Jak rychle se nabíjí velká elektrická dodávka Opel Movano-e?
test

Jak rychle se nabíjí velká elektrická dodávka Opel Movano-e?

Test nabíjení
6

Jako první redakce v Česku jsme měli možnost otestovat modernizovanou elektrickou dodávku Opel Movano-e, a to rovnou na dálniční trase z německého Rüselsheimu. Prověřili jsme tedy nejen spotřebu při různých ustálených rychlostech, ale na konci cesty jsme otestovali i nabíjení.

Velká elektrická dodávka Opel Movano-e prošla modernizací a my jsme jako první redakce v Česku měli možnost si ji vyzkoušet rovnou na delší dálniční trase. Dojeli jsme si pro ni totiž až do německého Rüselsheimu, kde Opel sídlí, a přivezli si ji do Česka.

Modernizovaný Opel Movano-e nabízí dvě velikosti baterie, 75 a 100 kWh, přičemž my jsme na test měli větší, která má teoretický nabíjecí výkon až 150 kW. Zároveň šlo o verzi L3H2, tedy s nejdelším rozvorem, druhou nejdelší a druhou nejvyšší.

Technické parametry Opel Movano-e (2024) L3H2 110 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukce5 998 × 2 050 × 2 612 mm, 2 790 kg
PohonElektřina
Výkon110 kW, 200 koní, točivý moment: 410 Nm
Baterie110 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 29,4 kWh / 100 km, dojezd: 378 km
Cena od2 347 279 Kč

Test nabíjení jsme provedli hned po příjezdu z Německa na stanici Ionity u dálnice D5 v Berouně, která má maximální výkon 350 kW, tedy bezpečně vyšší, než je udávaný maximální nabíjecí výkon, který Opel Movano-e dokáže přijmout. Poslední část trasy jsme jeli rychlostí 110 km/h, při které měla tato vysoká dodávka spotřebu okolo 36 kWh/100 km. To je evidentně dostatečné zatížení na to, aby se baterie před nabíjením zahřála. Ostatně, vnější teplota byla 23 °C, takže i povětrnostní podmínky nahrávaly ideálnímu průběhu nabíjení.

K nabíjecí stanici jsme dorazili s 6 % v baterii, ale okamžitě po připojení naskočilo 7 %. Po prvotním náběhu z nižších desítek kW se výkon při stavu baterie 7 % ustálil na výkonu 120 kW a odtud již stoupal pozvolna až k maximu 139 kW, kterého dosáhl při 46 % a vydrželo do 47 %. Při 48 % už nabíjecí výkon klesl na 130 kW a při 54 % na 110 kW. To jsou ale stále solidní hodnoty, byť u baterie této velikosti by se dal na 400V architektuře čekat i nabíjecí výkon okolo 200 kW.

Od této hodnoty už nabíjecí výkon klesá rychleji. Při stavu nabití 61 % už se nabíjí výkonem pouhých 79 kW, ale tuto hodnotu drží až do 73 %, resp. osciluje mezi 79 a 80 kW. V této části je tedy nabíjecí křivka plochá. Při 74 % začíná další pozvolný pokles, kdy se výkon snižuje na 76 kW a poté se až do 79 % pohybuje mezi 75 a 74 kW. Tam už začíná pád, protože během 1 % výkon postupně klesá na 23 kW. Celkově nabíjení z 6 % do 80 % trvalo 45 minut a nabilo se 77,957 kWh.

Vzhledem k nízkému nabíjecímu výkonu už se nad 80 % nevyplatí Opel Movano-e nabíjet, pokud ovšem nepotřebujete maximální dojezd kvůli dojezdu k další nabíjecí stanici. Ale ty jsou mnohem blíže k sobě a lepší je zastavit na nějaké s nižším nabíjecím výkonem, než nabíjet výkonem 23 kW. Po 45 minutách na 80 % tedy test nabíjení ukončujeme.

Stav baterie Nabíjecí výkon (kW) Doba nabíjení (min.) Nabito (kWh) Nabitý dojezd (km) při kombinované spotřebě 36 kWh/100 km
6 % 47 0 0 0
10 % 130 2 3,397 9
15 % 132 4 8,886 25
20 % 133 6 13,199 37
26 % 135 9 20,132 56
30 % 135 11 24,426 68
35 % 136 13 28,814 80
40 % 137 16 33,817 94
45 % 138 18 39,036 108
49% 130 20 43,92 122
54 % 110 22 49,232 137
63 % 79 29 59,354 165
71 % 81 36 68,303 190
77 % 75 41 74,768 208
80 % 23 44 77,828 216

Opel Movano-e ve verzi s větší baterií sice nedosáhl udávaného nabíjecího výkonu 150 kW, ale okolo reálně dosaženého maxima 139 kW se výkon držel poměrně dlouho a lze říci, že má poměrně plochou nabíjecí křivku. Sice se nemůže pochlubit „fotkovým“ výkonem 200 kW, což je maximum 400V architektury, ale velkou baterii nabije z 10 na 80 % za cca 43 minut, což není špatné. Nad 80 % už se ale rychlonabíjení nevyplatí, protože nabíjecí výkon padá k 20 kW.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Je ta cena skoro 2,4M v tabulce realna?
Jestli ano tak to je vazne silenost. Jsem velky fanda ev a pulku aut uz mame ve firme ciste elekrickych, ale v dodavkach je ten vyber stale bida. Loni jsem kupoval skladoveho naftoveho Fiata Ducato take L3H2 za 700tis. !
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 23. 5. 13:23
Přidávám se k Martinovi, pokud platí výše uvedená cena, tak je to úplný nesmysl. Leda pro Švýcarsko, kde na to mají "neomezené" peníze a platíte za naftové vozy velké daně navíc. Proto ve Švýcarsku, jako asi jediné zemi co vím, funguje flotila vodíkových kamionů od Hyundai, ale nikde jinde se to nevyplatí provozovovat.
den
den
Naposledy upraveno: 23. 5. 09:47
Podle ceniku stara L3H2 s mensi baterkou 75kWh je za 2.3 mln. s DPH
Ale maji 1 skladovku za kterou chteji ve sleve 1.5mln s DPH - sleva je podminena financovanim a jeste necim co nechapu.
Takze nejspis malo kdo to bude kupovat za cenikovu cenu.
Josef L
Josef L
Ta cena je samozřejmě nesmysl, Movano L3H2 na sauto nabízejí nové za 1.48 mil. Kč.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze