Z Letiště Praha budou jezdit velkokapacitní vozidla Škoda-Solaris dlouhá 24 metrů

7
Z Letiště Praha budou jezdit velkokapacitní vozidla Škoda-Solaris dlouhá 24 metrů
Fotografie: DPP
  • Vítězem veřejné zakázky na nákup 20 nových tříčlánkových bateriových trolejbusů se stalo česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation)
  • DPP současně podepsal smlouvu na dodávku vysoutěžených vozidel, první z nich by se v Praze mělo objevit na konci roku 2023
  • Velkokapacitní vozidla jsou určena pro budoucí trolejbusovou linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha v rámci projektu elektrifikace nynější autobusové linky č. 119. DPP
  • Celková hodnota zakázky je 623,22 milionů korun

DPP bude prvním provozovatelem velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m a vůbec tříčlánkových vozidel v České republice. Výrobcem podvozku a kompletní karoserie je polsko-španělská společnost Solaris Bus & Coach, trakční elektrovýzbroj včetně elektromotorů pochází z dílen společnosti Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation.


Škoda-Solaris 24m je městský, plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi, celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je 100% nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů. Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly. Osvětlení prostoru pro cestující i vnější osvětlení vozidla využívá technologii LED. V prostoru druhých dveří je vytvořen prostor pro přepravu dvou kočárků, nebo dvou invalidních vozíků či jednoho kočárku a jednoho invalidního vozíku. Tyto prostory jsou standardně vybaveny zařízením pro fixaci a uchycení invalidního vozíku, sklopnou opěrkou a zádovou opěrnou deskou.

Velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris 24m bude DPP nasazovat primárně na budoucí trolejbusovou linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha v rámci připravované elektrifikace současné autobusové linky 4. 119. Linka č. 119 bude elektrifikována pomocí systému tzv. dynamického nabíjení. Trolejové vedení by mělo vzniknout přibližně na polovině trasy linky, konkrétně v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3. Ve zbylých úsecích pojedou bateriové trolejbusy v režimu na baterii. Kromě dynamického nabíjení při jízdě pod trolejí, se budou baterie trolejbusů nabíjet i staticky v obratištích Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla. Současně vzniknou trolejové stopy pro nabíjení a balancování baterií, a také předtápění interiéru před výjezdem v areálu garáží Řepy, odkud je linka č. 119 vypravována.

Škoda-Solaris 24m

DPP se s projektem elektrifikace linky č. 119 uchází o zařazení do mezinárodního výzkumného projektu E-BRT, který je připravován v rámci evropského vědecko-výzkumného programu Horizon a koordinován ze strany Mezinárodního svazu veřejné dopravy UITP „Už za dva roky nebudou návraty z dovolené tak těžké jako doposud. S těžkým kufrem nebo batohem na nás už nebude čekat přeplněný nepohodlný autobus. Na zastávku přijede tříčlánkový trolejbus. Budou pohodlné, tiché a nabídnou plynulou jízdu. Žádné kodrcání. Svými jízdními vlastnostmi a komfortem se přiblíží spíše k tramvaji než autobusu. Navíc budou parciální a díky moderním technologiím nebudeme muset natahovat nové dráty v celé délce linky a využijeme existující sloupy veřejného osvětlení,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP a dodává: „Začátek letošního roku je pro nás skutečně ve znamení elektromobility a moderních technologií. Začali jsme stavět infrastrukturu pro první regulérní trolejbusovou linku v Praze z Palmovky do Miškovic. Už pro ni máme ve výrobě 15 kloubových bateriových trolejbusů. Po Praze jezdí první elektrobusy a do konce února jich bude celkem 14. Získali jsme společné povolení pro elektrifikaci linky č. 119 na Letiště Václava Havla a teď máme i vítěze veřejné zakázky pro nákup tříčlánkových trolejbusů na tuto linku.


Mám velkou radost, že se nám podařilo tuto veřejnou zakázku dotáhnout do zdárného konce a podepsat smlouvu na nákup 20 tříčlánkových trolejbusů. Jsou určeny pro druhou připravovanou pražskou trolejbusovou linku, která bude zhruba od března 2024 místo autobusů spojovat Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla Praha. Není ale vyloučeno, že se v rámci zkušebního provozu první tříčlánkový trolejbus neobjeví dříve na trolejbusové lince 58. První vozidlo určené právě k testovacím jízdám bychom měli dostat v prosinci příštího roku, zbylých 19 pak do poloviny února 2024,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Je skvělé, že se Praha vrací k trolejbusové dopravě, která zde začala psát svoji historii již v roce 1936, a již tehdy u toho byly trolejbusy Škoda. Trolejbusy jsou klíčovým dopravním prostředkem v mnoha městech Evropy a jejich zavedení na pražské letiště zajistí cestujícím pohodlnou a zejména tichou cestu do centra Prahy. Na této lince navíc trolejbusy nahradí dieselové autobusy, dojde tak k zásadnímu snížení produkce emisí oxidu uhličitého. Věříme, že to bude inspirací i pro další města a velkokapacitní trolejbusy se objeví také na jejich páteřních linkách,“ řekla Tanya Altmann, Senior Viceprezident pro Bus Mobility Solutions ve skupině Škoda Transportation.

Blahopřejeme městu Praha k investici do moderních a bezemisních vozidel. Trollino 24 je naší odpovědí na zvýšení kapacity nejvytíženějších linek v přeplněných městech. Uvedení 20 dvoukloubových trolejbusů do provozu bude pro Prahu ideálním řešením. Jsem přesvědčen, že tato nejmodernější, detailně propracovaná, bohatě vybavená a především bezemisní vozidla se stanou vizitkou české metropole,“ uvedl Petros Spinaris, člen představenstva Solaris, odpovědný za Prodej, marketing a poprodejní služby.

Kapacitní spojení letištních terminálů s centrem Prahy přinese zvýšení komfortu pro cestující i zaměstnance, kteří do areálu přijíždějí či se potřebují dostat na metro. Zároveň oceňujeme, že tento způsob dopravy přispěje ke snižování emisí CO2. Letiště Praha je v dekarbonizaci velmi aktivní, je to jeden z hlavních pilířů firemní ESG strategie, v rámci které se mimo jiné snaží do snižování emisí zapojovat i své partnery,“ dodal Jiří Kraus, místopředseda představenstva Letiště Praha, do jehož kompetence spadá mj. i oblast životního prostředí.

Škoda-Solaris 24m je plně bezemisní vozidlo, topení i klimatizace jsou napájeny výlučně elektricky. Trolejbusy splňují také veškeré Standardy kvality Pražské integrované dopravy, budou vybaveny kompletním odbavovacím a informačním systémem a dodány v novém jednotném designu PID. Trolejbusy budou vybaveny také zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou kamerou, bočními a couvací kamerou, navíc kamerou snímající trolejbusové sběrače. Domovskou garáží velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů budou Řepy.

Součástí dodávky je rovněž systém energetického managementu, který DPP umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska (stav baterií, průběh nabíjecích cyklů včetně hodnoty nabíjecího proudu, kontrolu dodržení potřebného dojezdu apod.). Právě oblast optimalizace energetického managementu bude jedním ze sledovaných bodů výzkumného projektu E-BRT.

Zajímavostí trolejbusu je vybavení dvěma bezúdržbovými trakčními elektromotory o jmenovitém výkonu 160 kW, které jsou umístěny v bočních schránách před druhou a třetí nápravou. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími 7 pomocnými motory sloužícími např. k chlazení trakčních motorů, střešní jednotky nebo jako pohon kompresorů klimatizace. Elektrická výzbroj včetně řídící elektroniky a trakční baterie je rozmístěna na střeše vozidla. Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy navíc vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi. Nedílnou součástí všech vozů bude také možnost případného nouzového nabíjení z běžné sítě 3×400VAC/32A nebo 63A s kabelovým připojením dle standardu CCS-2. Trolejbusy budou dále vybaveny systémem automatického stahování sběračů na konci trolejového vedení a indikací začátku trolejového vedení. Vzhledem ke dvěma řiditelným nápravám obsahuje systém řízení vozidla dva oddělené hydraulické okruhy posilovače řízení, které ovládají přední a zadní řízenou nápravu.

Záruční doba každého z nových tříčlánkových trolejbusů je 8 let vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 15 let. Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor min. 11 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v podmínkách hl. m. Prahy v souladu se Standardy kvality PID s dosahováním maximální povolené rychlosti, plném obsazení vozidla a zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících, na křižovatkách a ostatních překážkách. Deklarovaná životnost velkokapacitních trolejbusů je minimálně 15 let. Předpokládaný roční nájezd každého trolejbusu bude až cca 90 tisíc kilometrů, což při délce trasy linky 17,9 km tam a zpět znamená zajištění zhruba 10 000 spojů ročně, a tedy průměrně téměř 28 spojů denně každým trolejbusem.

Celková hodnota veřejné zakázky za nákup 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m včetně čtyř nabíječek a sedmi sad hardware a software pro diagnostiku závad je 623 216 860 korun bez DPH, což je o bezmála pět milionů nižší cena, než byl předpoklad dle zadávací dokumentace.

Základní technické údaje o trolejbusu Škoda-Solaris 24m:

  • Délka: 24 700 mm
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)
  • Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
  • Celková maximální hmotnost: 38 000 kg
  • Maximální rychlost:70 km/h
  • Počet náprav: 4
  • Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
  • Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
  • Počet dveří pro nástup a výstup: 5
  • Počet dveří pro nástup a výstup: 5
  • Nástupní výška: 320 mm
  • Celkový počet sedadel: 52
  • Celkový počet cestujících: 179
  • Počet motorů: 2
  • Výkon trakčního elektromotoru: 160 kW
  • Kapacita trakční baterie: 60 kWh
Diskuze ke článku
Tom ReBlack
Tom ReBlack
Nevyšlo by nakonec lépe, kdyby se postavila tramvajová dráha..
Jan Tichy
Jan Tichy
Offtopic: je najaka vyhlaska na zakaz parkovani spalovaku na nabijecich mistech? Diky
Jiří Celler
Jiří Celler
zajímalo by mě, jestli se v trolejbuse počítá nejen s kočárky, ale taky s prostory na kufry, kterých budou mít cestující na letiště jistě víc než kočárků. Ve světě je to samozřejmé, v našich autobusech linky 100 nebo 191 nic takového není

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze