Jak oznamují České dráhy, modernizace jejich vozového parku vstoupila do další fáze. Z kolejí totiž postupně mizí zastaralá technika, která už neodpovídá současným požadavkům na pohodlí, bezpečnost ani ekologii. Jen za první polovinu roku 2025 tak vyřadily České dráhy ze služby 200 vozidel – převážně osobních vozů, ale také starších motorových jednotek a lokomotiv. Do podzimu jich má následovat dalších šedesát.
„V loňském roce jsme uvedli do provozu velké množství moderních elektrických a motorových jednotek RegioPanter a RegioFox a také jednotky ComfortJet pro dálkové vlaky. Dodávky „lišek“ i ComfortJetů pokračují také letos. Díky tomu jsme z provozu vyřadili větší množství starších osobních vozů, hlavně lidově označovaných „koženek“, a to jak v provedení pro dálkové vlaky například řady B249, tak především jejich regionální verze označovaná jako Bdt. Nepotřebná vozidla nejdříve nabízíme zájemcům o odkup, a pokud o ně nikdo neprojeví zájem, následuje jejich šrotace. V první polovině roku jsme přistavili do kovošrotu 200 vozidel a do začátku podzimu tam plánujeme poslat dalších 60 kusů,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
Vyřazení se dotklo zejména vozů, které byly desítky let stálicemi české železnice – například 32 rychlíkových vozů řady B249, 50 regionálních Bdt nebo 48 vozů z elektrických jednotek řady 460. Z kolejí zmizely také motorové vozy známé pod přezdívkami „kufr“ nebo „Honecker“, které donedávna sloužily na vedlejších tratích.
Pokud o starší techniku neprojeví zájem žádný z kupců, míří do šrotu. Ale některá vozidla nacházejí nový život mimo tradiční železniční provoz – slouží jako netradiční zázemí restaurací, kaváren či ubytovacích provozů. Jiné zůstávají na kolejích v rámci nostalgických jízd. Letos bylo tímto způsobem prodáno zatím 13 kusů – největší zájem byl o motorové vozy řady 810 a o „koženky“ v různých verzích.
Rušení starších vozidel bude pokračovat i v dalších měsících. Celkem plánují České dráhy do několika let vyřadit více než 400 jednotek, které nahradí moderní soupravy jako Siemens Vectron, ComfortJet nebo RegioFox, o nichž vás často informujeme. Aktuálně přitom České dráhy provozují přes 2 100 hnacích vozidel a ucelených jednotek a více než 1 600 osobních vozů. Modernizační vlna je tak zatím největší za poslední dekádu.
