Smart #5 Brabus
test

Smart #5 Brabus

První jízda s elektrickou exotikou s 650 koňmi
3

Smart #5. Exotika, kterou na našich silnicích jen tak nepotkáte, protože Smart se u nás už oficiálně neprodává. To nás ale nezastavilo a třetí a zároveň největší elektrický model od Smartu jsme otestovali, a to rovnou v nejostřejší verzi Brabus. Má 650 koní, 400kW nabíjení a interiérem strčí do kapsy i Mercedes. Jak jezdí a jaký je?

Za zapůjčení děkujeme společnosti TopDriveClub, renomovanému prodejci nových elektromobilů v ČR

Smart, známá značka, kdysi patřící pod Mercedes, je dnes společným podnikem mezi ním a čínským Geely. U nás se Smarty už oficiálně neprodávají, ale díky Top Drive Clubu máme možnost si model #5 vyzkoušet. A stojí 1,6 milionu korun včetně DPH. My jsme už dříve vyzkoušeli Smart #1 a Smart #3 a tento vůz je třetím počinem Smartu pod taktovkou a s technikou čínského Geely.

Bláznivá střela v Česku. Jaký je ostrý Smart #5 Brabus?

Funky design

Smart už dávno nejsou malá městská vozítka se srandovním výkonem. Smart #5 je velký jako Škoda Enyaq a v reálu je výrazně větší, než jak působí na fotkách. Smarty pak byly vždy designově trochu jiné a platí to i pro model #5. Už na první pohled je jasné, že auto chce být své. Chce provokovat, chce zaujmout. Zepředu se na vás dívá kromě světel skrze čtyři výrazné otvory, mezi kterými svítí LED pásek, světla kombinují denní svícení s chytrou matrix technologií. Výsledek působí hravě, moderně a rozhodně si ho nespletete s ničím jiným na silnici.

Červený přední spojler zdobí i logo Brabus, což značí, že tady nejde jen o vzhled – tahle krabicoidní bestie má totiž pod kapotou až 650 koní. A ano, i přední kufr tu je – podle verze má buď 75, nebo 49 litrů. A co je fajn, otevírá se pohodlně na tlačítko. Celé auto působí větší a robustnější, než byste od Smartu čekali. Už to rozhodně není žádný malý městský prcek.

Z boku zaujmou sportovní 21" s logem Brabus, vysouvací kliky nebo třeba červeně svítící logo vzadu. Zadní část je hodně hranatá a připomíná třeba Jeep Wrangler, ale díky tomu nabízí pořádný kufr – 630 litrů, což je víc než třeba u Enyaqu. Kufr je dvoupatrový a dobře využitelný. A mimochodem vtipně se otevírá tlačítkem ukrytým v písmenku svého názvu.

Na fotkách tedy auto působí možná jen jako stylová městská krabička, ale naživo vás překvapí – je to velké a výrazné SUV, které si umí říct o pozornost.

Parametry: kde Škoda končí, Smart začíná

Zmiňoval jsem porovnání se Škodovkou, tak si ho znovu neodpustím. Zatímco Enyaq se chlubí vrcholným modelem RS s výkonem 250 kW, pro Smart je stejný výkon naopak úplným základem. Verze Pro má totiž právě takový výkon a pohon jen zadní nápravy. Vrcholem nabídky je pak námi testovaný Brabus s pohonem 4×4 a výkonem brutálních 475 kW, tedy 646 koní. Na stovku zrychlí za 3,8 vteřiny. Je to jednoduše pořádná střela.

Technické parametry smart #5 Brabus

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 695 × 1 920 × 1 705 mm, 2 378 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon475 kW, 646 koní, točivý moment: 710 Nm
Baterie100 kWh (94 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 400 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,9 kWh / 100 km, dojezd: 540 km
Cena od1 599 000 Kč

Pod podlahou má přitom opravdu velkou Li-Ion baterii o kapacitě 100 kWh. Tenhle Brabus ale trochu žere, takže i přes velkou baterii je dojezd podle WLTP jen 540 kilometrů, ale to je daň za vysoký výkon a čínskou techniku, která obecně bývá méně efektivní oproti té evropské.

Technické parametry smart #5 Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 695 × 1 920 × 1 705 mm, 2 200 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 373 Nm
Baterie76 kWh (74,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 465 km
Cena od1 099 000 Kč

Čínská technika a 800V architektura pak znamenají neskutečně vysoký výkon nabíjení, který zatím žádné běžné evropské auto nemá, a to 400 kW. Brzy budeme mít Smart #5 na test znovu a maximální výkon i nabíjecí křivku pro vás vyzkoušíme.

Interiér: je hravý a deklasuje i Mercedes

Jestli je exteriér funky, o interiéru to platí dvojnásob. Je odvážný, výrazný, čínsky extravagantní a zároveň velmi dobře zpracovaný a praktický. Tady je rozdíl oproti evropské produkci vidět asi nejvíce. Zároveň si Smart jasně propůjčuje některé designové prvky, které známe z Mercedesů a poloviční majitel je v tomto ohledu zde alespoň trochu vidět. Příkladem může být středová konzole s karbonovými dekory, alcantarou a typickým bočním otevíráním, které je právě pro Mercedes charakteristické.

smart #5

Z hlediska materiálů se tu šetřit rozhodně nechtělo. Všude, kam sáhnete, najdete měkčené plochy – ať už jde o výplně dveří, přístrojovou desku nebo místa, kde si opřete loket. Alcantaru s kontrastním prošíváním najdete i na místech, kde by to málokdo čekal – například na B sloupku. Volant je čalouněný kvalitní alcantarou, sedačky zdobí logo Brabus a nechybí ani jejich odvětrávání. V porovnání s některými evropskými modely – včetně některých Mercedesů – působí interiér Smartu často hodnotněji.

Kabina je vzdušná, prostorná a plná chytrých řešení. Dva velké displeje – jeden před řidičem a druhý centrální – doplňuje head-up displej s rozšířenou realitou. O zvuk se stará prémiový audiosystém Senshiser, který má dokonce výsuvný reproduktor. Potěší i zatahovatelná panoramatická střecha nebo drobnosti jako integrovaný držák na brýle. Jedinou drobnou slabinou mohou být méně výrazné boční výplně sedaček – při dynamičtější jízdě neposkytnou tolik opory. Jinak ale působí interiér jako velmi povedené spojení moderního designu, komfortu a nápaditých detailů, které rozhodně stojí za pozornost.

Prostor na zadních sedadlech Smartu #5 opravdu překvapí – a to v tom nejlepším smyslu slova. Sedí se zde nečekaně pohodlně, s opěradlem v příjemném úhlu a hlavně s obrovským místem pro nohy, které spíš připomíná luxusní limuzínu než středně velké SUV. Skleněná střecha nad hlavou dodává pocitu vzdušnosti, okolní materiály jsou kvalitní, měkké a působí prémiově – včetně alcantary na loketní opěrce a čalounění dveří.

Zadní sedadla navíc nabízejí možnost elektrického nastavení sklonu opěradla, takže si pasažéři mohou přizpůsobit posed buď pro maximální pohodlí, nebo pro zvětšení zavazadlového prostoru. A i když posun celého sedadla možný není (tlačítko je jen záslepka), místa je zde tolik, že to vůbec nevadí. V každé poloze zůstává prostor pro nohy nadstandardní, a to i při plném obsazení.

Zvláštní pozornost si zaslouží tzv. VIP pozice pro pravé zadní sedadlo. Z tohoto místa lze totiž elektricky posunout přední sedadlo spolujezdce dopředu a zároveň sklopit zadní opěradlo, čímž vznikne prostor, který zcela překonává očekávání. Ačkoliv zde není podnožka, zážitek z takového komfortu ve voze této velikosti a cenové kategorie je opravdu výjimečný. Právě v těchto detailech se naplno projevuje čínský vliv – důraz na prostor, pohodlí a zážitky pro cestující vzadu.

Infotainment: dva velké displeje a špičková rychlost

Infotainment ve Smartu #5 je jasným důkazem, že auto míří na mladší a technicky orientované publikum. Máme tu dva velké, takřka 14" displeje, z nichž jeden je určen jen pro spolujezdce. Menší displej je i před řidičem, nechybí ani head-up displej.

Systém působí velmi moderně a na první pohled je patrný i vliv Mercedesu – například v rozložení obrazovek ve stylu tzv. Zero Layer, kdy hlavní plochu zabírá mapa navigace a kolem ní jsou umístěné widgety s přehledným přístupem k dalším funkcím. Prostředí je rychlé, plynulé a dobře reaguje, což zajišťuje výkonný procesor od AMD.

Výbava infotainmentu je skutečně bohatá – nechybí aplikace jako Spotify, Prime Video nebo iQiyi TV, což znamená, že si spolujezdec může během jízdy pustit film nebo seriál, aniž by rušil řidiče. Multimediální nabídka je široká a systém si bez problémů poradí i s plynulým streamováním videí. Celé rozhraní je navíc doplněno o plynulé animace, které působí moderně a dotaženě.

smart #5

Z hlediska funkčnosti potěší i nabídka specifických funkcí jako Plug & Charge, plánování nabíjení nebo různé jízdní režimy, které se jednoduše přepínají přímo v infotainmentu. Zajímavým detailem je také animace „houbiček“ inspirovaných Avatarem, která se zobrazí při vypnutí displeje – možná lehce extravagantní, ale ke stylu Smartu to jednoduše patří. Celkově infotainment působí propracovaně, moderně a především velmi rychle.

Reálný dojezd a nabíjení

Pokud uvažujete o koupi Smartu #5 ve verzi Brabus, pravděpodobně nehledáte maximální efektivitu a co nejdelší dojezd. Tato verze je zaměřená spíš na výkon a zábavu, což se odráží i na spotřebě. V našem testu jsme dosáhli průměrné hodnoty 25,5 kWh/100 km – a to jsme nejezdili nijak extrémně. Zajímavé je, že i dlouhodobý průměr za posledních 1 000 km ukazoval úplně stejnou hodnotu. V praxi to znamená, že reálný dojezd se pohybuje kolem 400 km.

I když dojezd není rekordní, důležitější je, jak rychle dokáže auto energii doplnit – a tady Smart #5 opravdu překvapí. Díky nabíjecímu výkonu až 400 kW se zvládne vůz dobít z 10 na 80 % přibližně za 18 minut. Nabíjení je velmi svižné hlavně v úvodní fázi, kdy výkon skutečně vyskočí až na maximum, pak postupně klesá. V reálu je celý proces srovnatelný s jinými 800V elektromobily, ale právě číslo 400 kW je vizitkou technické vyspělosti – byť jde zčásti i o marketingový „show off“.

smart #5

Využít tento výkon naplno samozřejmě vyžaduje odpovídající infrastrukturu. Takto výkonné nabíječky zatím nejsou běžné – v Praze například najdete jednu z mála na Pražačce, kde nedávno spustila PRE stanici s výkonem právě 400 kW. Nabíjecí konektor se odemyká automaticky tlačítkem a kryt se elegantně elektricky odsune – žádné manuální víčko.

Jízda: raketa i pohodlí

Smart #5 Brabus umí být opravdu divoký, když na to přijde. V režimu Brabus spolu s funkcí Rocket Launch vystřelí tahle hranatá karoserie na stovku za méně než 4 sekundy, což je zážitek, který si nezadá s opravdovým sportovním autem. Zvuk obou elektromotorů je svištivý a autentický – bez zbytečných umělých efektů nebo imitací řazení. Kdo ale touží po větším dramatu, může si zapnout některý z umělých „motorových“ zvuků, například Surge nebo Swift, které dodají jízdě další zábavnou vrstvu.

smart #5

Pro běžné ježdění jsou k dispozici klidnější režimy jako Eco nebo Comfort, které zjemní odezvu a zlepší spotřebu. Displej před řidičem se vždy graficky přizpůsobí zvolenému režimu, což působí vizuálně efektně a zároveň přehledně. Potěší i systém čtení dopravních značek – nejenže rozpozná rychlostní limity, ale poradí si i s méně obvyklými značkami jako „hlavní silnice“ nebo „práce na silnici“, což je v této třídě spíše výjimka.

Rekuperace, tedy zpětné brzdění elektromotorem, je v základním nastavení spíše slabší. Nabízí se tři úrovně (slabá, střední, silná), ale ani ta nejvyšší není tak výrazná, jak by mohli být zvyklí řidiči jiných elektromobilů. Pádla pod volantem chybí, ale komu vyhovuje ovládání jedním pedálem, může aktivovat tzv. S-pedal. V tomto režimu vůz brzdí až do úplného zastavení bez nutnosti použít brzdový pedál – pohodlné a ideální pro městský provoz, byť zpomalování je i tak mírnější než u konkurence.

smart #5

Podvozek překvapí vyvážeností. I když jde o sportovní verzi Brabus, komfort rozhodně neutrpěl. V běžném režimu je vůz velmi pohodlný a ani v ostřejším nastavení nepůsobí přehnaně tvrdě. Rozhodně se nejedná o „uskákanou kozu“, ale spíš o příjemně naladěné SUV, které zvládne každodenní ježdění bez kompromisů. A když přijde chuť na trochu zábavy, stačí přepnout do sportovního režimu – a rázem máte v rukou malou elektrickou raketu.

Závěr: Brabus krabice, co pořádně překvapí

Smart #5 Brabus je ve výsledku pozoruhodnou kombinací extravagantního designu, každodenní použitelnosti a nečekané dynamiky. Tahle „turbo krabice“ s výkonem 650 koní, dvěma elektromotory a rychlým podvozkem vás doslova vystřelí vpřed, ale zároveň zůstává velmi civilizovaným a komfortním SUV. Nadchne mimo jiné špičkovým zpracováním interiéru, kvalitními materiály, prostorným zadním sezením i velkým kufrem. Přidat lze i bohatou výbavu včetně výborného infotainmentu, výsuvného reproduktoru a panoramatické střechy. Pokud vás osloví hravý design a hledáte něco výrazného, zároveň ale nechcete slevit z komfortu a technologií, Smart #5 Brabus je více než důstojnou alternativou k tradičním SUV – a to i při ceně kolem 1,6 milionu korun. Takovou dávku výkonu, zábavy a kvality vám totiž za tuto cenu dá skutečně málokterý elektromobil.

smart #5

Za zapůjčení děkujeme společnosti TopDriveClub, renomovanému prodejci nových elektromobilů v ČR

Foto: fdrive.cz

smart-5
Klady
  • brutální výkon
  • velký vnitřní prostor
  • špičkové displeje a infotainment
  • pohodlný podvozek
  • špičková rychlost nabíjení
  • i přes velikost zábavné jízdní vlastnosti
Zápory
  • horší spotřeba a jen průměrný dojezd
Diskuze ke článku
Petr Seliger
Petr Seliger
Teda 18 minut 10..80% mě taková bomba nepřipadá, 400kW je jen marketing. To nabíjení bych teda jako plus neviděl, pod 20 minut bude i brzy představený MEB+, ten je ale na 400V…

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze