ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů. Preferuje hybridní pohon

ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů. Preferuje hybridní pohon
Fotografie: Dopravní podnik hl. m. Prahy
  • ČD Bus rozšiřuje vozový park o 122 nových autobusů s možností provozu na ekologické palivo HVO
  • Nové vozidla budou nízkopodlažní, vybavená klimatizací, USB zásuvkami a nosičemi jízdních kol

ČD Bus, dceřiná firma Českých drah, oznámila, že rozšíří svůj vozový park o desítky nových autobusů. Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, aktuálně hledá dodavatele 122 vozidel, přičemž s jejich dodáním počítá v letech 2025 až 2028. Jedním ze zásadních požadavků na nové autobusy přitom je možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. S rozšířením vozové parku pak souvisí i vznik nových poboček.

Ještě letos ČD Bus očekává dodávku prvních 61 vozidel s tím, že je nasadí během výluk ve Středočeském kraji a v Praze, proto budou dvě desítky autobusů dodány ve standardu PID pro náhradní autobusovou dopravu. „Těchto dvacet autobusů bude dislokováno přímo v Praze, a to v nově připravované pobočce, kterou zřídíme ve druhé polovině letošního roku. Dodávka zbylých 61 autobusů bude rozložena do následujících tří let. Součástí smlouvy bude i možnost čtvrtinu vozidel neodebrat, to uvidíme podle situace,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

ČD Bus dodává, že vozidla budou rozdělena jak mezi stávající provozovny do Vyškova, Plzně, Šumperku a Hradce Králové, tak mezi ty nové. Vedle již zmiňované Prahy se firma letos plánuje rozšířit také do Veselí nad Lužnicí. Nové autobusy s kapacitou pro zhruba padesát sedících cestujících budou nízkopodlažní, ve výbavě nebude chybět ani klimatizace, USB zásuvky nebo vnitřní a vnější informační panely. Počítá se též s přepravou cyklistů, takže na všechny autobusy budou instalovány nosiče jízdních kol, které dodá Výzkumný ústav železniční. „Následujeme mateřské České dráhy a mezi požadavky na nové autobusy patří i možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. Bionafta z rostlinných olejů pro nás představuje efektivní řešení pro snížení uhlíkové stopy. I proto u vozidel preferujeme variantu hybridního pohonu,“ dodává Adam Svojanovský, předseda představenstva ČD Bus, a pokračuje: „Náhradní autobusová doprava pro nás rozhodně není okrajovou záležitostí, a proto chceme, aby byla nejen vysoce kvalitní, ale i šetrná k životnímu prostředí.

Celková hodnota veřejné zakázky činí téměř 800 milionů Kč. ČD Bus nicméně argumentuje tím, že jde o nezbytnou investici pro zachování kvality náhradní autobusové dopravy. Vozidlová flotila ČD Bus přitom čítá aktuálně 90 autobusů, cílový stav je cca 150 vozidel. Nové autobusy tak nahradí část stávajících vozidel, která už pomalu dosluhují. I přes plánované navýšení autobusů firma počítá v pokračování spolupráce s dalšími dopravci. Rozšíření flotily si navíc vyžádá také navýšení počtu řidičů, kterých má nyní ČD Bus přes 120.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze