😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Tramvají do Středočeského kraje. Praha prolomila letité tabu

15
Tramvají do Středočeského kraje. Praha prolomila letité tabu
Fotografie: Pragoprojekt
  • Pražský dopravní podnik pokračuje v nevídané expanzi tramvajové sítě
  • Nejnovější schválené prodloužení směřuje dokonce za hranice Prahy
  • To se nikdy v historii dosud nestalo

Chybějící síť separátních městských a příměstských železnic, jakou pod názvem S-bahn znají třeba v řadě velkých německých sídel, vede Prahu, kolem níž rychle vyrůstají nová a nová satelitní sídla, k originálním řešením sílícího proudu denně dojíždějících obyvatel. Zatímco projekt meziměstského trolejbusu do Brandýsa nad Labem už je známý a schválený dlouho (a druhý do Kostelce nad Labem, smetený ze stolu starostou jedné z nácestných obcí také), tramvaj má za hranic metropole vyjet vůbec poprvé. Konkrétně se jedná o prodloužení tratě z pražských Kobylis do středočeských Zdib s výhledovým pokračováním přes Líbeznice do Odoleny Vody. Součástí záměru původně byly i dva terminály Zdiby a Sedlec s velkokapacitními P+R parkovišti, v rámci první etapy dojde jen na ten druhý s místy pro 834 aut. Ten poslouží i jako konečná pro autobusy PID od Kralup nad Vltavou, Předboje a Veliké Vsi.

Cílem je omezení růstu dopravní zátěže především individuální dopravy a snížení jejího negativního dopadu především v dotčených částech Prahy 8. Souběžně totiž dochází i ke zklidňování dopravy v ulicích Ústecká, Horňátecká, Nad Šutkou a Zenklova a s tím související omezování kapacity. A právě atraktivní, rychlé spojení má pravidelně dojíždějící řidiče nalákat do VHD. Mělo by dojít i ke zvýšení komfortu, protože dosud veškerou příměstskou dopravu v této relaci zajišťují autobusy, které často zůstávají stát v kolonách.

Jak na sociálních sítích oznámil Pragoprojekt, územní rozhodnutí nabyl právní moci a realizace stavby se přiblížila. První část trasy do obratiště Sedlec bude měřit 5,19 km včetně dvoukolejné smyčky o délce 420 m a bude obsahovat celkem 8 nových obousměrných zastávek včetně terminálu Sedlec. Povede z Kobylis Ústeckou ulicí do Dolních Chaber, kde si vyžádá přestavbu mostů přes Spořickou ulici, přes Přemyšlenský potok a ulici J. Kámena ve Zdibech. Na konci Chaber opustí Prahu, přejede na východní okraj komunikace, mimoúrovňově se protne s trasou budoucího Pražského okruhu a bude pokračovat do Zdib. Na jejich konci se stočí k východu a mimoúrovňově dlouhou estakádou překříží MÚK Zdiby na dálnici D8 s kapacitní rezervou pro plánované rozšíření dálničního tělesa. Pak zajede do nového terminálu Sedlec, kde umožní omezení autobusové i individuální dopravy. Odtamtud bude zrealizována příprava na budoucí pokračování do zmíněných obcí.


Trať si vyžádá dvě nové měnírny, které poslouží jak k napájení tramvajové trati, tak dobíjecích stanic, a součástí její výstavby bude i rozsáhlá rekonstrukce ulic Ústecká a Pražská, které se dočkají nových vozovek, povrchů chodníků a sloupů veřejného osvětlení, které budou sloučeny se stožáry trakčního vedení. Realizace stavby, která právě získala pravomocné územní rozhodnutí, se předpokládá v letech 2027–2029 s tím, že bude stavěna najednou, pouze s ohledem na postupné uzavírky komunikací s ohledem na zachování provozu. Po dokončení se počítá ještě s 12měsíčním zkušebním provozem. Podle původních předpokladů měla být stavba v roce 2027 uvedena do provozu. Zahájení stavby pokračování do Odoleny Vody se předpokládá v roce 2030.

Tramvaj Kobylisy–Zdiby

Součástí stavby budou i dvě nové okružní křižovatky ve Zdibech, estakáda přes dálnici D8 dostane na obou stranách chodníky a cyklostezky, umožňující lepší propojení obcí Zdiby a Sedlec, nyní rozdělených dálnicí. Počítá se s typizovanými zastávkovými přístřešky od studia Olgoj Chorchoj.

Stran provozu se počítá s prodloužením linky 10, která bude pokračovat do Kobylis, na Palmovku, Flory, I. P. Pavlova, Anděl a Sídliště Řepy, a zavedením nové „půllinky“ 27, což bude část současné sedmnáctky. Ve špičce by se měly linky střídat ve čtyřminutových intervalech, v sedlech se počítá s deseti minutami pro každou, večer s dvaceti a o víkendu s 15 minutami. Blízkost vozovny Kobylisy umožní operativní a rychlé nasazení záloh v případě velkého zpoždění spoje, přijíždějícího z centra. Pro řešení s pomocí tramvají se Praha společně se Středočeským krajem rozhodly kvůli silné podpoře i popularitě tohoto dopravního módu, který je ve většině jiných světových regionů spíše utlumován a rušen. Česká metropole totiž už nyní, před výstavbou hned několika nových tras, provozuje téměř 150 km tratí, což je jedno z nejvyšších čísel v Evropě.

Tramvaj Zdiby–Odolena Voda
Diskuze ke článku
Pan Kocék
Pan Kocék
Jasně, zaburanujte Prahu ještě víc, ono jich je tady denně málo!!!
Jan Liška
Jan Liška
Veřejné dopravě fandím. S-Bahn v německých městech je super. Ale z tohoto projektu mám smíšené pocity. Proč se navazující úsek do Odolky tak úzkostlivě vyhýbá obytným zónám? Připomíná mi to již provozovanou tramvaj na pole a rumiště Holyně-Slivenec.
Martin Motycka
Martin Motycka
Omezení kapacity v ulicích Nad Šutkou a Zenklova. Geniální plan. Už teď to je jediná cesta, jak se dostat z Kobylis, Čimic, a dalších míst na druhou stranu řeky. Dolů přes Holešovičky. Průjezd Trojou chtějí taky omezit a dostavbu okruhu stále blokují bezvýznamné městské části...
Michal Tichý
Michal Tichý
Přemýšlím kde, v jaké zemi došlo v posledních 25 letech ke zrušení tramvají, kdyz autor mluví o "většině regionů". Vím jenom o Tbilisi v roce 2006 a mozná ve Vladivostoku a rumunské Constantě. Naopak vím o tom, že se od 90. let zavedly tramvaje ve Štrasburku, Edinburghu, Londýně (docklands light rail), Mulhouse, Besançonu, Portlandu (OR), Tacomě (WA), Denveru (CO). Aktuálně se rozsirují provozy a staví nové trati v Lodži, Varšavě, Krakově, Vroclavi, Budapešti, Bratislavě, Helsinkách, Tampere a třeba i v Dubaji....uvažuje se i o obnově tramvají v Turku (to je ve Finsku)....Docela zajímavý je i znacny přeshraniční provoz tramvají Basel/St.Louis/Weil am Rhein (CH, F,D). Podobně vyjíždějí tramvaje i ze Ženevy do Francie....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze