Cesta k bezemisní železnici? RegioJet nakoupí 34 hybridních vlaků BEDMU

Cesta k bezemisní železnici? RegioJet nakoupí 34 hybridních vlaků BEDMU
Fotografie: Škoda Group
  • Firmy RegioJet a Škoda Group podepsaly kontrakt v hodnotě přes 9 miliard korun na dodávku 34 hybridních vlaků BEDMU
  • Nové jednotky sníží emise CO₂ až o 19 000 tun ročně a přinesou rychlejší a komfortnější dopravu v severovýchodních Čechách
  • Vlaky budou nasazeny od prosince 2029 a nabídnou cestujícím moderní služby včetně business class, Wi-Fi či bezbariérového přístupu

Severovýchodní Čechy čeká zásadní modernizace železniční dopravy. Společnosti Škoda Group a RegioJet uzavřely kontrakt v hodnotě přes 9 miliard korun na dodávku 34 moderních hybridních vlakových jednotek typu BEDMU (Battery Electric Diesel Multiple Unit). Do pravidelného provozu budou nasazeny od prosince 2029 na linkách Pardubice–Liberec, Liberec–Ústí nad Labem, Praha–Tanvald, Kolín–Rumburk a Praha–Rumburk.

Nové soupravy kombinují napájení z trakčního vedení, baterií a dieselového powerpacku, přičemž využití fosilních paliv má být díky chytré optimalizaci minimální. Diesel slouží pouze jako doplňkový zdroj energie, který zajišťuje delší dojezd a zálohu při mimořádných situacích. Nasazením těchto jednotek se ročně ušetří až 19 000 tun emisí CO₂.

Podle zástupců Škoda Group vlaky vycházejí z osvědčené platformy Panter, tentokrát však v inovované bateriové verzi. V budoucnu je možné je přestavět na čistě bateriové či elektrické jednotky. „Cestujícím díky novým jednotkám a postupné modernizaci trati nabídneme rychlejší spojení. Třeba cesta mezi Pardubicemi a Libercem se zkrátí o téměř o půl hodiny. Naši zákazníci se mohou těšit na moderní a bezbariérové cestování a nejlepší servis, na který jsou ze žlutých vlaků zvyklí. Nové jednotky poskytnou vyšší komfort, tišší provoz a moderní design. Významná je také jejich ohleduplnost k životnímu prostředí,“ řekl Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

Cestující se mohou těšit na moderní interiér s nízkopodlažním nástupem, bezbariérovými toaletami a prostorem pro kočárky či kola. Standardem bude Wi-Fi připojení, zásuvky, klimatizace, moderní informační systém i kamerový dohled. Součástí vlaků bude také vyhrazená business class. Podle Radima Jančury, majitele RegioJetu, se například cesta z Pardubic do Liberce zkrátí téměř o půl hodiny.

Na zkvalitnění dopravy na severovýchodu Čech se musí podílet investicemi Ministerstvo dopravy a Správa železnic. Do řady tratí se tu neinvestovaly peníze desítky let, je potřeba jejich zkapacitnění, zvýšení rychlosti a v neposlední řadě jejich elektrifikace. Kvalitnější tratě umožní cestujícím nové přestupní vazby a zlepší koordinaci s ostatními druhy dopravy. Předpokládáme i investice do P+R parkovišť,“ popsal Jiří Schmidt, ředitel strategie společnosti RegioJet.

Dvouvozové a třívozové jednotky BEDMU představují podle odborníků přechodné, ale velmi efektivní řešení tam, kde dosud není k dispozici elektrifikace. Spojení baterií a troleje s podporou syntetického paliva HVO tak ukazuje cestu k bezemisní železniční budoucnosti.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze