Síť čerpacích stanic ORLEN zařadila do své nabídky pohonných hmot plně syntetické palivo, takzvaný hydrogenovaný rostlinný olej ve 100% čistotě (HVO 100). Palivo se vyrábí z rostlinných olejů a odpadních produktů z potravinářského průmyslu a pohostinství, včetně upotřebeného kuchyňského oleje. Má potenciál snížit emise skleníkových plynů až o 90 % ve srovnání s běžnými fosilními palivy, což plně odpovídá dlouhodobé strategii skupiny ORLEN Unipetrol v oblasti udržitelného rozvoje a snižování emisí uhlíku. Pilotní prodej byl zahájen na čerpací stanici ORLEN v Rokycanech. Rozšíření prodeje na další čerpací stanice v České republice a zařazení do velkoobchodní nabídky skupiny ORLEN Unipetrol je plánováno na první čtvrtletí příštího roku.
„Naší strategickou ambicí je do roku 2030 snížit emise CO2 o 25 % oproti roku 2020 a do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Ke splnění těchto cílů realizujeme řadu dekarbonizačních projektů v průmyslu i dopravě. Vedle budování infrastruktury pro bateriovou a vodíkovou elektromobilitu začínáme na čerpacích stanicích ORLEN prodávat také pokročilá biopaliva, která našim zákazníkům umožňují výrazně snížit jejich uhlíkovou stopu,“ říká Agnieszka Bobrukiewicz, členka představenstva skupiny ORLEN Unipetrol, zodpovědná za řízení maloobchodu a marketingu, a dodává: „Tyto aktivity jsou součástí naší strategie v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných zdrojů a jsou také v souladu se směrnicí Evropské unie RED III a Národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České republiky.“
Tato syntetická nafta je určená pro osobní i nákladní automobily a taktéž autobusy. Vedle maloobchodního prodeje plánuje tato značka čerpacích stanic na začátku příštího roku zařadit palivo HVO 100 do své velkoobchodní nabídky pohonných hmot. Hydrogenovaný rostlinný olej (v překladu hydrotreated vegetable oil) je moderní palivo s cetanovým číslem přes 70 jednotek, které zajišťuje lepší startování, hladší chod a nižší emise oproti běžné naftě. Chrání motory a filtry díky vysoké chemické čistotě. Hodí se pro chladné klima a lze ho déle skladovat. Palivo HVO 100 je kompatibilní s naprostou většinou dieselových motorů bez nutnosti jakýchkoli technických úprav. Ty novější již jsou na tento druh paliva přímo homologovány (na víčku nádrže označení XTL).
Palivo HVO odpovídá svým složením ropné dieselové frakci a splňuje normu ČSN EN 15940 a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES o kvalitě tržních paliv. HVO vyrobené z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl je ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a především emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného zdroje, který byl pěstován právě za účelem výroby paliva, započítávají se do finální emisní stopy veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout výrazné úspory emisí skleníkových plynů o 60 až 65 % (ekvivalentní CO2 ). V případě využití použitých rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí 90 až 95 % v porovnání s palivem ropného původu.
A pak je otazka jestli nebylo by vyhodnejsi ten odpad zpracovat radej na metan a pouzit na vytapeni nebo vyrobu hnojiv.
HVO z odpadu na vsechna dieselova auta stejne stacit nebude. Pestovat ucelne olej pro HVO - zase deti v africe budou umirat hlady. Radeji uz kdyz chcete to spalit tak v letadlech. Kamiony muzou jezdit na baterky.
Cena se u různých provozovatelů čerpacích stanic liší, ale obecně je HVO 100 o přibližně 10 korun na litr dražší než standardní nafta B7.