😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

České dráhy testují zelenou naftu, vyjely první vlaky na rostlinný olej

České dráhy testují zelenou naftu, vyjely první vlaky na rostlinný olej
Fotografie: České dráhy
  • České dráhy právě testují ekologické palivo HVO v běžném provozu u motorových jednotek RegioFox na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha
  • HVO je udržitelná alternativa k naftě, která vzniká úpravou rostlinných olejů a odpadních tuků, může snížit emise skleníkových plynů až o 95 %

České dráhy informovaly o tom, že po laboratorních testech a zkouškách ve Zkušebním centru VUZ u Velimi byl dnes oficiálně zahájen zkušební provoz tří motorových jednotek RegioFox v běžném provozu, které budou využívat nové palivo dodávané společností ČEPRO.

Zlepšení našeho životního prostředí, ve kterém se denně pohybujeme, je jedním z cílů naší vlády. Proto se věnujeme odvedení dopravy z center měst, ale také věnujeme značnou pozornost využití ekologických paliv, které v celém výrobním cyklu vedou ke snížení emisí a zátěže naší přírody. To se týká také železnice, kde máme s ohledem na historický vývoj dvě třetiny tratí bez elektrizace. Začali jsme realizovat plán prosté elektrizace, který umožní rychle zvýšit podíl elektrifikovaných tratí. Podporuji zavádění bateriových vlaků, ve kterém jsou u nás lídrem České dráhy, a to samé platí pro hledání šetrného paliva pro dieselové motory, které má snížit spotřebu nafty, energetickou náročnost a také zajistit pokles emisí a přispět k lepšímu životnímu prostředí. Testování paliva využívajícího hydrogenačně upravený rostlinný olej HVO u Českých drah proto vnímám jako součást našeho společného úsilí o vyšší kvalitu života v Česku,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy České republiky.

Projekt testování paliva s biosložkou na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO je naplánován na roky 2024 a 2025 a rozdělen do tří etap. Zatímco během první fáze byly identifikovány vhodné palivové směsi, jejich atestace a byla analyzována také legislativní rovina využívání udržitelných paliv s vyšším podílem biosložky, ve druhé fázi došlo na testování směsí s různě velkým podílem biosložky v motorových jednotkách PESA řady 847 ve Zkušebním centru VUZ Velim. Právě jednotky RegioFox totiž pohání dva motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO. Díky tomu tak jde o jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě. Při zkouškách se přitom porovnávaly parametry výkonu vlaku, spotřeby paliva a naměřené emise u čisté motorové nafty, směsi motorové nafty a biosložky s podílem 15 % nebo 30 % a při provozu na 100 % biopaliva.

Ve třetí fázi projektu je aktuálně prováděno testování nejlépe vyhodnocené palivové směsi v podmínkách reálného provozu na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha a srovnání s provozem na čistou motorovou naftu. Využije se přitom palivo s 20% podílem biosložky, které dodá ČEPRO. „Tato aktivita zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah v oblasti snižování emisí, využívání obnovitelných zdrojů a zvyšování kvality života v okolí železnice. Testujeme nové možnosti v oblasti elektrických vozidel a využití vlaků poháněných elektřinou z baterií, ale chceme snižovat emise také u našich motorových vlaků. Dvě třetiny českých a moravských tratí jsou stále bez elektrizace a současná masivní obnova motorových jednotek vybavených moderními motory Rolls-Royce schopnými využívat palivo s vysokým podílem biosložky nám otevírá prostor v praxi vyzkoušet a v budoucnosti i využívat udržitelné palivo vyráběné zpracováním odpadních tuků a rostlinných olejů s nižšími emisemi, a to především oxidu uhličitého,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Není HVO jako HVO

Dodejme, že HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, tedy hydrogenovaný rostlinný olej) vyrobený z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl tkví zejména ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného oleje určeného k výrobě paliva, započítávají se do finální emisní stopy paliva veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout úspory emisí skleníkových plynů 60 až 65 %. V případě, že ale dojde využití použitých rostlinných olejů či tuků, tedy odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí 90 až 95 % v porovnání s palivem ropného původu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze