Brno vstupuje do 21. století. Nakoupí velkou flotilu parciálních trolejbusů

Brno vstupuje do 21. století. Nakoupí velkou flotilu parciálních trolejbusů
Fotografie: Škoda Electric
  • Brno dosud provozuje mj. trolejbusy Škoda 14Tr, zkonstruované v 70. letech
  • Tamější trolejbusová flotila je největší v Česku a čítá 127 vozidel
  • Obsluhuje dvanáct pravidelných linek

Parciální trolejbusy nejsou v Brně neznámým pojmem; Dopravní podnik města Brna (DPMB) provozuje deset vozidel Škoda Solaris 26Tr s pomocnými bateriemi, které vystavují vozovny Husovice a Komín. Jenže naprostou většinu parku zároveň tvoří typ 21Tr (spolu s kloubovým 22Tr poslední typy, vyvinuté a vyráběný ve zlikvidovaném podniku Škoda Ostrov), který rychle zastarává a dopravní podniky jiných měst jej ze svých flotil již vyřadily. Deset procent trolejbusů zároveň tvoří legendární typ 14Tr, jehož první prototyp vznikl ve Škodě Ostrov přesně před 50 lety. A na tachometrech všech těchto vozidel už dávno svítí sedmimístná čísla. Tato situace si proto vyžádala rázné řešení.

DPMB proto loni v září vypsal výběrové řízení na 10 nízkopodlažních klimatizovaných parciálních vozidel standardní délky 12 metrů, které mají nahradit přesluhující vysokopodlažní 14Tr s opcí na dalších 30 shodných kusů, které by mohly poslat dále na východ (většina vysloužilých vozidel MHD končí v zemích bývalého Sovětského svazu či v Severní Koreji) většinu vozidel 21Tr. Využití opce však bude záviset na finanční situaci města či úspěšnosti v získávání dotací. Po vyřazení typů 14Tr už bude kompletní flotila brněnských trolejbusů nízkopodlažní, s výjimkou posledního článkového vozu 15Tr, který ale DPMB vyřadí ještě letos.

S využitím parciálních trolejbusů se počítá při mimořádnostech – výlukách či objížďkách. O prodlužování linek o úseky bez trolejového vedení, jaké známe například z Hradce Králové či Zlína, se zatím oficiálně nemluví. Avšak při využití opce už by měly parciální trolejbusy tvořit kolem 40 % flotily a o něčem podobném by se dalo uvažovat. Limitem ovšem zůstane kapacita baterií, které by i nadále měly vystačit na 10 kilometrů jízdy, podobně jako u starších typů. Škoda vyhrála tendr jako jediný účastník po vyřazení běloruského Belkommunmaše. Rámcová smlouva vyšla na 472 milionů korun bez DPH, tedy o 32 milionů více proti odhadované ceně. Prvních deset vozidel bude stát 118 milionů Kč.

Nový trolejbus Škoda SOR 32Tr vychází z autobusu SOR NS 12. Vyrábí se od roku 2018 a Brno bude pátým dopravních podnikem v Česku (po Opavě, Pardubicích, Teplicích a Jihlavě), které bude tento moderní typ provozovat. Vybaven bude stejnosměrnou výzbrojí Škoda IGBT 600 V a asynchronním elektromotorem o výkonu 160 kW (218 k). Dosahovat bude až 65 km/h, nabídne 35 míst k sezení a 60 k stání.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze