Brno má český unikát: nabíjecí stanici integrovanou v pouliční lampě

4
Brno má český unikát: nabíjecí stanici integrovanou v pouliční lampě
Fotografie: Teplárny Brno
  • V brněnské ulici Marie Majerové vyrostla unikátní novinka
  • Tou je nabíjecí stanice integrovaná přímo do stožáru veřejného osvětlení
  • Jde o vůbec první zařízení tohoto typu v České republice

Sloup s označením S-0627-021 stojící před mateřskou školkou na první pohled nevypadá nijak neobvykle. Skrývá však technologickou inovaci – dobíjecí stanici, která není připevněná na povrchu, ale je instalována uvnitř speciálně upraveného tubusu sloupu.

Společný projekt městských firem

Za realizací projektu stojí městské společnosti Teplárny Brno a Technické sítě Brno ve spolupráci s firmami inChaNet a Vysto Kobylí. Provoz stanice zajistí E-mobilita Tepláren Brno. Pokud se řešení během testovacího provozu osvědčí, plánují obě společnosti instalaci dalších integrovaných dobíjecích stanic na vhodné stožáry veřejného osvětlení.

Slavnostní spuštění unikátní nabíjecí stanice v Brně

Za důležitý kromě samotného inovativního přístupu považuji také fakt, že se na projektu podílely společně dvě městské firmy. Bezemisní e-mobilita je určitě jednou z forem dopravy, která se bude v následujících letech velmi rychle rozvíjet, a na tuto alternativu musí být Brno co nejlépe a hlavně včas připraveno. Cílem je, aby každý obyvatel města měl dostupnou nabíječku v okolí svého bydliště, a využít k tomu také hustou síť veřejného osvětlení se ukazuje jako chytré a efektivní řešení,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Výhody minimalistického řešení

Integrované řešení přináší podle zástupců městských společností hned několik výhod. „Kromě využití stávající infrastruktury přináší toto minimalistické řešení především dvě hlavní výhody. Jednak do okolí není nutné umísťovat žádný nový objekt, který by zabíral další místo, narušoval vzhled ulice a překážel například při pohybu chodců, jednak je sama dobíjecí stanice více chráněna i před případnými vandalskými útoky,“ upřesnil generální ředitel TSB Pavel Rouček.

Unikátní nabíjecí stanice v Brně

Inspirace ze zahraničí

Brno se při realizaci projektu inspirovalo zahraničními zkušenostmi, zejména z Velké Británie. „Inspirujeme se dobrými příklady ze zahraničí. Podobné řešení už s úspěchem funguje ve Velké Británii, kde je v provozu přes dva tisíce integrovaných dobíjecích stanic. Jsem rád, že se Brno řadí mezi evropské průkopníky chytré infrastruktury a ukazuje cestu, jak může vypadat rozvoj elektromobility nejen zde, ale i v dalších českých městech,“ uvedl předseda představenstva Tepláren Brno Jiří Herman.

Technické řešení

Integrace dobíjecí stanice do stožáru vyžadovala úpravy jeho konstrukce. „První dřík stožáru má kvůli integraci zařízení větší průměr a zesílený obvodový plášť. Aby bylo zajištěno plynulé zúžení konstrukce pro umístění výložníku, jsou dříky čtyři namísto tří jako je tomu u běžného stožáru této výšky. Zvětšena jsou také dvířka, což umožňuje umístit dovnitř dvě svorkovnice, jednu pro veřejné osvětlení, druhou pro napájení stanice, a usnadňuje nám to případnou manipulaci s kabeláží. Nad dvířky je pro stanici doplněn otvor ve výšce, která odpovídá normovým požadavkům, aby na ni pohodlně dosáhli i uživatelé na invalidním vozíku,“ popsal provozně-technický ředitel TSB Josef Šaroun.

Parametry a dostupnost

Tato pilotní instalace dobíjecí stanice ve sloupu stožáru veřejného osvětlení ukazuje další možnosti výstavby dobíjecí sítě pro elektromobily. Její minimalistický design nevnáší do prostoru takřka žádný vizuální smog. Dobíjecí výkon stanice 22 kW plně vyhovuje požadavkům na službu dobíjení elektromobilu – pomalého dobíjení ideálně přes noc. Dobíjecí místo bude zařazené do zóny E, tudíž po dobu dobíjení nebude třeba platit poplatek za parkování,“ upřesnil Petr Beneš, vedoucí E-mobility Tepláren Brno.

Petr Beneš u unikátní nabíjecí stanice v Brně

Plány do budoucna

I když ne každý stožár veřejného osvětlení je vhodný pro instalaci dobíjecí stanice, město na budoucí rozšíření myslí již nyní. Při plánování obnovy veřejného osvětlení se na vytipovaných místech počítá s přípravou kabeláže a chrániček, aby bylo možné dobíjecí body v budoucnu snadno doplnit bez nutnosti rozsáhlých výkopových prací.

Diskuze ke článku
Jiří Pravda
Jiří Pravda
Jediné z čeho mám obavy u těchto řešení jsou vandalové.
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Tohle je perfektní. Takhle by to mělo být
Igi kali
Igi kali
Super, to máme v Dolnom Kubíne už pár rokov :D cca 5+

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze