Společný tendr s Němci má přinést moderní vlaky na lince Praha–Mnichov

Společný tendr s Němci má přinést moderní vlaky na lince Praha–Mnichov
Fotografie: České dráhy
  • Od konce roku 2031 vyjedou mezi Prahou a Mnichovem nová moderní vozidla na trase dlouhé 440 kilometrů
  • Česko a Bavorsko zahájí na přelomu roku společné výběrové řízení, které má zajistit konkurenci a úspory oproti předchozímu pokusu
  • Trať patří k nejnáročnějším v Evropě a vyžaduje zvládnutí více napájecích systémů i provoz na neelektrifikovaných úsecích

Bavorsko a Česká republika se dohodly na společném postupu při modernizaci železničního spojení mezi Mnichovem a Prahou, jak informovala samo Ministerstvo dopravy ČR. Od konce roku 2031 by na 440 kilometrů dlouhé trase měla jezdit nová vozidla, která nabídnou cestujícím vyšší komfort, spolehlivost a služby odpovídající moderním evropským standardům.

Základem dohody je přitom společné výběrové řízení Bavorské železniční společnosti (BEG) a Ministerstva dopravy ČR. Tendr by měl být zahájen na přelomu letošního a příštího roku a počítá se s tím, že se přihlásí alespoň dva zájemci. Konkurence by měla zajistit ekonomicky výhodnější nabídky než při prvním pokusu, který měl začít v roce 2028, ale byl zrušen kvůli nepřijatelným cenám.


Bavorský ministr dopravy Bernreiter uvedl: „Přímé spojení mezi Mnichovem a Prahou je páteří bavorsko-českého železničního provozu a vyžaduje dlouhodobou perspektivu orientovanou na cestující. Proto jsme se nenechali odradit a intenzivně pracovali na novém přístupu.

Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou musí splňovat standardy moderní evropské dopravy – nabízet komfort, spolehlivost a kvalitní služby. Tato společná iniciativa s Bavorskem představuje významný krok k tomu, aby se železniční doprava stala preferovanou a důstojnou volbou pro všechny, kteří cestují po této důležité trase,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka.

Jedna z nejnáročnějších tratí v Evropě

Trasa mezi Prahou a Mnichovem patří k technicky nejnáročnějším v Evropě. Vlaky musí zvládat provoz na neelektrifikovaných úsecích i průjezd pod trolejovým vedením s třemi různými frekvenčními rozsahy. Situaci navíc v příštím desetiletí ovlivní výstavba vysokorychlostní železnice v Česku, která přinese další provozní a technické výzvy.

Oba ministři se každopádně shodli, že pro realizaci projektu bude zásadní podpora ze strany Evropské unie. Modernizované spojení má posílit nejen přeshraniční mobilitu, ale i hospodářskou spolupráci mezi Českem a Bavorskem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze