Vypadá to, že budoucnost dopravy nebude o tom, zda pojedeme autem nebo vlakem, ale jak plynule mezi těmito způsoby přesedneme. A přesně na to cílí nový přestupní terminál Kořenice–Bečváry na vysokorychlostní trati z Prahy do Brna. Od Správy železnic jsem se totiž dozvěděli, že v soutěži zvítězil návrh architektonického ateliéru Boele vedeného Pavlem Fajfrem.
„Architektonické soutěže přinášejí kvalitu, která má trvalou hodnotu. Jsem rád, že právě forma otevřeného výběru vedla k návrhu, který promyšleně reaguje na potřeby dopravy 21. století a zároveň přirozeně zapadá do svého okolí. Terminál díky tomu nebude jen dopravním bodem, ale novým impulzem pro celý region,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Kromě rychlovlaků tu najdou své místo i autobusy, cyklisté, pěší a samozřejmě automobily. S parkovištěm typu P+R pro 280 aut, návazností na regionální železnici i jasně organizovaným autobusovým terminálem nabízí prostor, kde nebude třeba přemýšlet, jak se dostat dál.
Ačkoliv terminál vzniká mezi Kořenicemi, Pučery a Bečváry, jeho význam sahá dál. Stane se důležitou spojkou mezi Kolínskem, Kutnohorskem a hlavním městem. A podle dopravního modelu jej denně využije až 3 900 cestujících – to je skoro malé město na kolejích. Z toho 1 500 pasažérů využije přestup na navazující konvenční železnici a přibližně 2 150 osob na autobusy.
„Terminál vznikne na vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, konkrétně v úseku mezi Poříčany a Světlou nad Sázavou. Díky své poloze se stane důležitým přestupním bodem mezi vysokorychlostní a regionální dopravou a zlepší spojení Kolínska a Kutnohorska s hlavním městem i dalšími částmi republiky,“ popisuje ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.
Správa železnic pak dodává, že všechny soutěžní návrhy budou k vidění od 17. června do 7. července 2025 ve venkovních prostorách před Galerií Středočeského kraje v Kutné Hoře.
