Dosud největší český vodíkový projekt se rozjíždí v Mníšku pod Brdy a okolí. Koordinátor městské a příměstské dopravy PID tam totiž ve spolupráci s dalšími partnery zavede bezemisní dopravu na linkách 446, 517 a 688 s pomocí deseti nových autobusů Solaris, poháněných palivovými články. Počítá se s ročním výkonem v řádech tisíců pasažérů a zhruba 550 000 km, dotyčné linky navíc vedou hornatým terénem, což znásobí výhody elektrického pohonu s rekuperací. Provozovatelem autobusů bude zavedená soukromá společnost Martin Uher Bus, provozující v kraji hromadnou dopravu v rámci PID. Většinu pořizovacích nákladů pokryjí dva evropské dotační tituly: Integrovaný regionální operační program (IROP) a ITI pro metropolitní oblasti.
Hlavním partnerem projektu bude ČEZ ESCO, který ve spolupráci s Logan Energy dodá elektrolyzér na výrobu vodíku o výkonu 540 kW (až 200 kg vodíku denně) a zároveň jej bude napájet ze své vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. Tato sestava by měla bez problémů pokrýt roční spotřebu zeleného vodíku, která je vypočítána na 45 tun. Čerpat do autobusů se bude v plnicí stanici se zásobníky na celkem 500 kg vodíku, které pokryjí až třídenní spotřebu. Projekt by měl ukázat cestu dalším obdobným, protože podle aktualizované vodíkové strategie by se mělo v Česku v roce 2050 spotřebovat 1,1 až 1,8 milionu tun, a to nejen v dopravě, ale například i v chemickém průmyslu.
Vítěz výběrového řízení, polský Solaris, dodá deset dvounápravových, dvoudveřových, plně nízkopodlažních autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Ty mají standardní délku 12 m, klimatizaci salonu, determální okna, kompletní LED osvětlení, nabíjecí USB zásuvky pro cestující, průchozí vnitřní prostor bez schodů, kneeling a manuálně výsuvnou plošinu pro vozíčkáře. Poháněn bude trakčním motorem o jmenovitém výkonu 204 k, palivový článek pak poskytne až 70 kW. Plné načerpání vodíkových zásobníků (cca 38 kg) potrvá zhruba 15 minut, bus na ně ujede zhruba 300 až 350 km.
Technologicky demonstrator provozu H-busů je to dobrý, ale eko to není.