V tiskové zprávě jsme se dozvěděli, že minulou středu 26. 2. byl poklepáním základního kamene v Brně oficiálně zahájen projekt prodloužení tramvajové trati do sídliště Kamechy, který bude rozsahem a náklady jedním z nejvýznamnějších a nejnákladnějších infrastrukturních projektů v historii brněnské městské hromadné dopravy. Stavba trati dlouhé 1 420 metrů má vyjít na 1,8 miliardy korun bez DPH, cílem je přitom vylepšit dopravní dostupnost v oblasti rozrůstajících se Kamech. Očekává se přitom, že provoz na trati bude zahájen v prosinci 2027.
Stavba prodloužení tramvajové trati na Kamechy je zahájena! Dneska se poklepal základní kámen a záhy začnou přípravné práce.
— Brno (@brnomycity) February 26, 2025
Jak to bude vypadat?
🚉 trať 1 420 m
🚉 ražený tunel dlouhý 320 m
🚉 cena 1,8 miliardy korun bez DPH
🚉 provoz trati by měl být zahájen v prosinci 2027 pic.twitter.com/TjxbBGHbyq
„Dnes zahajujeme stavbu, která přinese novou, moderní tramvajovou trať do jednoho z nejrychleji rostoucích brněnských sídlišť Kamechy. Prodloužení trati zlepší dostupnost oblasti a přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě místních obyvatel. Ohromným úspěchem je fakt, že se Dopravnímu podniku města Brna podařilo zajistit dotaci z programu Doprava 2021–2027, která pokryje 85 % nákladů. To nám výrazně usnadní realizaci tohoto klíčového projektu, jehož celkové stavební náklady činí 1,8 miliardy korun. Do zkušebního provozu by měla být stavba předána v prosinci roku 2027,“ uvedla primátorka města Brna, Markéta Vaňková.





Trať se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostova a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová tramvajová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Součástí trati je i ražený tunel o délce 320 metrů. „Projekt zahájí přípravné práce, během nichž dojde ke kácení dřevin, přeložkám inženýrských sítí v oblasti a odstranění drobných staveb. Na ně naváže stavba mostu přes tramvajovou trať propojující Vejrostovu a Šemberovu ulici, který bude alternativním napojením oblasti obkroužené ulicemi Foltýnova–Kuršova. Další fází pak bude ražba tramvajového tunelu a stavba opěrných zdí, výstavba autobusové smyčky Kamechy, autobusového zálivu Hostislavova a parkoviště Kuršova. Finální etapou je pak realizace tramvajového svršku, montáž trakčního vedení, technologické zařízení tunelu, tramvajové trati ve smyčce Ečerova a měníren,“ sdělil Petr Kratochvíl, radní města Brna pro dopravu.
„Po stavbě tramvajové trati k univerzitnímu kampusu se jedná o další mimořádně významnou stavbu, a to nejen objemem práce a vynaložených finančních prostředků, ale i vysokou mírou komfortu cestování do této oblasti. Místní obyvatelé nyní musí přestupovat a využívat autobusové linky 52 a 54. Po prodloužení tramvajové tratě na Kamechy bude tato lokalita obsloužena primárně tramvajovými linkami 1 a 3, které nabídnou dostatečnou kapacitu a krátký interval bez nutnosti přestupu. Dalším důležitým aspektem je vliv na životní prostředí – reorganizací autobusové dopravy dojde ke snížení hlukové zátěže a emisí škodlivých látek do ovzduší,“ doplnil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Po otevření trati bude do smyčky Kamechy zajíždět tramvajová linka 1 a přibližně polovina spojů tramvajové linky 3 prodloužených ze smyčky Rakovecká. Přepokládaná doba průjezdu včetně obsluhy zastávek jsou čtyři minuty. To by mělo pro cestující znamenat značnou časovou úsporu 5 až 8 minut.