První železniční Vánoce. Mezi Prahou a Berlínem začala jezdit budoucnost

První železniční Vánoce. Mezi Prahou a Berlínem začala jezdit budoucnost
Fotografie: Siemens
  • České dráhy nasadily na elitní spojení Prahy a Berlína odpovídající vlaky
  • Moderní soupravy InterJet poskytují vysoký komfort a nízké provozní náklady
  • Řazeny jsou výhradně s moderními výkonnými lokomotivami

České dráhy ve spolupráci s DB Fernverkehr nasadily podle Railway Gazette International na mezinárodní expres Berliner, spojující v rámci linky Ex5 Prahu s Berlínem, Hamburkem, Kielem a Flensburgem, nové soupravy z rodiny Siemens Viaggio Comfort (SVC), dodané konsorciem Siemens Mobility a Škoda Transportation. Jejich modifikace, nazvaná InterJet (a u Českých drah pojmenovaná ComfortJet), nabízí tlakotěsné, bezbariérové provedení, nová termoizolační okna, nebránící průchodu signálu mobilních telefonů, nastavitelná sedadla v první i druhé třídě, bezdrátové nabíječky mobilů v té první, dětské kino, oddíly pro rodiny s dětmi a pro osoby se sníženou schopností orientace, informační přepážku, místo pro uložení 12 kol s nabíječkami pro elektrokola, nejvyšší rychlost 230 km/h a především konvenční spřáhla.

To umožňuje, na rozdíl od dosavadních RailJetů, měnit délku soupravy podle aktuální potřeby a hlavně k soupravě lehkých vozů SVC připřáhnout i libovolný konvenční vagon. Pořízeno bylo celkem 182 vozů, z nichž bude sestaveno celkem devět netrakčních jednotek s řídicím vozem na konci. Zbylé dva vozy pořídila Správa železnic k testovacím účelům. V tuto chvíli jezdí sedmivozové jednotky, protože bufetový a řídicí vůz budou dodány později. Tahány jsou primárně lokomotivami Siemens Vectron, s jejichž designem také budou sladěna čela budoucích řídicích vozů (podobně, jako mají RailJety na konci čelo v designu starší lokomotivy Siemens EuroSprinter ES64U4, v Rakousku přezdívané Taurus).

Nové soupravy jsou samozřejmě vybaveny mobilní částí jednotného evropského zabezpečovače ETCS a mohou zajíždět do Německa, Polska, Slovenska, Maďarska i Rakouska. Pochopitelně plní i interoperabilní normy TSI a zároveň i požárně-bezpečnostní požadavky pro jízdu v dlouhých tunelech. Kromě Berlineru obsluhují i vnitrostátní expres Krušnohor a spoje mezi Františkovými Lázněmi a Bohumínem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze