České dráhy spouštějí od konce srpna pravidelný provoz vysokorychlostní jednotky Pendolino na trati z Prahy do Českých Budějovic. Poprvé v historii tuzemské železnice tak bude v rámci běžného provozu překonána rychlost 160 km/h. Díky modernizaci IV. železničního koridoru a technologii naklápěcí vozové skříně nabídne spoj nejen vyšší rychlost, ale i komfortní cestování.
„Česká železnice se bude v následujících letech zrychlovat a České dráhy jsou na to připraveny. Jsem rád, že je to právě Pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 km/h. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu, ale i špičkový komfort a služby na palubě,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Pendolino bude jezdit jako spoj IC 591 ve směru z Prahy každý den ve 20:27 a do Českých Budějovic dorazí ve 22:02. V opačném směru vyrazí vlak IC 590 z Budějovic v 5:59 a v Praze bude v 7:29. Cesta nově zabere přibližně 1 hodinu a 33 minut – tedy o 7 minut méně směrem na jih a o 11 minut méně směrem do hlavního města.
Souprava Pendolino nabídne nejen rychlost, ale i pohodlí – cestující ocení Wi-Fi, klimatizaci, elektrické zásuvky, tichý oddíl, dětské kino nebo palubní bistro. Vlak s kapacitou 327 míst je vybaven 16 hnanými nápravami, dosahuje výkonu 4 000 kW a maximální provozní rychlosti 200 km/h.
„Trať mezi Prahou a Českými Budějovicemi prochází v posledních letech rozsáhlou modernizací, která má za cíl zvýšit maximální rychlost a zkrátit jízdní dobu mezi Prahou a Budějovicemi pod 2 hodiny. V loňském roce jsme na Táborsku za pomocí rychlovlaku úspěšně testovali rychlost až 200 km/h. Naklápěcí jednotku Pendolino měla za tímto účelem Správa železnic půjčenou od Českých drah. Nyní tedy dochází k zavedení pravidelného provozu: Pendolino začne jezdit denně jako Jižní expres mezi Prahou a Českými Budějovicemi, čímž se jízdní doba zkrátí o 7 minut, respektive o 11 minut směrem do Prahy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Díky tomu, že bude Pendolino provozované v rámci dálkové linky Jižní expres, která doposud fungovala ve formě klasických rychlíkových jednotek, vzniká přímé spojení Ostrava – Olomouc – Praha – České Budějovice bez nutnosti přestupu.


