 LED segmentů v každém světlometu. Tato technika funguje náramně a hlavně při jízdě v noci bez dalších okolního osvětlení dokázala Astra Electric svítit dostatečně široko a daleko.

Výsadou elektrické verze jsou aerodynamicky optimalizovaná 18" litá kola s šedými výplněmi. Z továrny vyjíždějí na pneumatikách o rozměru 215/45 R18 A+. Kromě druhého víčka nádrže a maličkého písmena „e“ v názvu vozu prakticky nikdo nepozná, že se dívá na auto poháněné baterií. To z Astry dělá o to příjemnějšího společníka. Aby se ale řidič cítil dostatečně „spalovácky“, ve sportovním režimu lze aktivovat umělý zvuk motoru, který vychází v reproduktorů ve voze. Trošku přebytečný prvek výbavy, ale kdo si na to potrpí, toho Astra nezklame. Po usednutí do kabiny je zde opět jen minimalistický rozdíl oproti jiným verzím se spalovacím motorem. Už verze Edition má bohatou standardní výbavu, takže lze počítat s tím, že zákazník dostane například přední sedadla s certifikací AGR a manuálním nastavením. Nechybí ani Pure Panel s dvojicí 10" obrazovek, vyhřívání volantu a dvouzónová automatická klimatizace.

Překvapil mě ve standardu dodávaný adaptivní tempomat a taktéž 360° kamera systému Intelli-Vision. Digitalizace se projevila ve velké míře na středovém panelu, kde sice najdeme pár tlačítek, ale většina palubních funkcí je stejně schovaná v nitru palubního systému. Ovládání klimatizace je tak nutno provádět skrze středovou obrazovku, což odvádí pozornost od řízení. Místa je v kabině dostatek hlavně vpředu, naopak vzadu je prostor pro nohy o něco těsnější. V rámci elektrického pohonu došlo ke zmenšení objemu kufru, který u Astry Electric činí 352 litrů. Přidejte k tomu nutnost někam uložit AC nabíjecí kabel a rázem máte v kufru o dost méně místa. Škoda, že se nenašlo místo pro spodní patro, kam by se daly kabely bez problému odložit. Zásadní předností oproti zbylým modelům v koncernu Stellantis je do jisté míry naladění pohonného ústrojí. Opel Astra Electric totiž sice využívá stejnou 54kWh baterii a pohon přední nápravy, ale jako jediná umí jet rychlostí až 170 km/h.

Je jasné, že kdo pojede na maximum delší dobu, baterie se vybije po ujetí 200 km, ale tady jde spíše o tradici značky Opel. Ta si zakládá na komfortním podvozku a schopnosti polykat stovky kilometrů na dálnicích. Hlavním prvkem elektrické Astry je lithium-iontová baterie, která podle výrobce zvýšila tuhost karoserie o 31 %. Celkový výkon činí 156 koní a k dispozici je nejvyšší točivý moment 270 Nm. Po vyčerpání kapacity baterie lze využít rychlonabíjení o výkonu až 100 kW. Další možností je palubní třífázová nabíječka, jež dokáže nabíjet výkonem až 11 kW. Po celou dobu testu jsem pak jezdil se spotřebou 16,4 kWh na 100 km a jen na dálnici v rychlostech okolo 135 km/h si vůz bral přes 19 kWh na 100 km. Reálný dojezd je někde kolem 340 km, ale řidič se musí hlídat a nevyužívat plný potenciál vozu. Kdo se ale nerad hlídá, za vyšší spotřebu a nižší dojezd se Astra „odmění“ zábavným řízením, slušnou agilitou a někdy se nebrání ani přetáčivému smyku.

To mě celkem překvapilo, protože výkon 156 koní není oslnivé číslo z hlediska sportovního zážitku. I podvozek bez sportovních úprav zvládal ostré tempo příkladně. Z mého pohledu ale pomohla taktéž nízká hmotnost, která v tomto případě činí jen 1 679 kg. Umím si představit, že sportovně laděná verze GSe předvede ještě lepší jízdní výkony. Důležité je taktéž zmínit, že jsem měl k dispozici tři jízdní režimy. V nastavení Eco byl vůz ospalý a elektromotor odemkl výkon jen 108 koní. Naopak v již zmíněném nastavení Sport vůz poskytne všech 156 koní. A nějaké nevýhody? Lesklý klavírní lak na středovém panelu je doslova magnetem na škrábance, otisky a prach. Za skoro 1,1 milionu korun bych pak čekal menší procento tvrdých plastů v kabině. A ještě loketní opěrka, která má dvě části a kdo má ostřejší loket, toho bude předěl nepříjemně tlačit.

Jinak je ale Opel Astra Electric velmi zdařilé rodinné auto. Poskytne zábavu, komfort a s lehčí nohou i celkem dlouhý dojezd. Ani výbava není chudá a v porovnání s konkurencí dokáže být auto velmi hbité. Nejnáročnější mohou navíc zakoupit výbavu GS, kterou lze dále dovybavit o několik dalších paketů. Jen pamatujte na to, že cena vozu najednou povyskočí na 1,4 milionu Kč.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

opel-astra
Klady
  • minimální rozdíly oproti spalovací verzi
  • zábavný podvozek
  • dostatek místa vpředu
  • bohatá základní výbava
Zápory
  • vyšší cena
  • omezený prostor pro nohy vzadu
Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Cena taková, že zájemci o Stellantis po EV prostě nesáhnou, když ICE verze je o tolik levnější. Ale odfajfkujem si, že máme EV.
A věta, že se musí hlídat při dojezdu a nevyužíval plný potenciál vozu...115kW, 54kWh...to je výsměch. To je proti je proti konkurenci úplně mimo (iD.3, MG4, TM3 SR, nová Kona...).
Dini Dini
Dini Dini
Podle mě to výrobci udělali schválně. Postaví jedno auto, na kterém jasně ukážou, jak to EV nedává smysl proti ICE. I já jsem najednou zjistil, že Model 3 za 1,3mio je vlastně blbost...tolik peněz za tak obyč auto..proč?
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Kdyby ta cena byla na úrovní spalovacího vozu, tak by to byl zajímavý tah, ale s touhle cenou je to prostě nesmysl kupovat. Kona měla 64kW baterii v roce 2018? A dnes čteme recenze o novém autě s 54kW baterií v roce 2024? A Chápu, že tohle je předělaný spalovák, to je v pořádku, ale cena tomu velmi neodpovídá. Zatím ty EV prodávat nepotřebují, tak to je. Nebo mají nějaký hodně velký problém sehnat dostatek článků do baterií.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze