První bateriový vlak Českých drah vyrazil na koleje

První bateriový vlak Českých drah vyrazil na koleje
Fotografie: Škoda Transportation
  • Bateriová verze známého příměstského vlaku RegioPanter vyrazila na testy
  • Ty budou probíhat na Železničním zkušebním okruhu u Velimi
  • Po homologaci vyrazí čtyři duální soupravy do Moravskoslezského kraje

České dráhy nechaly podle Ekonomického deníku čtyři nízkopodlažní příměstské elektrické motorové jednotky (EMU) Škoda Transportation přestavět na duální pohon přidáním trakční baterie, projektované na 80 km nezávislé jízdy. Dvouvozové vlaky, provozované u ČD pod komerčním názvem RegioPanter, změnily za tím účelem řadu na 691 a zamíří na částečně elektrifikovanou linku ODIS S8 Ostrava–Studénka–Veřovice, s největší pravděpodobností od prosincové změny grafikonu. Do té doby by se měly dokončit homologační zkoušky a testy na velimském zkušebním okruhu. Pokud vše půjde podle plánu, stanou se vůbec prvními duálními vlaky, komerčně provozovanými na českých kolejích.

Duální jednotky umějí jezdit pod trolejemi klasicky na energii z trakčního vedení, zároveň z něj zvládnou dynamicky dobíjet trakční baterii. Ta se dokáže doplňovat i z rekuperačního brzdění a energie, v ní uložená, postačí na plnohodnotný provoz na úseku bez trolejí. Dopravci to přináší zásadní zjednodušení logistiky, protože může absolvovat poslední míle na neelektrifikovaných tratích stejným vozidlem a odpadá tak nutnost přestupu a další soupravy. Zmínit je třeba také také provozní úspory; poplatek za dopravní cestu je totiž s elektrickým vozidlem o něco nižší. Obyvatelé dotčených oblastí se zase mohou těšit na nižší zátěž hlukem i lokálními výfukovými emisemi, stejně jako na komfortnější cestování.

Jednotky nabídnou 135 míst k sezení, klimatizaci, bezbariérový přístup včetně toalety, Wi-Fi, prostor pro kočárky i bicykly a především moderní zabezpečovací systém ETCS včetně GSM-R. Pod trolejemi dosáhnou nejvyšší rychlosti 160 km/h, z baterií pak 120 km/h. Při rekuperaci zvládnou nejen dobíjet trakční baterii, ale také vracet nespotřebovanou energii zpět do trolejí. Lze je tedy v případě potřeby maximálně efektivně provozovat i na čistě elektrifikovaných linkách.

České dráhy vypsaly výběrové řízení na dalších 15 duálních EMU včetně vybraných náhradních dílů a 15letého servisu za 3,4 miliardy korun. Ty mají umožnit přímé cestování bez lokálních emisí z centra Ostravy například do Krnova či Budišova nad Budišovkou.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze