Medaile pro Německo. Vyšle jako první do pravidelného provozu vodíkové vlaky

1
Medaile pro Německo. Vyšle jako první do pravidelného provozu vodíkové vlaky
Fotografie: Alstom
  • Německo se stane vůbec první zemí s trvalým provozem vodíkových vlaků
  • Vývoj, výroba i provoz je zatím podporován vládou
  • Do budoucna by mělo jít o hlavní typ pohonu na neelektrifikovaných tratích

Zatímco bateriové vlaky už se pomalu stávají všedním zjevem, s vodíkovým pohonem je to jiné. Nabízí jej v tuto chvíli jediný výrobce, a to ještě za podpory německé vlády. Bez dotací by to totiž v této fázi nešlo, avšak v nedaleké budoucnosti by se měla matematika dramaticky změnit. Samotný palivový článek je sice zatím drahý (zhruba 40 000 Kč/kW), ale velkosériová výroba jej výrazně zlevní. Ostatně za posledních 15 let klesla cena na pětinu. Jak reálné jsou tyto idylické počty, ukáže až čas, pravdou ale je, že vodíkový pohon vypadá jako zatím jediná reálná alternativa pro udržitelnou mobilitu. A v železniční dopravě to platí stejně, jako v té silniční.

Koncern Alstom patří mezi největší světové výrobce vlaků a nabízí řešení pro bezemisní provoz všeho druhu. Od klasických elektrických vlaků se sběračem, přes bateriové pohony až po palivové články. A právě Alstom je jako první dovedl do sériové výroby. Motorových jednotek Coradia iLINT pro rychloobrátkovou přepravu na středně vytížených neelektrifikovaných tratích. A už jich také desítky prodal; jen němečtí dopravci si objednali 41 souprav (statistika z roku 2020). Velký zájem ale výrobce eviduje i v dalších, environmentálně zaměřených zemích; Nizozemí, Velké Británii a také v Rakousku, kde byl tento typ vůbec poprvé nasazen v pravidelné dopravě, byť v testovacím režimu a dočasně.

Už v březnu 2022 vodík promluví do pravidelné železniční dopravy natrvalo. Dolnosaský dopravce EVB jich objednal 14 pro kompletní zajištění meziměstské dopravy mezi severomořskými přístavy Cuxhaven a Bremerhaven, které se tak stanou vůbec prvními městy s pravidelným provozem vodíkových vlaků na světě. Na této 123 km dlouhé trati se soupravy už dva roky testovaly, je s nimi tedy dostatek zkušeností. V náročném provozu se osvědčily a na tamější členité štrece s mnoha zastávkami se dobře uplatnila rekuperace do trakční li-ion baterie. Během letoška vznikne provozní zázemí včetně plnicí vodíkové stanice, dosud se vlaky zbrojily z pojízdného zásobníku. Další evropské tratě budou brzy následovat, ještě v roce 2022 zprovozní 27 vlaků Dopravní spolek Rýn-Mohan, provozující místní dopravu kolem Frankfurtu.

Dvouvozová motorová jednotka s možností přidání třetího, vloženého vozu, je součástí modulární rodiny LINT (leichter innovativer Nahverkehrstriebwagen) s různými, především hydromechanickými dieselovými pohony. iLINT nabízí dojezd 600–800 km, místo pro až 300 cestujících, z toho 150 sedících, a provozní rychlost až 140 km/h. Stejně jako ostatní motorové vlaky je možné jednotky iLINT spřahovat do delších souprav, ovládaných jediným strojvedoucím. Proti dieselovým jednotkám nabízí tišší provoz bez lokálních emisí a mechanickou jednoduchost.