Evropský trh s užitkovými elektromobily, tahači a elektrobusy neustále roste

3
Evropský trh s užitkovými elektromobily, tahači a elektrobusy neustále roste
Fotografie: MAN
  • V ČR bylo od počátku roku registrováno 14 elektrobusů a 57 elektrických nákladních vozidel
  • Naftové motory tak stále zůstávají oblíbenou volbou
  • Nizozemsko je s růstem 187,6 % lídrem v oblasti registrací nákladních vozidel s elektrickým pohonem

V první polovině roku 2025 zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii růst ve všech klíčových segmentech. Lehké užitkové elektromobily s nárůstem o 42,1 % dosáhly celkem 68 966 registrovaných vozidel a tržního podílu 9,5 %, počet nově registrovaných elektrických nákladních vozidel vzrostl o 46,1 % na 5 568 kusů, což představuje tržní podíl 3,6 % a dodávky nových elektrobusů se zvýšily o 26,1 % na 3 915 vozidel, s tržním podílem 21,6 %. V Česku bylo registrováno 652 nových lehkých užitkových elektromobilů, 57 elektrických nákladních vozidel a 14 elektrobusů. „Počet nově registrovaných bateriových elektrických vozidel (BEV) v segmentu lehkých užitkových vozidel v letošním roce v České republice významně narostl – za první pololetí jich bylo registrováno 652, což je prakticky trojnásobek oproti stejnému období loňského roku,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).

CDV

„Zejména v nákladní dopravě však představuje klíčovou výzvu rozvoj dostatečně kapacitní a dostupné dobíjecí infrastruktury. I v této oblasti ale dochází k posunům – zejména díky podpoře z Operačního programu Doprava Ministerstva dopravy se již v České republice pomalu rozbíhají první infrastrukturní projekty zaměřené na těžkou elektromobilitu,“ připomíná Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. Celkový prodej lehkých užitkových vozidel v EU klesl o 13,2 % na celkem 729 127 kusů, přičemž z velkých trhů největší pokles zaznamenaly Itálie (-11,7 %), Francie (-12,0 %) a Německo (-14,7 %). Naopak ve Španělsku prodej vzrostl (+11,2 %). Naftové motorizace i přes 15,6% pokles zůstávají dominantní volbou (82 % trhu).

CDV

V Česku pak klesl celkový prodej lehkých užitkových vozidel o 20,5 % na 9 636 kusů. Naftové motorizace tak zůstávají dominantní volbou (87,4 % trhu), přestože jejich prodej klesl o 23,1 %. Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 652 vozidel, tj. o 206,1 % a dosáhl tržního podílu 6,8 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Maxus (177 vozidel), Mercedes-Benz (101 vozidel), Toyota (81 vozidel), Renault (75 vozidel) a Ford (37 vozidel). Celkové registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 15,4 % na celkem 155 367 kusů. Naftová vozidla si tak stále udržela dominantní postavení s 93,6% podílem na trhu, i přes pokles prodeje (-17 %). Registrace nákladních elektromobilů vzrostly na 5 568 kusů, tj. o 46,1 % a dosáhly 3,6% podílu na trhu (oproti 2,1 % v loňském roce).

Nizozemsko je s růstem 187,6 % lídrem v této oblasti, což představuje téměř pětinu prodejů nákladních elektromobilů v EU. Celkové registrace nových autobusů v EU klesly o 4,4 % na celkem 18 123 kusů. Podíl registrací elektrobusů v Evropské unii vykázal v první polovině roku 2025 výrazný nárůst, a to z 16,4 % na 21,6 %. Německo zaznamenalo růst registrací elektrobusů o 105,2 %. Na druhé příčce v pořadí registrací se umístila Belgie s 523 nově registrovanými elektrobusy, což je výrazný nárůst oproti 110 registracím ve stejném období roku 2024. Registrace hybridních elektrických autobusů vykázaly pokles o 35,5 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,9 %. Pokles zasáhl rovněž segment dieselových autobusů, jejichž registrace meziročně klesly o 6,7 %. Jejich tržní podíl tak aktuálně činí 64,7 %, oproti 66,2 % ve stejném období minulého roku.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Tyhle data mám moc rád. Je v tom vidět vždy malý krok dopředu.
den
den
Naposledy upraveno: 4. 8. 10:41
Elektrotrucker zrovna vydal krásné dlouhé video kde s plně naloženým e-Actrosem jel do Turecka (někam uprostřed, za Ankaru) a pak zase s nákladem zpět do Německa.

Až na běžné problémy s překročením hranic a celnic dojel v pořádku a za podobný čas jako by jel s naftovým kaminonem.

Zarazila nabíjecí lokalita v Turecku s cca 60 nabijeckama (od ruznych siti, konkurence), včetně desítek 400kW UFC.

Je zajímavý že zrovna někdo z šéfů Mercedesu říkal před lety ze EV kamion není možný

V Bulharsku přijel na 400kW nabíječku (kterou mu poradil provozovatel nabíjecí sítí) a evidentně tam nikdo 400kW nikdy nezkoušel, protože e-Actros tam shodil jističe. Měl ještě 20% a mohl dojet na jinou. Provozovatel mu pak napsal zpětně ze jistič navýšil :-)

Také byla epizoda kde musel několik hodin čekat až teplota vzduchu klesne pod 35 stupňů, policie zakázala pohyb kaminou aby neničili asfalt. Možnost mít klimatizaci a nesmrdět v situaci mezi desítky odstavených kamionů a horku byla neocenitelná.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze