České dráhy přepíšou historii. Vyšlou nejrychlejší pravidelný vlak všech dob

České dráhy přepíšou historii. Vyšlou nejrychlejší pravidelný vlak všech dob
Fotografie: České dráhy
  • Od roku 2026 vyjede pravidelná linka Praha–Kodaň
  • Obsluhována bude novými soupravami ComfortJet
  • Ty na spoji vůbec poprvé dosáhnou své nejvyšší rychlosti

České, německé a dánské státní dráhy (ČD, DB a DSB) se dohodly na zahájení provozu pravidelného spoje Praha–Kodaň, vedeného přes tři evropské metropole v trase Praha–Berlín–Hamburk–Kodaň. Spoj má celou vzdálenost překonat zhruba za 11 hodin s vyhlídkou na další zkrácení po dokončení 17,6 km dlouhého, podmořského tunelu pod Fehmarnskou úžinou mezi Německem a Dánskem. Podmínkou je také dokončení rekonstrukce tratě mezi Berlínem a Hamburkem, což je jeden z důvodů, proč nový spoj vyjede až v květnu 2026.

Spoj bude podle Českých drah jezdit celoročně v počtu dvou párů denně, v letní sezóně pak dokonce tří, což z této trasy činí jednu z nejlépe obsluhovaných dálkových relací z Prahy. Tento v poslední době nezvykle velkorysý přístup umožnila přímo Evropská unie, protože nový spoj je vůbec prvním z deseti projektů na podporu dálkové železniční dopravy v EU. Nové vratné netrakční jednotky ComfortJet (Siemens Viaggio Comfort) se v nedokončené podobě (bez řídicího a jídelního vozu) už nějakou dobu testují ve vnitrostátní dopravě a od loňského prosince i na rameni Praha–Berlín. Kvůli novému spoji se na podzim poprvé podívají do Dánska, kde podstoupí sérii potřebných testů a seznámení tamějšího personálu.

Nový spoj znamená návrat přímého spojení české a dánské metropole po 12 letech, které trvalo nepřetržitě už od počátku devadesátek a poslední tři roky na něm byly řazeny i spací vozy. Poslední dekádu bylo třeba přestupovat v Hamburku, což se napřesrok opět stane minulostí. Spoj povede hustě obydlenými konglomeracemi, takže kromě jmenovaných měst obslouží i Ústí nad Labem, Drážďany či Odensee. Jízdní doba na 850 km dlouhé trase činila zpočátku až 14 hodin, postupné vylepšování infrastruktury ji zkrátilo a bude dále zkracovat.

Tento spoj se zapíše do historie českých železnic jako vůbec první vlak našich drah, který se v pravidelném provozu projede rychlostí 230 km/h. Právě tolik totiž činí nejvyšší rychlost souprav ComfortJet i nové verze lokomotiv Siemens Vectron, kterou České dráhy obdrží jako vůbec první a první kusy dorazí do Česka koncem letošního roku. Pro úplnost dodejme, že stejnou konstrukční rychlost mají i jednotky Fiat ETR 470, provozované Českými drahami pod názvem Pendolino. Ty jsou ale v provozu schváleny nejvýš na 200 km/h a ani touto rychlostí se dosud nikdy na žádném pravidelném spoji nesvezly. Právě svezení dvěstětřicítkou totiž umožní zmíněná dokončovaná rekonstrukce tratě z Berlína do Hamburku, kdo si tedy bude chtít tuto rychlost zkusit, bude muset vyrazit až tam.

Jednotka ComfortJet po svém dokončení nabídne moderní pohodlí v bezbariérovém, tlakotěsném interiéru, na rozdíl od starších jednotek RailJet i možnost průchodu do případných posilových vozů, trvalé otevřené průchody mezi jednotlivými vozy, letecké i konferenční uspořádání sedadel, v 1. třídě kožená, polohovatelná křesla v uspořádání 2+1, jídelní vůz, víceúčelový vůz s dětským kinem a místy pro vozíčkáře, samozřejmostí bude palubní internet a zásuvky 230 V/USB-A/USB-C plus bezdrátové nabíječky v první třídě a veškerý komfort pro hendikepované. Kromě zmíněného je čeká i výsuvná plošina a zásuvky na dobíjení elektrických vozíků. Souprava díky svým parametrům bude moci jezdit po síti vysokorychlostních tratí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze