Modernizace brněnské MHD pokračuje. Brno pořídí 25 nových tramvají

Modernizace brněnské MHD pokračuje. Brno pořídí 25 nových tramvají
Fotografie: Škoda Transportation
  • Brno uspělo se dvěma žádostmi o dotace z Modernizačního fondu TRANSGov
  • Ministerstvo životního prostředí přidělilo dopravnímu podniku 941 milionů korun
  • Peníze pokryjí polovinu nákladů na 25 nových tramvají Škoda 45T

Dopravní podnik města Brna (DPMB) uspěl se dvěma žádostmi o podporu z programu TRANSGov v rámci Modernizačního fondu. Ministerstvo životního prostředí přidělilo městu dotaci v celkové výši 941 milionů korun, která pokryje polovinu nákladů na nákup 25 nových obousměrných tramvají Škoda 45T.


Tento úspěch potvrzuje, že Brno jde správným směrem – směrem k ekologičtější dopravě. Každá nová tramvaj znamená nejen komfortnější cestování, ale i menší dopad na životní prostředí. Dotace z Modernizačního fondu pokryje padesát procent nákladů na pořízení 25 tramvají typu 45T. Jde o vozy, které již v Brně jezdí a se kterými jsme spokojeni,“ sdělila Markéta Vaňková, primátorka města Brna.

Tramvaje 45T jsou nízkopodlažní, klimatizované a plně obousměrné. Dopravní podnik jich nyní provozuje dvacet, z nichž pět bylo dodáno letos na podzim. Dalších dvacet vozidel dorazí během příštího roku, čímž se celkový počet moderních tramvají tohoto typu v Brně do konce roku 2026 zvýší na čtyřicet.

Jedná se o již objednané tramvaje, z nichž pět kusů je v Brně v provozu od letošního podzimu a dalších dvacet dodá výrobce během příštího roku. V žádostech o dotace jsme velmi úspěšní. Za posledních sedm let jsme získali více než sedm miliard korun na nákup nových vozidel i na obnovu a rozvoj dopravní infrastruktury. Je to jediný způsob, jak rozvíjet naši službu v souladu s aktuálními požadavky na komfort cestujících a technický rozvoj veřejné dopravy,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Cena za jednu tramvaj Škoda 45T mírně přesahuje 75 milionů Kč. Jedná se o moderní, klimatizované, nízkopodlažní a obousměrné vozy, kterých v současnosti DPMB provozuje dvacet – na patnáct získal dotaci z programu IROP, na pět nyní z programu TRANSGov. V příštím roce přibude dalších dvacet, které budou také podpořeny dotací z programu TRANSGov. Na konci roku 2026 tak bude po Brně jezdit celkem čtyřicet nových obousměrných tramvají,“ informoval radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl. Nové vozy nahradí starší tramvaje KT8 a T6A5 z 80. a 90. let. DPMB je využije především na linkách 4, 8 a 12, ale i při výlukách, kde se obousměrné vozy osvědčují díky možnosti úvratí – například nyní na lince číslo 3.

Program TRANSGov je součástí Modernizačního fondu, který financuje ekologické projekty z výnosů z emisních povolenek. Jeho cílem je snižování emisí skleníkových plynů, zlepšení kvality ovzduší a rozvoj nízkoemisní veřejné dopravy v České republice.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze