Na stejném principu jako elektrobus či dvouzdrojový trolejbus bude pracovat bateriemi poháněná elektrická motorová jednotka Škoda. Její vývoj právě dokončuje Škoda Transportation, jak nám potvrdil tiskový mluvč. Dvouvozová jednotka by měla ujet na neelektrifikované trati zhruba 80 km rychlostí až 120 km/h. Dobíjení Li-ion baterií bude probíhat, kromě rekuperace při zpomalování, také z trolejového vedení na elektrifikovaných úsecích. Vůz primárně vzniká pro středoevropské podmínky, proto dokáže pracovat se stejnosměrným i střídavým napájením s různým napětím i frekvencí. Bylo by samozřejmě možné použít i baterie s větší kapacitou, avšak tento dojezd výrobce vyhodnotil jako optimální poměr ceny, životnosti baterie a reálně potřebného akčního rádia.
Cílem výrobce je nabídnout do jediného typu vlaku elektrický pohon s napájením podle přání zákazníka, od klasické závislé trakce s trolejovými sběrači přes vodíkový pohon až po trakční baterie. Škoda Transportation s nimi má dostatek zkušeností z výroby bateriových elektrobusů (které aktuálně začaly jezdit v Praze) či dvouzdrojových trolejbusů s trakční baterií na ujetí poslední míle bez trolejového vedení. Mají pomoci dekarbonizovat veřejnou hromadnou dopravu, v níž mají stále velký podíl prostředky poháněné fosilními zdroji energie.
Bateriové vlaky by měly pomoci zekologizovat a zatraktivnit provoz na tratích, na nichž se nevyplatí nákladná stavba trolejového vedení. Bude je možné spřahovat do souprav s jednotkami s jinými typy napájení a vytvářet modulární a variabilní řešení pro nejrůznější dopravní systémy. Při jejich nákladném vývoji se pracuje s nejmodernějšími technologiemi, například SiC měniči. Bateriové vlaky už konkurence komerčně nabízí, ať už jde o Siemens Desiro ML eco či Stadler Flirt Akku. Sousední země, zejména Rakousko či Německo, už je aktuálně nasazují do provozu.