Za zapůjčení děkujeme společnosti Evoo (dříve Top Drive Club), renomovanému prodejci elektromobilů v ČR.
Často probíraná rychlost nabíjení dostává díky 800V architektuře nový rozměr a skvělou ukázkou je toho Smart #5 Brabus, který si podle výrobce umí sáhnout až na metu 400 kW. Jakého maximálního výkonu jsme dosáhli na nabíjecí stanici PRE a jak vypadá nabíjecí křivka?
Technické parametry smart #5 Brabus
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 695 × 1 920 × 1 705 mm, 2 378 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 475 kW, 646 koní, točivý moment: 710 Nm |
| Baterie | 100 kWh (94 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 400 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 19,9 kWh / 100 km, dojezd: 540 km |
| Cena od | 1 599 000 Kč |
Nabíjecí test probíhal po dálniční jízdě z Brna do Prahy u nabíjecí stanici společnosti PRE o výkonu 400 kW (Rozvodna Pražačka), kam se mi povedlo dorazit s 14 % kapacity baterie a aktivovaným aktivním kondiciováním. Teplota se v průběhu jízdy a nabíjení pohybovala okolo 15 stupňů Celsia.
Z 14 na 80 % během okamžiku
Lze konstatovat, že v případě, kdy by se mi povedlo po dálniční jízdě dorazit ještě s nižší úrovní kapacity baterie, je docela pravděpodobné, že by vůz skutečně dosáhl udávaného maximálního nabíjecího výkonu 400 kW, neboť i v rámci nabíjení od 14 % se výkon okamžitě vyšplhal na úctyhodných 378 kW a v průběhu nabíjení se dokonce přes tuto hodnotu ještě mírně přehoupl, viz graf.
Představu o rychlosti nabíjení si lze udělat již ze samotného grafu: za necelých 6 minut dokázal vůz doplnit přibližně 36 kWh, za 10 minut pak cca 57 kWh, což jsou špičkové hodnoty. Nabíjecí výkon se přitom v necelých 60 % pohyboval nad úrovní 300 kW a ještě v 80 % činil necelých 200 kW.
Zhodnocení
Smart #5 Brabus nás svým nabíjecím výkonem skutečně oslnil, neboť se jedná o jeden z nejrychleji se nabíjejících elektromobilů, který si aktuálně můžete pořídit, navíc za nijak astronomickou cenu, jako tomu mnohdy bývá u výbavou srovnatelné konkurence. Ze 14 % se nám povedlo dostat na 80 % za necelých 14 minut, a je tak jasné, že i nabití z 10 na 80 % by vůz zvládl rychleji než výrobcem udávaných 18 minut. Jediným limitem je v tuto chvíli pouze absence více nabíjecích míst, kde lze využít plný nabíjecí potenciál auta, což se ale postupem času změní. Výhodou je nepochybně také podpora 22kW AC nabíjení, relativně rychle tak můžete nabíjet i v případech, kdy zrovna nespěcháte.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

