Chybějící síť separátních městských a příměstských železnic, jakou pod názvem S-bahn znají třeba v řadě velkých německých sídel, vede Prahu, kolem níž rychle vyrůstají nová a nová satelitní sídla, k originálním řešením sílícího proudu denně dojíždějících obyvatel. Zatímco projekt meziměstského trolejbusu do Brandýsa nad Labem už je známý a schválený dlouho (a druhý do Kostelce nad Labem, smetený ze stolu starostou jedné z nácestných obcí také), tramvaj má za hranic metropole vyjet vůbec poprvé. Konkrétně se jedná o prodloužení tratě z pražských Kobylis do středočeských Zdib s výhledovým pokračováním přes Líbeznice do Odoleny Vody. Součástí záměru původně byly i dva terminály Zdiby a Sedlec s velkokapacitními P+R parkovišti, v rámci první etapy dojde jen na ten druhý s místy pro 834 aut. Ten poslouží i jako konečná pro autobusy PID od Kralup nad Vltavou, Předboje a Veliké Vsi.
Cílem je omezení růstu dopravní zátěže především individuální dopravy a snížení jejího negativního dopadu především v dotčených částech Prahy 8. Souběžně totiž dochází i ke zklidňování dopravy v ulicích Ústecká, Horňátecká, Nad Šutkou a Zenklova a s tím související omezování kapacity. A právě atraktivní, rychlé spojení má pravidelně dojíždějící řidiče nalákat do VHD. Mělo by dojít i ke zvýšení komfortu, protože dosud veškerou příměstskou dopravu v této relaci zajišťují autobusy, které často zůstávají stát v kolonách.
Jak na sociálních sítích oznámil Pragoprojekt, územní rozhodnutí nabyl právní moci a realizace stavby se přiblížila. První část trasy do obratiště Sedlec bude měřit 5,19 km včetně dvoukolejné smyčky o délce 420 m a bude obsahovat celkem 8 nových obousměrných zastávek včetně terminálu Sedlec. Povede z Kobylis Ústeckou ulicí do Dolních Chaber, kde si vyžádá přestavbu mostů přes Spořickou ulici, přes Přemyšlenský potok a ulici J. Kámena ve Zdibech. Na konci Chaber opustí Prahu, přejede na východní okraj komunikace, mimoúrovňově se protne s trasou budoucího Pražského okruhu a bude pokračovat do Zdib. Na jejich konci se stočí k východu a mimoúrovňově dlouhou estakádou překříží MÚK Zdiby na dálnici D8 s kapacitní rezervou pro plánované rozšíření dálničního tělesa. Pak zajede do nového terminálu Sedlec, kde umožní omezení autobusové i individuální dopravy. Odtamtud bude zrealizována příprava na budoucí pokračování do zmíněných obcí.
Trať si vyžádá dvě nové měnírny, které poslouží jak k napájení tramvajové trati, tak dobíjecích stanic, a součástí její výstavby bude i rozsáhlá rekonstrukce ulic Ústecká a Pražská, které se dočkají nových vozovek, povrchů chodníků a sloupů veřejného osvětlení, které budou sloučeny se stožáry trakčního vedení. Realizace stavby, která právě získala pravomocné územní rozhodnutí, se předpokládá v letech 2027–2029 s tím, že bude stavěna najednou, pouze s ohledem na postupné uzavírky komunikací s ohledem na zachování provozu. Po dokončení se počítá ještě s 12měsíčním zkušebním provozem. Podle původních předpokladů měla být stavba v roce 2027 uvedena do provozu. Zahájení stavby pokračování do Odoleny Vody se předpokládá v roce 2030.

Součástí stavby budou i dvě nové okružní křižovatky ve Zdibech, estakáda přes dálnici D8 dostane na obou stranách chodníky a cyklostezky, umožňující lepší propojení obcí Zdiby a Sedlec, nyní rozdělených dálnicí. Počítá se s typizovanými zastávkovými přístřešky od studia Olgoj Chorchoj.
Stran provozu se počítá s prodloužením linky 10, která bude pokračovat do Kobylis, na Palmovku, Flory, I. P. Pavlova, Anděl a Sídliště Řepy, a zavedením nové „půllinky“ 27, což bude část současné sedmnáctky. Ve špičce by se měly linky střídat ve čtyřminutových intervalech, v sedlech se počítá s deseti minutami pro každou, večer s dvaceti a o víkendu s 15 minutami. Blízkost vozovny Kobylisy umožní operativní a rychlé nasazení záloh v případě velkého zpoždění spoje, přijíždějícího z centra. Pro řešení s pomocí tramvají se Praha společně se Středočeským krajem rozhodly kvůli silné podpoře i popularitě tohoto dopravního módu, který je ve většině jiných světových regionů spíše utlumován a rušen. Česká metropole totiž už nyní, před výstavbou hned několika nových tras, provozuje téměř 150 km tratí, což je jedno z nejvyšších čísel v Evropě.
