České dráhy začínají nasazovat do provozu nejnovější elektrické lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h. První stroje se od poloviny září objeví na tuzemských dálkových linkách, například na trase R18 Slovácký expres Praha – Staré Město u Uherského Hradiště. Po dodání dalších kusů a získání všech povolení vyjedou do zahraničí, nejpozději na konci letošního roku.
Výrobce již do České republiky dodal osm lokomotiv, do konce roku jich bude dvacet. Od ledna 2026 bude výrobní závod Siemens v Mnichově-Allachu dodávat čtyři nové stroje měsíčně. České dráhy mají objednáno celkem padesát těchto vícesystémových lokomotiv, které doplní současnou flotilu Vectronů a pomohou unifikovat lokomotivní park národního dopravce.
„Ačkoliv jsou České dráhy prvním dopravcem, který novou generaci vysokorychlostních Vectronů do své flotily zařazuje, jdeme v tomto případě cestou osvědčené kvality. S dosavadními lokomotivami Vectron máme u nás velmi dobré zkušenosti a jsem přesvědčen, že i ty nové čeká v našich řadách mnoho let a miliony kilometrů dobré služby. Svou maximální rychlostí 230 km/h nás posouvají do vyšší ligy mezi evropskými dopravci a zároveň pro nás představují důležitý mezikrok směrem k provozu ještě rychlejších vlaků na českých i zahraničních vysokorychlostních tratích,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Po dokončení dodávek v průběhu příštího roku budeme disponovat 111 lokomotivami Vectron, což nám zároveň umožní dále pokračovat v unifikaci našeho lokomotivního parku.“
Lokomotivy dorazily v srpnu do depa ve Vršovicích, kde probíhá zaškolení strojvedoucích i dílenského personálu. O výcvik se zajímají také zástupci rakouských ÖBB a německých Deutsche Bahn, jelikož se s novými Vectrony počítá na zahraničních spojích – například na nové lince z Prahy do Villachu či Kodaně.
„Díky optimalizované aerodynamice a vylepšenému podvozku mohou nové lokomotivy Vectron dosahovat rychlosti až 230 km/h. Jsou tak ideální pro provoz na tratích v Německu, například na trase Berlín – Hamburk, na nové vysokorychlostní trati Koralmbahn v Rakousku a v budoucnu i na připravovaných vysokorychlostních tratích v České republice,“ dodává Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Česká republika, a doplňuje: „Tyto moderní lokomotivy jsou navrženy mimo jiné pro provoz s jednotkami ComfortJet, které si cestující oblíbili a které přispějí k dalšímu zrychlení spojení mezi evropskými metropolemi. Díky servisní smlouvě mají České dráhy k dispozici komplexní podporu českého servisního týmu Siemens Mobility, což zajistí vysokou spolehlivost těchto lokomotiv v každodenním provozu.“
Smlouvu na dodávku padesáti vícesystémových lokomotiv uzavřely České dráhy se Siemens Mobility v roce 2022. Součástí je i patnáctiletý servisní kontrakt. Vectrony se mezitím staly jedněmi z nejrozšířenějších elektrických lokomotiv v Evropě – do léta 2025 jich bylo objednáno více než 2 290 kusů.

