Další milník zdolán. Vodíkové vlaky začnou pravidelně vozit cestující

1
Další milník zdolán. Vodíkové vlaky začnou pravidelně vozit cestující
Fotografie: Alstom
  • Celkem 14 souprav začne vozit cestující po Dolním Sasku
  • O přísun vodíku se postará plnicí stanice Linde
  • Dojezd 1 000 km zajistí celodenní provoz na jedinou náplň

Dolnosaské městečko Bremervörde ležící v Polabí nedaleko Hamburku se stane svědkem důležité světové premiéry. Právě odtamtud se totiž rozjedou vodíkové vlaky do vůbec prvního pravidelného provozu s cestujícími. Končí tak několikaletá fáze testování stále ještě jediných komerčně nabízených vlaků na světě poháněných palivovými články Alstom Coradia iLint. Dvoudílné nízkopodlažní motorové jednotky zajistí kompletní příměstskou dopravu v trianglu vymezeném řekami Labe a Weser plus městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Právě do nich bude 14 souprav zajíždět a ve flotile společností Elbe-Weser Railways, která v oblasti působí, nahradí 15 dosud používaných dieselových jednotek Lint od stejného výrobce.

Ta provozuje místní dopravu na objednávku dopravní společnosti Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) s cílem postupovat směrem ke klimatické neutralitě. V tomto konkrétním případě se ušetří 1,6 milionu litrů nafty ročně, tedy 4 400 tun CO2. Vlaky za 85 milionů eur (2,1 miliardy korun) koupila dolnosaská vláda, zbytek projektu ve výši 8,3 milionů eur (205 milionů korun) zaplatila spolková vláda. Společnost LNVG vlastní celkem 126 motorových vlaků, od nynějška už nebude kupovat žádné naftové. Kromě vodíkového pohonu počítá také s čistě bateriovým.

Soupravy Coradia iLint od Alstomu uvezou až 300 cestujících, dosahují nejvyšší rychlosti 140 km/h a nabízejí dobrou akceleraci i pružnost, spolu s tichým chodem bez lokálních emisí. Plnicí stanice pro ně vyrostla přímo u vedlejší koleje v Bremervörde, kde Linde postavilo 64 vysokotlakých zásobníků na 500 barů s celkovou kapacitou 1 800 kg plynu. To je dostačující množství, protože jeden kilogram nahradí zhruba 4,5 litru nafty. V počátečních fázích bude vodík dovážen, později se počítá s výstavbou elektrolytické výrobní stanice přímo na místě, kde jsou k tomu účelu vyhrazené pozemky.