Praha se již příští rok dočká první várky nových tramvají vzešlých z veřejné soutěže. Tu opět ovládla Škoda Transportation z ze skupiny PPF, která ve finále porazila konkurenční Stadler a hlavnímu městu dodá v prvních dvou vlnách celkem 40 vozů typu Škoda ForCity Plus Praha 52T a výhledově dalších až 160 v rámci opce, to vše za 16,602 miliardy korun. Jsou speciálně přizpůsobeny členité a kopcovité pražské tramvajové síti a zároveň nabízejí 100% nízkopodlažnost bez jediného schodu a mnohém lépe využívají vnitřní prostor ve srovnání s oběma předchozími typy 14T (ten byl dokonce kvůli původně velmi špatnému prostorovému řešení už rekonstruován) a 15T. Hlavním úkolem nových tramvají je omladit pražský vozový park, v němž jsou nejnovějšími vozidly stále 15T představené v roce 2008 (Praha je stále splácí).
K vysoké obsaditelnosti přispívá zcela nová koncepce bez Jakobsových podvozků (ty má typ 15T), která využívá dvou běžných a plně otočných podvozků v krajních článcích a dvou speciálních (částečně otočných) ve 2. a 4. článku. Prostřední článek je jen nesený, bez podvozků. Tedy jakýsi mix koncepcí obou zmíněných předchozích typů, ovšem s odstraněným hlavním problémem typu 14T plynoucím z pevně montovaných podvozků bez otáčení. Novinkou jsou pak ony speciální podvozky zajišťující větší průchozí šířku a lepší prostornost v interiéru. Širší jsou rovněž průchody mezi jednotlivými články.
Jednosměrná tramvaj měří 31,99 m, tedy o 79 cm více než Škoda 15T, dosud nejdelší pražské vozidlo MHD. Nabídne patery vstupní dvoukřídlé dveře šířky 1 300 mm, jimiž pojme až 243 pasažérů (při pěti osobách na metr čtvereční), z toho 70 sedících. Tedy o téměř 16 % více oproti 15T. Využívá revoluční koncepci s podélně uloženými trakčními motory, které umějí elektricky brzdit až do úplného zastavení. Novinka používá kola o průměru 640 mm (tedy menší než 15T), přesto slibuje o 50 % nižší opotřebení kolejnic i kol. Poháněna jsou všechna kola a konstrukční rychlost činí 80 km/h (pražské tramvaje zřejmě dostanou elektronické omezení na nižší tempo). Prázdné vozidlo váží 48 tun a má plánovanou životnost 30 let.
Design je dílem vlastního studia Škoda pod vedením Tomáše Chludila, což je velkou změnou po dekádách hegemonie designu Patrika Kotase, který navrhl mj. vozy 15T či M1 pražského metra, stejně jako barevné schéma pražských tramvají, jež je právě nyní nahrazované jednotným schématem PID. Podlaha ve standardní výšce 350 mm poskytne pohodlný nástup i hendikepovaným plus vozíčkářům, interiér nabídne konečně standardní klimatizaci a nově i šest velkoplošných informačních panelů. Velkou novinkou je antikolizní systém Škoda vybavený dvěma moduly s LiDARem a HD kamerou, přesným lokalizačním systém s odometrií a off-line HD mapami. Systém by měl rozeznávat překážky s přesností 10 cm a vysílat včasná varování k prevenci velkých škod.