České dráhy informovaly o tom, že po laboratorních testech a zkouškách ve Zkušebním centru VUZ u Velimi byl dnes oficiálně zahájen zkušební provoz tří motorových jednotek RegioFox v běžném provozu, které budou využívat nové palivo dodávané společností ČEPRO.
„Zlepšení našeho životního prostředí, ve kterém se denně pohybujeme, je jedním z cílů naší vlády. Proto se věnujeme odvedení dopravy z center měst, ale také věnujeme značnou pozornost využití ekologických paliv, které v celém výrobním cyklu vedou ke snížení emisí a zátěže naší přírody. To se týká také železnice, kde máme s ohledem na historický vývoj dvě třetiny tratí bez elektrizace. Začali jsme realizovat plán prosté elektrizace, který umožní rychle zvýšit podíl elektrifikovaných tratí. Podporuji zavádění bateriových vlaků, ve kterém jsou u nás lídrem České dráhy, a to samé platí pro hledání šetrného paliva pro dieselové motory, které má snížit spotřebu nafty, energetickou náročnost a také zajistit pokles emisí a přispět k lepšímu životnímu prostředí. Testování paliva využívajícího hydrogenačně upravený rostlinný olej HVO u Českých drah proto vnímám jako součást našeho společného úsilí o vyšší kvalitu života v Česku,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy České republiky.
Projekt testování paliva s biosložkou na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO je naplánován na roky 2024 a 2025 a rozdělen do tří etap. Zatímco během první fáze byly identifikovány vhodné palivové směsi, jejich atestace a byla analyzována také legislativní rovina využívání udržitelných paliv s vyšším podílem biosložky, ve druhé fázi došlo na testování směsí s různě velkým podílem biosložky v motorových jednotkách PESA řady 847 ve Zkušebním centru VUZ Velim. Právě jednotky RegioFox totiž pohání dva motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO. Díky tomu tak jde o jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě. Při zkouškách se přitom porovnávaly parametry výkonu vlaku, spotřeby paliva a naměřené emise u čisté motorové nafty, směsi motorové nafty a biosložky s podílem 15 % nebo 30 % a při provozu na 100 % biopaliva.
Ve třetí fázi projektu je aktuálně prováděno testování nejlépe vyhodnocené palivové směsi v podmínkách reálného provozu na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha a srovnání s provozem na čistou motorovou naftu. Využije se přitom palivo s 20% podílem biosložky, které dodá ČEPRO. „Tato aktivita zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah v oblasti snižování emisí, využívání obnovitelných zdrojů a zvyšování kvality života v okolí železnice. Testujeme nové možnosti v oblasti elektrických vozidel a využití vlaků poháněných elektřinou z baterií, ale chceme snižovat emise také u našich motorových vlaků. Dvě třetiny českých a moravských tratí jsou stále bez elektrizace a současná masivní obnova motorových jednotek vybavených moderními motory Rolls-Royce schopnými využívat palivo s vysokým podílem biosložky nám otevírá prostor v praxi vyzkoušet a v budoucnosti i využívat udržitelné palivo vyráběné zpracováním odpadních tuků a rostlinných olejů s nižšími emisemi, a to především oxidu uhličitého,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Není HVO jako HVO
Dodejme, že HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, tedy hydrogenovaný rostlinný olej) vyrobený z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl tkví zejména ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného oleje určeného k výrobě paliva, započítávají se do finální emisní stopy paliva veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout úspory emisí skleníkových plynů 60 až 65 %. V případě, že ale dojde využití použitých rostlinných olejů či tuků, tedy odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí 90 až 95 % v porovnání s palivem ropného původu.