Do medlánecké vozovny Dopravního podniku města Brna dorazila na přelomu března a dubna první z dodávky patnácti tramvají Škoda ForCity Smart 45T. Další pak výrobce Škoda Transportation dodá postupně v průběhu letošního roku, přičemž celkem za patnáct vozů DPMB zaplatí celkem 1,129 miliardy korun, 420 miliónů korun pokryje evropská dotace.
„V Brně v tuto chvíli jezdí pět tramvají Škoda 45T, které se jak provozně, tak z pohledu komfortu pro cestující velmi osvědčily. V rámci modernizace vozového parku v letošním roce přibude patnáct vozů tohoto typu a v příštím roce dalších dvacet. Celkem tedy na konci roku 2026 budeme provozovat čtyřicet moderních obousměrných tramvají Škoda 45T, které jsou pro nás velmi praktickým a univerzálním typem vozidla. Můžeme je nasadit na jakoukoli tramvajovou linku, navíc jsou velmi efektivní při zajištění dopravy v případě výluk nebo omezení, kde využíváme jejich obousměrnost. Příkladem může být současná výluka související s rekonstrukcí viaduktu u brněnského hlavního nádraží,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T se od pražských 14T i 15T liší základní konstrukcí. Ta vynechala pevně montované podvozky (14T) komplikující průjezdy oblouků i Jakobsovy podvozky (15T) a použila čtyři otočné dvounápravové podvozky. Dva pod prostředním dílem, po jednom pod krajními. Všech osm náprav je samozřejmě hnaných, což zajistí v členitém Brně dostatek trakce i za zhoršených podmínek. Souprava dosáhne rychlosti 70 km/h, odveze 233 cestujících při obsazení 5 os/m², z toho 64 sedících. Nechybí klimatizace, širokoúhlé informační panely, USB nabíječky, nerezová madla, řídicí a informační systém RIS2 a dva prostory pro vozíčkáře s celkem čtyřmi výklopnými plošinami. Tramvaj se rovněž chlubí novým ovládacím konceptem s ovladači částečně integrovanými v sedadle.
Nové článkové soupravy měří 31 metrů a zvládnou mj. rekuperaci, což mezi brněnskými vozy stále není samozřejmostí (neumějí ji například tramvaje ČKD T6A5). „V provozu nahradí tramvaje typu KT8D5 z 80. a 90. let minulého století a typu T6A5, které budeme postupně vyřazovat. S novými vozy se cestující setkají nejčastěji na lince číslo 8,“ doplnil dopravní ředitel DPMB, Jan Seitl.
Ač první tramvaj z letošní dodávky dorazila už na konci března, do provozu se dostala až v druhé polovině dubna. „Jakmile tramvaj získá průkaz způsobilosti, musí najet zkušebních 100 km. Předpokládané uvedení do provozu s cestujícími je ve druhé polovině dubna,“ vysvětlil Havránek.