Paradox čisté energie? Brno pořizuje dieselové autobusy kvůli Dukovanům

Paradox čisté energie? Brno pořizuje dieselové autobusy kvůli Dukovanům
Fotografie: DPMB
  • Brněnský dopravní podnik nakupuje 37 nových dieselových autobusů s moderní výbavou a bezpečnostními systémy
  • Nepůjde ale o elektrobusy, nýbrž o nízkoemisní diesely kvůli strategickým požadavkům státu
  • Jedním z hlavních důvodů je připravenost na evakuaci při případné havárii v jaderné elektrárně Dukovany

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vypsal výběrové řízení na dodávku 37 nových kloubových autobusů. Do ulic Brna začnou postupně vyjíždět v roce 2026, poslední z nich dorazí během roku 2027. Nové vozy budou klimatizované, nízkopodlažní a vybavené nejmodernějším bezpečnostním vybavením – včetně antikolizního systému, který monitoruje mrtvé úhly a upozorňuje řidiče na rizikové situace. Půjde o první autobusy v brněnské MHD s tímto systémem přímo z výroby.

Proč ne elektrobus? Jde o Dukovany a energetickou diverzitu

Přestože by se v kontextu budoucí městské mobility očekával nákup elektrobusů, Brno se rozhodlo pro moderní dieselové pohonné jednotky splňující emisní normu EURO 6. Důvod? Strategická odolnost dopravního systému. „Zachovávat část vozového parku na dieselový pohon je strategické například kvůli možné potřebě evakuačních autobusů v souvislosti s jadernou elektrárnou Dukovany. Pro jejich dodání jsme vázáni smlouvou s Hasičským záchranným sborem Jihomoravského kraje,“ vysvětlil ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Dieselové autobusy tak v systému MHD nehrají roli jen dopravního prostředku, ale i krizové infrastruktury. „I složitá situace na poli energií v minulých letech ukázala, že je výhodné mít vozový park z hlediska pohonu diverzifikovaný. Přesto plníme všechny normy o podpoře nízkoemisních vozidel a splňujeme přísné nároky stanovené legislativou,“ dodal ředitel DPMB.

Staré plynové vozy odjedou do důchodu

Nové autobusy nahradí jak dieselové vozy Solaris z roku 2014, tak i první generaci plynových autobusů, které mají najeto až 700 tisíc kilometrů. S novou flotilou se cestující setkají například na linkách 42, 44, 50, 84, E50 nebo E56. Celková hodnota zakázky se odhaduje na 333 milionů korun.

Brno investuje do veřejné dopravy miliardy

Připomeňme, že nákup nových autobusů je jen částí širší modernizace městské dopravy největšího města Jihomoravského kraje. Brno například nedávno zahájilo výstavbu nové tramvajové trati na sídliště Kamechy – projekt za 1,8 miliardy korun bez DPH zahrnuje i ražený tunel a má být dokončen v roce 2027. Do té doby do města dorazí také 40 nových tramvají Škoda 45T, které nahradí dosluhující soupravy z 80. a 90. let.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze