České dráhy chystají nákup elektrických vlaků za 84 miliard korun

České dráhy chystají nákup elektrických vlaků za 84 miliard korun
Fotografie: České dráhy
  • České dráhy konkrétně vypsaly tendr na až 133 moderních elektrických jednotek EMU 400
  • Nové vlaky mají jezdit v rámci Pražské integrované dopravy od jízdního řádu 2029/2030
  • Nízkopodlažní soupravy nabídnou Wi-Fi, klimatizaci, prostor pro kola i možnost variability interiéru

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na pořízení moderních elektrických jednotek EMU 400, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy pro Prahu a Středočeský kraj. Zakázka počítá s rámcovou dohodou až na 133 jednotek, přičemž celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 84,5 miliardy korun bez DPH.

Vlaky v budoucnu mají zajišťovat dopravní obslužnost v rámci systému Pražské integrované dopravy, tedy pro hlavní město Prahu a Středočeský kraj, a to v případě, že dopravce uspěje ve výběrovém řízení na nový závazek veřejné služby. Předmětem zakázky je přitom uzavření rámcové dohody až na 133 jednotek, přičemž minimálně 66 vozidel je garantováno k odběru v základním rozsahu. Reálný počet jednotek se pak bude odvíjet od konkrétního rozsahu objednané dopravní obslužnosti.

Co se týče technických parametrů, ty mají vycházet přímo z požadavků Prahy a Středočeského kraje. Půjde tedy o moderní dvousystémové jednotky (3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC) s maximální provozní rychlostí 160 km/h a kapacitou nejméně 380 sedících cestujících. Soupravy budou nízkopodlažní, s velkoprostorovým klimatizovaným interiérem 1. a 2. třídy. Standardní výbavou bude připojení Wi-Fi, elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, prostor pro kočárky či jízdní kola a moderní audiovizuální informační systém. Zvažuje se též možnost variability uspořádání interiéru s důrazem na zvýšení prostoru pro zavazadla nebo jízdní kola – zejména s ohledem na plánovanou linku na Letiště Václava Havla či další připravované linky.

Součástí tendru je poptávka full-servisu jednotek bez garance jeho odběru, avšak v případě jeho výhodnosti s možností jeho objednání na období 15 let s prodloužením o dalších 15 let na celkem až 30 let. Nabídky výrobců jednotek mají také obsahovat vyjmenované náhradní díly včetně dílů pro výměnný systém při servisu jednotek.

Předpokládaná hodnota zakázky je až 84 540 000 000 Kč bez DPH, přičemž částka již zahrnuje celkový rámcový počet až 133 jednotek, full servis až na 30 let a vyjmenované náhradní díly výměnného systému. Skutečné čerpání zakázky a výše nákladů nicméně bude závislá na finální potřebě Prahy a Středočeského kraje. Nasazení jednotek EMU 400 do provozu se každopádně předpokládá postupně od jízdního řádu 2029/2030.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze