Opel Astra Sports Tourer Electric (2024)
test

Opel Astra Sports Tourer Electric (2024)

Sebejistý průkopník přichází
1

Elektrický Opel Astra ve verzi kombi jsme vzali do testu a zjistili jeho veškeré kvality i nedostatky. Jaký je jeden z úplně prvních evropských elektrických kombíků? A dokáže si obhájit cenu 1,1 milionu Kč?

Nový Opel Astra ve standardní verzi hatchback jsme v elektřině na fDrive.cz už testovali a zajímavé je, že v ceníku výrobce začíná v elektrické verzi na částce jen o 20 tisíc korun nižší. Pokud tedy vysloveně nechcete menší auto, je rozhodování zda hatchback, či kombi velmi jednoduché. Z praktického a finančního hlediska se rozhodně vyplatí zvolit variantu Sports Tourer, jež přidá nejen na pohlednosti, ale hlavně se do kufru vejde mnohem více zavazadel. S délkou více než 4,6 m je kombík o 30 cm delší než hatchback. Design je nicméně stejný a mně osobně se líbí. Přední masce opět vévodí černý prvek Opel Vizor. Ten se chlubí mimo jiné LED světlomety Intelli-Lux Pixel Light se 168 segmenty. Ty musím mimochodem pochválit – svítí hezky, matrix technologie funguje spolehlivě. Naopak Opel musím pokárat za absenci předního kufru. Nabíjecí kabely se kvůli tomu doslova povalují v kufru a ani pod jeho podlážkou pro ně není místo.

TEST: Jak jezdí Opel Astra Sports Tourer Electric? – Je prvním evropským elektrickým kombíkem na českém trhu.

Technické parametry Opel Astra ST (2023) Electric Sports Tourer

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, 4 642 × 1 860 × 1 480 mm, 1 760 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 270 Nm
Baterie54 kWh (50,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od1 049 631 Kč

Nevyčnívá příliš z davu

Že i jednoduchý design může být elegantní ukazuje krásně zadní část, která působí dynamicky, i když Astra žádný trhač asfaltu není. V červeném laku to testovanému vozu slušelo a v rámci verze Sports Tourer je samozřejmě nejdůležitější zavazadlový prostor. Ten má v základním uspořádání 516 litrů a v případě sklopení druhé řady sedadel se prostor zvýší až na 1 553 litrů. Potěší také pravidelný tvar kufru a nízká nakládací hrana. Toto je zkrátka ideální adept na rodinné elektrické auto. Jasně, jeho cena není zrovna příznivá, ale kdo by chtěl něco většího a luxusnějšího, bude se muset zatím podívat pouze k BMW, jehož model i5 Touring v základní verzi eDrive40 stojí nejméně 1,8 milionu Kč. To je o více než 400 tisíc korun méně než v případě Astry v nejvyšší výbavě GS a se všemi příplatky.

Lesklý plast v kabině je k vzteku

Co se týče kabiny, v ní je místa dostatek pro čtveřici dospělých. Pro pátou osobu zde není místo, za což může hlavně nedostatek místa pro jeho nohy kvůli příliš vystouplé zadní části středového tunelu. Za nevýhodu též považuji klavírní černý lak na středovém panelu, na kterém ulpívají veškeré otisky prstů, smítka prachu a při slunečných dnech dokáže tento lak házet nepříjemné odlesky směrem k očím posádky vpředu. To bych v rámci faceliftu rozhodně změnil a místo klavírního černého laku bych raději viděl cokoliv jiného nelesklého. Moc cením naprosto temná boční okna od B-sloupku dále, která nejenže přispívají k ochraně před přímým slunečním svitem, ale současně dokážou odradit zloděje od případné krádeže cenností ve voze. Po technologické stránce měl testovaný vůz v kabině instalovaný tzv. Pure Panel.

Technika by chtěla ještě doladit

Jedná se o dvojici 10" displejů, z nichž jeden zastává práci přístrojového štítu a druhý slouží jako obrazovka infotainmentu. Uspořádání položek na obou z nich lze měnit skrze individuální nastavení v palubním menu. Hodně mě zamrzely reakce palubního systému, který měl občas skoro až sekundovou prodlevu. Naopak potěší možnost mít ve vyšších výbavách head-up displej, jehož grafika je vcelku povedená. Jeho ovládání se provádí skrze otočný ovladač pro zpětná vnější zrcátka. Stačí jej otočit do správné polohy a rázem se upravuje sklon a náklon. Kdo si potrpí na Apple CarPlay či Android Auto, obě jsou v případě Astry možné bezdrátově. Samozřejmostí je možnost kontrolovat vůz na dálku, k čemuž slouží aplikace MyOpel. Ta bohužel nepřináší žádné hlavní novinky.

Navigační systém vám ukáže, kde přesně se vám vybije baterie

Skrze mobilní aplikaci lze vůz dopředu vychladit/vytopit, odemknout/zamknout, rozsvítit a zhasnout světla, popřípadě zkontrolovat stav nabíjení a tento proces na dálku vypnout. Stále ale chybí lokalizační systém vozu, takže v aplikaci sice lze uložit poslední polohu vozu, avšak ta se s případným odjezdem nezmění a vůz tam „bude stát“, dokud to uživatel opět nezmění. Nemění se ani stav najetých kilometrů na vozidle. I tohle musí uživatel zadávat ručně a případná objednávka na servis vozu skrze aplikaci MyOpel tak nebude úplně přesně reflektovat stav vozu. A abych těch nedostatků nebylo málo, své mouchy má i navigační systém vozu. Ten sice ukáže nabíjecí stanice, ale i při naplánování trasy vám automaticky nezajistí mezi zastávky k nabíjení. Navigace místo toho zobrazí nabíjecí stanice na trase a dokonce vám ukáže, kde přesně se vám vybije baterie. Skvělé...

A jelikož si verze Sports Tourer Electric bere základ v klasické „krátké“ Astře, v útrobách vozu byl schovaný elektromotor s výkonem 156 koní. Baterie měla opět využitelnou kapacitu 51 kWh, což při běžných jízdách po městě a mimo něj postačilo k dojezdu 350 km. Při plném zatížení se nám dařilo jezdit se spotřebou okolo 18,7 kWh na 100 km. O něco horší byly dálnice, kde mi vůz odebíral až 20 kWh na 100 km. Z toho je tedy jasné, že při takových jízdách vydrží baterie na sotva 250 km, což není nic moc. Z toho důvodu doporučuji jezdit s lehčí nohou popřípadě využívat jízdní režim Eco, ve kterém je omezená funkčnost klimatizace a elektromotor působí, jako by jej někdo právě probudil z dlouhého zimního spánku. Na druhou stranu se tím dá spotřeba snížit v kombinovaném režimu až na 16,5 kWh na 100 km.

Jízdně umí překvapit

Stejně jako v ostatních verzích Astry, i zde jsem měl dispozici 3 jízdní režimy, kdy pouze v nastavení Sport byl odemčen plný výkon 156 koní. V ostatních nastaveních je výkon o něco nižší. Ovšem pozor. Ani ve Sportu není Astra žádným trhačem asfaltu či okreskový sprinter. Je to ideální rodinné auto pro klidnější řidiče, kteří chtějí v přijatelném komfortu a tichu odvést celou rodinu na několik stovek kilometrů vzdálené místo. Opel o elektrické variantě Sports Tourer Electric tvrdí, že má o 30 % vyšší torzní tuhost než modely se spalovacími motory. A má pravdu. Během mnoha jízd v průběhu týdne bylo znát při přejezdu větších nerovností, že výrobce zvolil tužší nastavení podvozku. Škoda ale, že v rámci výbavy nejde přikoupit adaptivní podvozek, který by dával na výběr alespoň komfortní a sportovní režim.

Zábava za volantem i tak byla s testovaným kombíkem celkem velká a zkušenější řidiči si ho budou schopni vést na klikaté okresce celkem vysokým tempem. Je ale potřeba se připravit na to, že si to vyžádá daň v podobě vyšší spotřeby, a tím pádem i nižšího dojezdu. Ve výbavě vozu toho bylo více než dost a výrobce myslel na časté dálniční cesty. Při nich pomáhá systém Intelli-Drive 2.0. Ten jsem si vyzkoušel při několika jízdách na dálnici a jak jsem se následně přesvědčil, zcela bez problémů zvládá sledovat provoz, držet vůz ve zvoleném jízdním pruhu a dokonce ho dokáže i za asistence řidiče sám změnit. Je ale potřeba při změně jízdního pruhu stále držet rukama volant a mírně s ním zatáčet. Volant není kapacitní a nestačí na něm mít ruce a nic nedělat. Maximální nejvyšší rychlost je v případě verze Sports Tourer Electric opět 170 km/h, čímž se Opel řadí na druhé místo nejrychlejších „elektrokombi“ v rámci mainstreaimu.

Nabíjení lze uskutečnit výkonem jen 100 kW

Rychlejší je už jen MG5 Electric, který umí jet až 185 km/h. Nebýt vyšší spotřeby, testovaný vůz neměl problém polykat dálniční kilometry s grácií. Do kabiny nepronikal větší aerodynamický svist, což je další pozitivum. Škoda jen, že v případě dojetí na nabíječku se vůz bude moci nabíjet výkonem opět pouze 100 kW. I když se baterie z 10 na 80 % nabije za 30 minut, na dnešní dobu je to už pouze průměr. Chtělo by to do budoucna navýšit buď nabíjecí výkon/ využitelnou kapacitu baterie. Díky tomu by se vůz stal zase o něco použitelnější a praktičtější do každodenního života.

Cenově se rozhodně nepodbízí

Celkově se Astra ve verzi Sports Tourer povedla. Ten, kdo chce elektrický rodinný kombík, je toto jedna z úplně prvních a zároveň nejlevnějších variant. Potěší velkým a dobře využitelným kufrem, praktickým interiérem i elegantním designem. Zaujme i solidními světly, jízdním komfortem a dobře fungujícími asistenty. Ačkoliv jsem testoval velmi bohatě vybavený exemplář, stále to mohlo být lepší. Opel má totiž v zásobě celkem velkou zásobu příplatků. Není proto divu, že cena testované specifikace dokáže během chvíle vyskočit až na 1,3 milionu Kč. To už je za mě ale celkem hodně.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

opel-astra-st-2023
Klady
  • velký objem kufru
  • spotřeba v režimu Eco
  • bohatá výbava
  • elegantní a nepřeplácaný design
Zápory
  • DC nabíjení výkonem pouze 100 kW
  • pomalejší chod infotainmentu
  • cena
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 19. 6. 17:27
Jako auto se mi to libí. Technika je však už dnes podprůměrná a může to obhájit pouze cena, ale co je paradox, že je naopak vyšší, jak lepší konkurence, jako je dnes ID.3 (za 800 tis.) nebo Enyaq (za 900 tis.).

Aby tohle bylo konkurence shopné, měla by být cena na úrovni 750 tis. Kč s baterií 50,8 kWh, když výše uvedné modely mají 58 kW.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze