České dráhy oznámily, že jejich čtyři bateriové vlaky RegioPanter, nasazené od prosince loňského roku v Moravskoslezském kraji, dosáhly významného milníku – dohromady ujely už 500 tisíc kilometrů. Moderní jednotky, které kombinují napájení z trolejového vedení s jízdou na baterie, tak za necelý rok potvrdily nejen svou ekologickou hodnotu, ale i vysokou spolehlivost.
Vlaky obsluhují linku S8 z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic, kde díky bateriovému pohonu odpadá nutnost přestupovat tam, kde končí elektrizace. Přibližně polovinu ujetých kilometrů zvládly jednotky v čistě bateriovém režimu. „Půl milionu kilometrů v kombinovaném provozu, pod trolejí i na baterie, je důkazem, že tato technologie je budoucností regionální dopravy. Na lince z Ostravy do Veřovic sledujeme na některých spojích až dvacetiprocentní nárůst zájmu cestujících. Bateriové jednotky zároveň nasazujeme na zkušební jízdy i mimo pravidelné spoje, úspěšně vyjely např. do Budišova nad Budišovkou, Ostravice nebo do Rožnova pod Radhoštěm. Na konci září svezou zájemce také do Krnova v rámci bohumínského Regionálního dne železnice,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
„Bateriové jednotky přinášejí zákazníkům vyšší komfort, jsou šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2 a umožňují provozovat elektrické jednotky i tam, kde by jinak projel pouze motorový vlak. Jednou z výrazných výhod je také znatelně tišší provoz, který ocení nejen cestující, ale i obyvatelé oblastí v blízkosti železniční trati. Pro nás coby provozovatele je pak výhoda například i to, že oproti motorovým jednotkám nemusíme technologicky zajišťovat doplňování pohonných hmot,“ dodává Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Jednotky vyrábí Škoda Group, přičemž Moravskoslezský kraj je prvním regionem v Česku, kde jezdí. V jízdním řádu 2026/2027 je doplní dalších 15 akutrolejových vlaků. Škoda Group odhaduje roční úsporu nafty na více než 200 tisíc litrů a snížení emisí CO2 zhruba o 500 tun. Jednotky nabídnou 135 míst k sezení, klimatizaci, bezbariérový přístup včetně toalety, Wi-Fi, prostor pro kočárky i bicykly a především moderní zabezpečovací systém ETCS včetně GSM-R. Pod trolejemi dosáhnou nejvyšší rychlosti 160 km/h, z baterií pak 120 km/h. Baterie se dobíjejí za jízdy i při brzdění vlaku díky rekuperaci.
O nasazení bateriových vlaků podle Českých drah již uvažují i další kraje, které se chystají využít dotace ze Státního fondu životního prostředí.


