Sdružení automobilového průmyslu informovalo o tom, jak se dařilo tuzemské výrobě automobilů v loňském roce. Povedlo se meziročně navýšit výrobu o 3,9 %, což znamená historické maximum v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů. V Česku se ale vyrobilo i 1 522 nákladních vozidel (+ 6,3 %), 909 motocyklů (+20,4 %) a 2 020 přívěsů a návěsů nad 3,5 t (+11,9 %). Pokles naopak zastihl autobusy 4 489 ks (-14,5 %) a malá přípojná vozidla do 3,5 t 15 842 ks (-6,4 %).
Co je pro nás zajímavé, vozidla s elektrickým pohonem představovala 7,8 % z celkové roční produkce domácích výrobců. Konkrétně z linek tuzemských výrobců v roce 2024 sjelo 113 232 čistě bateriových a 37 930 plug-in hybridních osobních vozidel a 245 čistě bateriových autobusů. Méně pozitivní pak je, že tempo výroby vozidel v závěru roku zpomalovalo.
Osobní automobily
Loni v České republice vzniklo celkem 1 452 881 osobních vozidel, meziročně tedy o 3,9 % víc než o rok dříve. Elektrických vozů z toho bylo 151 162 ks a jejich podíl na tuzemské produkci představoval 10,4 %. Celkem bylo vyrobeno 113 232 elektromobilů a 37 930 plug-in hybridů, což znamená meziroční pokles o 16,4 %.
Škoda Auto
Škoda Auto svou výrobou představuje 61,7 % z celkové produkce osobních automobilů v ČR. To znamená, že loni vyrobila v tuzemských závodech 896 933 automobilů (+3,7 %), BEV a PHEV z toho bylo 96 534, tedy 10,8 % z celkové produkce značky. Čistě bateriových elektromobilů bylo 79 932, plug-in hybridů pak 16 602.
Hyundai Motor Manufacturing Czech
V nošovickém závodě vzniklo v roce 2024 330 890 vozidel, o 2,8 % méně než v roce 2023. Z nich mělo 33 300 čistě elektrický a 21 328 plug-in hybridní pohon. Celkově tedy elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily 16,5 % z celkové tuzemské produkce značky.
Toyoty Motor Manufacturing
Z výrobní linky v Kolíně sjelo v roce 2024 celkem 225 058 automobilů, tedy o 32 631 a 17 % více než za rok 2023. Toyota se tak na celkové výrobě osobních vozidel v ČR podílel 15,5 % s tím, že polovinu jeho produkce představoval hybridní model Yaris HEV.
Skvěle se dařilo elektrickým autobusům
Výrazný meziroční nárůst (+744,8 %) registruje výroba v segmentu čistě elektrických autobusů, kterých bylo za leden až prosinec vyrobeno celkem 245 ks, 193 z nich sjelo z výrobních linek Iveco Czech Republic, 52 pak pocházelo ze SOR Libchavy.
„Navzdory zhoršujícím se podmínkám, ať již jde o rozkolísané dodavatelské řetězce, negativní vliv geopolitických konfliktů, pomalý vývoj ekonomiky či přetrvávající vysoké ceny energií, se automotive v roce 2024 podařilo dosáhnout mimořádných výsledků. Celková výroba osobních automobilů v České republice meziročně vzrostla o 3,9 % na historicky rekordní objem 1 452 881 vyrobených osobních vozidel. Tato čísla jsou jasným důkazem, že český automobilový průmysl zůstává klíčovým pilířem domácí i evropské ekonomiky. Ukazuje se přitom, že rostoucí regulatorní tlak na podíl elektromobilů na prodejích přichází ve chvíli, kdy zájem zákazníků o jejich koupi naopak klesá. To bude v roce 2025 dále komplikovat již tak složité prostředí, které pro průmysl evropská regulace vytváří. Proto je nezbytné, aby Evropská komise v rychlém sledu přijala následující kroky. Nejprve jasně deklarovala, že pokuty za nízký podíl elektromobilů jsou za daných podmínek kontraproduktivní. V průběhu roku 2025 pak předložila revizi systému cílů CO2 pro výrobce vozidel, který zajistí skutečnou technologickou neutralitu a dá zákazníkům možnost volby pohonu jejich vozidel. Do třetice pak přijde s návrhem skutečné průmyslové politiky, která podpoří konkurenceschopnost výroby v EU vůči globální konkurenci a pro zákazníky bude znamenat snížení ceny nakupovaných vozidel. Základem takového návrhu přitom musí být revize stávajícího regulatorního rámce a odstranění nezamýšlených negativních dopadů předpisů, které často nelze naplnit či jsou mezi sebou ve vzájemném rozporu. Naopak další evropský regulatorní maraton tak, jako jsme toho byli svědky mezi lety 2019 až 2024, nepomůže ani klimatu ani průmyslu a v neposlední řadě ani zákazníkovi,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.