Bez emisí, bez kolon. Brno investuje do budoucnosti dopravy 1,5 miliardy korun

Bez emisí, bez kolon. Brno investuje do budoucnosti dopravy 1,5 miliardy korun
Fotografie: Statutární město Brno
  • Brno podpořilo 5 strategických projektů za 1,5 miliardy korun, včetně nové trolejbusové trati a modernizace vozovny
  • Město sází na chytrou dopravní telematiku, bezpečnější cyklodopravu i udržitelný rozvoj regionu s přesahem do okolních obcí

Brno na jubilejním 30. zasedání Řídicího výboru Brněnské metropolitní oblasti (BMO) oznámilo, že podpořilo hned pět nových projektů spjatých s dopravou. „Aktuální výzva Řídicího výboru BMO se týkala udržitelné mobility a projekty, které se nám sešly, jsou ukázkou toho, jak zásadní roli hraje toto téma v propojení Brna a jeho zázemí,” podotkla primátorka města Brna a předsedkyně Řídicího výboru BMO Markéta Vaňková. „Na dnešním zasedání jsme schválili pět projektů, které reagují na konkrétní potřeby obyvatel Brna i okolních obcí, ať už se jedná o zkapacitnění trolejbusové dopravy, lepší řízení provozu na křižovatkách, nebo zajištění bezpečné cyklostezky. Celkově jsme na tyto projekty alokovali 1,5 miliardy korun,” dodala.

Jednoznačně nejviditelnější změnou bude výstavba nové trolejbusové trati v oblasti Černovických teras, která má nahradit stávající autobusy bezemisní dopravou. Do provozu má jít v roce 2027 a má přinést vyšší kapacitu i komfort pro rychle se rozvíjející část města. Projektu bude poskytnuta dotace prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic (ITI) v hodnotě 595 milionů korun. K tomu přibude i modernizovaná vozovna ve Slatině, která bude vybavená diagnostickými halami a zázemím pro servis bezemisních vozidel. Brno tímto krokem posiluje nejen ekologickou stránku MHD, ale i její provozní robustnost – třeba přesunem části flotily z přeplněných Husovic do okrajové části města.

A u trolejových drátů nekončíme. Město totiž hodlá pokračovat v digitalizaci dopravy – rozšíří dopravní informační centrum, investuje do kamerového systému, pokročilého řízení světelných křižovatek i preferencí MHD.

Zavádění pokročilých systémů dopravní telematiky umožní rychlejší a přesnější reakce na dopravní události, čímž přispěje k plynulejšímu provozu a snížení dopravních kongescí. Posílení preference průjezdu vozidel MHD na světelně řízených křižovatkách navíc umožní efektivnější a spolehlivější provoz městské hromadné dopravy, což je jeden z cílů, který si v Brně klademe,“ informoval radní pro dopravu města Brna Petr Kratochvíl a doplnil: „Projekty v hodnotě 294 milionů korun budou financovány prostřednictvím nástroje ITI v částce 250 milionů korun a navazují na předchozí etapy taktéž financované skrze daný nástroj.

Brno ale nezapomíná ani na cyklisty. Nový bezpečný úsek cyklostezky v údolí Ponávky má zlepšit spojení mezi Brnem a obcemi severního zázemí, a to i za deště nebo mimo sezónu. Součástí projektu za 10 milionů korun (dotace prostřednictvím nástroje ITI činí 7 milionů korun) je i lávka přes řeku Ponávku.

Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti se schází již od roku 2015. Jubilejní 30. zasedání tak symbolicky potvrzuje dlouhodobou spolupráci mezi městem Brnem a obcemi v jeho zázemí, která je základem koordinovaného rozvoje v klíčových oblastech, jako je doprava, školství, sociální infrastruktura či životní prostředí. Za uplynulých deset let podpořil skrze úspěšný nástroj ITI 240 projektů v hodnotě 12,5 miliardy korun. Z toho bylo 136 projektů na území města Brna a 104 v jeho zázemí. Kromě evropských zdrojů zde diskutujeme řadu dalších témat důležitých pro rozvoj BMO, jako je podpora lokální produkce nebo budoucí postavení metropolitních oblastí a aglomerací," uvedl uvolněný zastupitel pro strategický rozvoj a metropolitní spolupráci Martin Příborský.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze