Do Brna dorazila první z pěti nových 100% nízkopodlažní tříčlánkových tramvají od Škody Transportation. Určena je pro nový tramvajový úsek v Bohunicích, který měří 912 metrů a povede mj. nejdelším tramvajovým tunelem (602 m) v Česku. Jenže je na obou stranách zakončena úvratěmi, proto jsou nové vozy dvousměrné. Doplní tak starší rekonstruované dvousměrné soupravy ČKD KT8D5R.N2 z přelomu 80. a 90. let.
Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T se od pražských 14T i 15T liší základní konstrukcí. Ta vynechala pevně montované podvozky (14T) komplikující průjezdy oblouků i Jakobsovy podvozky (15T) a použila čtyři otočné dvounápravové podvozky. Dva pod prostředním dílem, po jednom pod krajními. Všech osm náprav je samozřejmě hnaných, což zajistí v členitém Brně dostatek trakce i za zhoršených podmínek. Souprava dosáhne rychlosti 70 km/h, odveze 233 cestujících při obsazení 5 os/m2, z toho 64 sedících. Nechybí klimatizace, širokoúhlé informační panely, USB nabíječky, nerezová madla, řídicí a informační systém RIS2 a dva prostory pro vozíčkáře s celkem čtyřmi výklopnými plošinami. Tramvaj se rovněž chlubí novým ovládacím konceptem s ovladači částečně integrovanými v sedadle.
Nové článkové soupravy měří 31 metrů a zvládnou mj. rekuperaci, což mezi brněnskými vozy stále není samozřejmostí (neumějí ji například tramvaje ČKD T6A5). První z nich by se měla představit již 10. prosince na lince 8 vedoucí právě po nové bohunické trati. Další by měla dorazit do konce roku, termín pro zbylé tři byl určen na březen 2023.