Velká elektrická dodávka Opel Movano-e prošla modernizací a my jsme jako první redakce v Česku měli možnost si ji vyzkoušet rovnou na delší dálniční trase. Dojeli jsme si pro ni totiž až do německého Rüselsheimu, kde Opel sídlí, a přivezli si ji do Česka.
Modernizovaný Opel Movano-e nabízí dvě velikosti baterie, 75 a 100 kWh, přičemž my jsme na test měli větší, která má teoretický nabíjecí výkon až 150 kW. Zároveň šlo o verzi L3H2, tedy s nejdelším rozvorem, druhou nejdelší a druhou nejvyšší.
Technické parametry Opel Movano Electric (2024) 3 500 L3H2 110 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 5 998 × 2 050 × 2 612 mm, 2 865 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 200 kW, 272 koní, točivý moment: 410 Nm |
Baterie | 110 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 26,2 kWh / 100 km, dojezd: 424 km |
Cena od | 1 915 309 Kč |
Test nabíjení jsme provedli hned po příjezdu z Německa na stanici Ionity u dálnice D5 v Berouně, která má maximální výkon 350 kW, tedy bezpečně vyšší, než je udávaný maximální nabíjecí výkon, který Opel Movano-e dokáže přijmout. Poslední část trasy jsme jeli rychlostí 110 km/h, při které měla tato vysoká dodávka spotřebu okolo 36 kWh/100 km. To je evidentně dostatečné zatížení na to, aby se baterie před nabíjením zahřála. Ostatně, vnější teplota byla 23 °C, takže i povětrnostní podmínky nahrávaly ideálnímu průběhu nabíjení.
K nabíjecí stanici jsme dorazili s 6 % v baterii, ale okamžitě po připojení naskočilo 7 %. Po prvotním náběhu z nižších desítek kW se výkon při stavu baterie 7 % ustálil na výkonu 120 kW a odtud již stoupal pozvolna až k maximu 139 kW, kterého dosáhl při 46 % a vydrželo do 47 %. Při 48 % už nabíjecí výkon klesl na 130 kW a při 54 % na 110 kW. To jsou ale stále solidní hodnoty, byť u baterie této velikosti by se dal na 400V architektuře čekat i nabíjecí výkon okolo 200 kW.
Od této hodnoty už nabíjecí výkon klesá rychleji. Při stavu nabití 61 % už se nabíjí výkonem pouhých 79 kW, ale tuto hodnotu drží až do 73 %, resp. osciluje mezi 79 a 80 kW. V této části je tedy nabíjecí křivka plochá. Při 74 % začíná další pozvolný pokles, kdy se výkon snižuje na 76 kW a poté se až do 79 % pohybuje mezi 75 a 74 kW. Tam už začíná pád, protože během 1 % výkon postupně klesá na 23 kW. Celkově nabíjení z 6 % do 80 % trvalo 45 minut a nabilo se 77,957 kWh.
Vzhledem k nízkému nabíjecímu výkonu už se nad 80 % nevyplatí Opel Movano-e nabíjet, pokud ovšem nepotřebujete maximální dojezd kvůli dojezdu k další nabíjecí stanici. Ale ty jsou mnohem blíže k sobě a lepší je zastavit na nějaké s nižším nabíjecím výkonem, než nabíjet výkonem 23 kW. Po 45 minutách na 80 % tedy test nabíjení ukončujeme.
Stav baterie | Nabíjecí výkon (kW) | Doba nabíjení (min.) | Nabito (kWh) | Nabitý dojezd (km) při kombinované spotřebě 36 kWh/100 km |
---|---|---|---|---|
6 % | 47 | 0 | 0 | 0 |
10 % | 130 | 2 | 3,397 | 9 |
15 % | 132 | 4 | 8,886 | 25 |
20 % | 133 | 6 | 13,199 | 37 |
26 % | 135 | 9 | 20,132 | 56 |
30 % | 135 | 11 | 24,426 | 68 |
35 % | 136 | 13 | 28,814 | 80 |
40 % | 137 | 16 | 33,817 | 94 |
45 % | 138 | 18 | 39,036 | 108 |
49% | 130 | 20 | 43,92 | 122 |
54 % | 110 | 22 | 49,232 | 137 |
63 % | 79 | 29 | 59,354 | 165 |
71 % | 81 | 36 | 68,303 | 190 |
77 % | 75 | 41 | 74,768 | 208 |
80 % | 23 | 44 | 77,828 | 216 |
Opel Movano-e ve verzi s větší baterií sice nedosáhl udávaného nabíjecího výkonu 150 kW, ale okolo reálně dosaženého maxima 139 kW se výkon držel poměrně dlouho a lze říci, že má poměrně plochou nabíjecí křivku. Sice se nemůže pochlubit „fotkovým“ výkonem 200 kW, což je maximum 400V architektury, ale velkou baterii nabije z 10 na 80 % za cca 43 minut, což není špatné. Nad 80 % už se ale rychlonabíjení nevyplatí, protože nabíjecí výkon padá k 20 kW.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Jestli ano tak to je vazne silenost. Jsem velky fanda ev a pulku aut uz mame ve firme ciste elekrickych, ale v dodavkach je ten vyber stale bida. Loni jsem kupoval skladoveho naftoveho Fiata Ducato take L3H2 za 700tis. !
Ale maji 1 skladovku za kterou chteji ve sleve 1.5mln s DPH - sleva je podminena financovanim a jeste necim co nechapu.
Takze nejspis malo kdo to bude kupovat za cenikovu cenu.