Tramvají do Středočeského kraje. Praha prolomila letité tabu

15
Tramvají do Středočeského kraje. Praha prolomila letité tabu
Fotografie: Pragoprojekt
  • Pražský dopravní podnik pokračuje v nevídané expanzi tramvajové sítě
  • Nejnovější schválené prodloužení směřuje dokonce za hranice Prahy
  • To se nikdy v historii dosud nestalo

Chybějící síť separátních městských a příměstských železnic, jakou pod názvem S-bahn znají třeba v řadě velkých německých sídel, vede Prahu, kolem níž rychle vyrůstají nová a nová satelitní sídla, k originálním řešením sílícího proudu denně dojíždějících obyvatel. Zatímco projekt meziměstského trolejbusu do Brandýsa nad Labem už je známý a schválený dlouho (a druhý do Kostelce nad Labem, smetený ze stolu starostou jedné z nácestných obcí také), tramvaj má za hranic metropole vyjet vůbec poprvé. Konkrétně se jedná o prodloužení tratě z pražských Kobylis do středočeských Zdib s výhledovým pokračováním přes Líbeznice do Odoleny Vody. Součástí záměru původně byly i dva terminály Zdiby a Sedlec s velkokapacitními P+R parkovišti, v rámci první etapy dojde jen na ten druhý s místy pro 834 aut. Ten poslouží i jako konečná pro autobusy PID od Kralup nad Vltavou, Předboje a Veliké Vsi.

Cílem je omezení růstu dopravní zátěže především individuální dopravy a snížení jejího negativního dopadu především v dotčených částech Prahy 8. Souběžně totiž dochází i ke zklidňování dopravy v ulicích Ústecká, Horňátecká, Nad Šutkou a Zenklova a s tím související omezování kapacity. A právě atraktivní, rychlé spojení má pravidelně dojíždějící řidiče nalákat do VHD. Mělo by dojít i ke zvýšení komfortu, protože dosud veškerou příměstskou dopravu v této relaci zajišťují autobusy, které často zůstávají stát v kolonách.

Jak na sociálních sítích oznámil Pragoprojekt, územní rozhodnutí nabyl právní moci a realizace stavby se přiblížila. První část trasy do obratiště Sedlec bude měřit 5,19 km včetně dvoukolejné smyčky o délce 420 m a bude obsahovat celkem 8 nových obousměrných zastávek včetně terminálu Sedlec. Povede z Kobylis Ústeckou ulicí do Dolních Chaber, kde si vyžádá přestavbu mostů přes Spořickou ulici, přes Přemyšlenský potok a ulici J. Kámena ve Zdibech. Na konci Chaber opustí Prahu, přejede na východní okraj komunikace, mimoúrovňově se protne s trasou budoucího Pražského okruhu a bude pokračovat do Zdib. Na jejich konci se stočí k východu a mimoúrovňově dlouhou estakádou překříží MÚK Zdiby na dálnici D8 s kapacitní rezervou pro plánované rozšíření dálničního tělesa. Pak zajede do nového terminálu Sedlec, kde umožní omezení autobusové i individuální dopravy. Odtamtud bude zrealizována příprava na budoucí pokračování do zmíněných obcí.


Trať si vyžádá dvě nové měnírny, které poslouží jak k napájení tramvajové trati, tak dobíjecích stanic, a součástí její výstavby bude i rozsáhlá rekonstrukce ulic Ústecká a Pražská, které se dočkají nových vozovek, povrchů chodníků a sloupů veřejného osvětlení, které budou sloučeny se stožáry trakčního vedení. Realizace stavby, která právě získala pravomocné územní rozhodnutí, se předpokládá v letech 2027–2029 s tím, že bude stavěna najednou, pouze s ohledem na postupné uzavírky komunikací s ohledem na zachování provozu. Po dokončení se počítá ještě s 12měsíčním zkušebním provozem. Podle původních předpokladů měla být stavba v roce 2027 uvedena do provozu. Zahájení stavby pokračování do Odoleny Vody se předpokládá v roce 2030.

Tramvaj Kobylisy–Zdiby

Součástí stavby budou i dvě nové okružní křižovatky ve Zdibech, estakáda přes dálnici D8 dostane na obou stranách chodníky a cyklostezky, umožňující lepší propojení obcí Zdiby a Sedlec, nyní rozdělených dálnicí. Počítá se s typizovanými zastávkovými přístřešky od studia Olgoj Chorchoj.

Stran provozu se počítá s prodloužením linky 10, která bude pokračovat do Kobylis, na Palmovku, Flory, I. P. Pavlova, Anděl a Sídliště Řepy, a zavedením nové „půllinky“ 27, což bude část současné sedmnáctky. Ve špičce by se měly linky střídat ve čtyřminutových intervalech, v sedlech se počítá s deseti minutami pro každou, večer s dvaceti a o víkendu s 15 minutami. Blízkost vozovny Kobylisy umožní operativní a rychlé nasazení záloh v případě velkého zpoždění spoje, přijíždějícího z centra. Pro řešení s pomocí tramvají se Praha společně se Středočeským krajem rozhodly kvůli silné podpoře i popularitě tohoto dopravního módu, který je ve většině jiných světových regionů spíše utlumován a rušen. Česká metropole totiž už nyní, před výstavbou hned několika nových tras, provozuje téměř 150 km tratí, což je jedno z nejvyšších čísel v Evropě.

Tramvaj Zdiby–Odolena Voda
Diskuze ke článku
Pan Kocék
Pan Kocék
Jasně, zaburanujte Prahu ještě víc, ono jich je tady denně málo!!!
Jan Liška
Jan Liška
Veřejné dopravě fandím. S-Bahn v německých městech je super. Ale z tohoto projektu mám smíšené pocity. Proč se navazující úsek do Odolky tak úzkostlivě vyhýbá obytným zónám? Připomíná mi to již provozovanou tramvaj na pole a rumiště Holyně-Slivenec.
Martin Motycka
Martin Motycka
Omezení kapacity v ulicích Nad Šutkou a Zenklova. Geniální plan. Už teď to je jediná cesta, jak se dostat z Kobylis, Čimic, a dalších míst na druhou stranu řeky. Dolů přes Holešovičky. Průjezd Trojou chtějí taky omezit a dostavbu okruhu stále blokují bezvýznamné městské části...
Michal Tichý
Michal Tichý
Přemýšlím kde, v jaké zemi došlo v posledních 25 letech ke zrušení tramvají, kdyz autor mluví o "většině regionů". Vím jenom o Tbilisi v roce 2006 a mozná ve Vladivostoku a rumunské Constantě. Naopak vím o tom, že se od 90. let zavedly tramvaje ve Štrasburku, Edinburghu, Londýně (docklands light rail), Mulhouse, Besançonu, Portlandu (OR), Tacomě (WA), Denveru (CO). Aktuálně se rozsirují provozy a staví nové trati v Lodži, Varšavě, Krakově, Vroclavi, Budapešti, Bratislavě, Helsinkách, Tampere a třeba i v Dubaji....uvažuje se i o obnově tramvají v Turku (to je ve Finsku)....Docela zajímavý je i znacny přeshraniční provoz tramvají Basel/St.Louis/Weil am Rhein (CH, F,D). Podobně vyjíždějí tramvaje i ze Ženevy do Francie....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze