Už více než měsíc lze na tratích v Moravskoslezském kraji vidět bateriové vlaky. Jak uvádí samotné České dráhy, sever Moravy se přitom stal vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Dodávají přitom rovnou, že díky většímu pohodlí bez přestupů (dříve museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku) přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi cestující.
🚆Po velké obnově našich vozidel v uplynulém roce zajišťujeme v regionální dopravě v elektrické trakci téměř 90 % výkonů moderními vozidly.
— České dráhy (@ceskedrahy_) January 22, 2025
Páteř elektrických vlaků v regionech představují moderní jednotky #RegioPanter od @SkodaGroupCZ. Nejvíce RegioPanterů 2. generace jezdí v… pic.twitter.com/DlwDtVhxS2
Bateriové vlaky RegioPanter přitom každý den najedou téměř dva tisíce kilometrů, což znamená, že aktuálně již od nasazení míří k nájezdu 80 tisíc km. „Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou velmi pozitivní. Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících. Je to pro nás dobrá zpráva, s ohledem na stav životního prostředí vítáme každého, kdo nechá doma auto a vyrazí do práce nebo na výlet ekologickým vlakem,“ uvádí hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.
Jednotky nabízí 135 míst k sezení, klimatizaci, bezbariérový přístup včetně toalety, Wi-Fi, prostor pro kočárky i bicykly a především moderní zabezpečovací systém ETCS včetně GSM-R. Pod trolejemi dosáhnou nejvyšší rychlosti 160 km/h, z baterií pak 120 km/h. Při rekuperaci zvládnou nejen dobíjet trakční baterii, ale také vracet nespotřebovanou energii zpět do trolejí. Lze je tedy v případě potřeby maximálně efektivně provozovat i na čistě elektrifikovaných linkách.