Německý distributor léků využívá k přepravě elektrické a vodíkové Vivaro-e

Německý distributor léků využívá k přepravě elektrické a vodíkové Vivaro-e
Fotografie: Noweda
  • Elektrické Vivaro ujede na jedno nabití 330 km
  • Řídicí a ovládací systémy a separátní baterie jsou umístěny ve zvětšených podbězích kol

Elektrické dodávky Opel Vivaro-e a Opel Vivaro-e Hydrogen obohatily nedávno vozový park německé společnosti Noweda, významného distributora farmaceutických produktů. V současné době tedy bateriový elektromobil Vivaro-e a dodávka Vivaro-e Hydrogen s vodíkovými palivovými články prokazují svoji využitelnost v každodenním provozu, především při rozvozu léků. Pro distribuci léků platí přísná pravidla Evropské unie GDP (Good Distribution Practice), dodávkové vozy musí mít např. klimatizované skříně, v nichž se teplota stále pohybuje v rozmezí 15 až 25 stupňů Celsia. „Noweda je velmi významný klient, který má ve svém parku velké množství vozů Opel. A je to zároveň klient, který se zajímá o vozy s alternativními pohony – proto vnímá palivové články jako slibný a ekologický druh pohonu,“ říká Joachim Glass, manažer automobilky Opel odpovědný za přestavby a speciální konstrukce.

„Je skvělé, že takovému klientovi dokážeme nabídnout odpovídající dodávky, a stát se tak jeho zkušebním partnerem.“ Dva nové dodávkové Opely, které nyní prověřuje společnost Noweda, jsou pro svůj náročný úkol dobře vybaveny. Elektrické Vivaro-e dokáže na jedno nabití ujet až 330 kilometrů (dle WLTP, verze s trakční baterií 75 kWh) a vodíkové Vivaro-e Hydrogen ujede až 400 kilometrů (dle WLTP) – a to vše lokálně bez emisní a bez zastávek pro tankování či dobíjení. Vodíkové Vivaro-e Hydrogen lze natankovat u speciální plnicí stanice během třech minut, elektrické Vivaro-e s baterií 75 kWh se pak u DC nabíječky s výkonem 100 kW plně dobije za přibližně 45 minut.

Pro úpravu vodíkového Vivaro-e Hydrogen byla vybrána zkušená přestavbářská firma CSA ClimaVan Solutions Automotive GmbH. Ta pod strop vodíkové dodávky nejprve nainstalovala vlastní chladicí a vytápěcí jednotku, přičemž všechny hadice a kabely jsou ukryty pod panely karoserie. Podle normy GDP nesmí být kompresor klimatizační jednotky poháněn trakčním elektromotorem vozu, ale musí být napájen separátními bateriemi, které lze dobíjet zvenčí. Řídicí a ovládací systémy a separátní baterie jsou umístěny ve zvětšených podbězích kol, teplotu v nákladovém prostoru lze regulovat ovladačem na palubní desce. Kompresor, kondenzátor a odvlhčovač vzduchu jsou umístěny v prohlubni pro rezervní kolo. Bezpečné uložení zboží v nákladové skříni garantuje protiskluzová úprava podlahy.

Přestavbu elektrického Opelu Vivaro-e si vzala na starost specializovaná firma Fahrzeugbau Dülmer GmbH. I ta položila na podlahu skříně protiskluzové materiály a stěny skříně obložila speciální tepelnou izolací vlastní konstrukce. V Opelu Vivaro-e je vytápěcí/chladicí jednotka firmy Webasto namontována pod strop nákladového prostoru, kompresor, kondenzátor a odvlhčovač vzduchu jsou umístěny rovněž v prostoru pro náhradní kolo. Klimatizační jednotka firmy Dülmer má samostatné baterie umístěny ve schránce za sedadlem řidiče v nákladovém prostoru. Teplotu ve skříni lze regulovat pomocí ovladače na středové konzoli. Obě inovativní dodávky značky Opel, které nově používá společnost Noweda, svým polepem na první pohled jasně deklarují svůj lokálně bezemisní provoz. Specializované firmy uvádějí, že pro podobné přestavby je zapotřebí asi čtyř týdnů od dodání vozu v základním provedení.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze