Budoucnost je tady. Bateriové vlaky vyrazily v Česku do ostrého provozu

12
Budoucnost je tady. Bateriové vlaky vyrazily v Česku do ostrého provozu
Fotografie: České dráhy
  • Vlaky budou od dneška obsluhovat trasu Veřovice – Ostrava
  • Nejpozději do konce roku 2026 v Moravskoslezském kraji bude jezdit dalších 15 bateriových vlaků
  • Na nabití ujedou až 80 km, rychlost z baterií je omezena na 120 km/h

České dráhy oznámily, že na koleje u nás vyjíždějí první bateriové vlaky! Prvním regionem v Česku, kde je možné je využít, je Moravskoslezský kraj, kde se také testovaly. Konkrétně od dneška, tedy neděle 15. prosince, vyjedou čtyři RegioPantery s trakčními bateriemi na trase Veřovice – Ostrava, tedy na lince S8 přes Studénku a Štramberk.


Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek. Kromě toho, že šetří životní prostředí, také pomohou zajistit plynulejší jízdu. V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jízda je tak mnohem komfortnější i rychlejší. Jsem rád, že jsme prvním krajem, kde si lidé mohou užívat cestování takto moderními jednotkami,” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Nejpozději do prosince roku 2026 pak v Moravskoslezském kraji bude jezdit dalších 15 jednotek RegioPanter, které dodává Škoda Group. „Bateriový vlak, který dnes představujeme, je českým technologickým milníkem, který navazuje na naši dlouhou tradici inovací v dopravě. Už ve 30. letech 20. století – v době, kdy o podobných technologiích většina teprve začínala přemýšlet – jsme vyrobili první akumulátorovou lokomotivu,“ uvedl k milníku místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák. „Na tyto základy jsme navázali i v moderní době – od tramvají s bateriovými pohony přes trolejbusy až k tomuto vlaku. Je to další krok na cestě k ekologické, flexibilní a udržitelné dopravě a důkaz, že český průmysl dokáže stát v čele inovací. Cestující se mohou těšit na pohodlnou jízdu moderním vozidlem. Nízkopodlažní nástup se širokými dveřmi, prostor pro ortopedické vozíky, kočárky i kola, prostorná toaleta a samozřejmostí je Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky,“ dodal

Velmi si vážíme důvěry Moravskoslezského kraje, která byla v loňském roce stvrzena desetiletou smlouvou na provozní soubor Ostravsko. Obnova vozidlového parku na severu Moravy odstartovala už loni dodávkou nových elektrických jednotek RegioPanter. Teď přichází historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových vlaků. Železnice jako nejekologičtější forma veřejné dopravy tak v České republice zažívá další přelomový moment,” doplňuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Jednotky nabídnou 135 míst k sezení, klimatizaci, bezbariérový přístup včetně toalety, Wi-Fi, prostor pro kočárky i bicykly a především moderní zabezpečovací systém ETCS včetně GSM-R. Pod trolejemi dosáhnou nejvyšší rychlosti 160 km/h, z baterií pak 120 km/h. Při rekuperaci zvládnou nejen dobíjet trakční baterii, ale také vracet nespotřebovanou energii zpět do trolejí. Lze je tedy v případě potřeby maximálně efektivně provozovat i na čistě elektrifikovaných linkách.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 09:16
Velice děkuji oboum pánům, panu Vondrášovi a Čermákovi. Tyhle technické infomace a reálie ze života mě velmi zajímají. Byl jsem mimo jiné v letošním roce na dnu otevřených dvěří CZ LOKO v Jihlavě, kde mají postavený takový hybrid na roztáhování / rozřazování vagónu. Ale lidi z konstrukce z toho moc nadšeni nebyli, přijde jim to jako celek složité, však staví lokomotivy na 30-40 let. A pak jim přišlo, že ty baterie, které umí příjmout za krátký čas velký proud, jsou šíleně drahé, prozatím. Pokud se nepletu, je to jenom takový pilotní projekt a není to v sériové výrobně.
Martin Lacina
Martin Lacina
Krasa. 👍
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Škoda, že v článku nejsou uvedeny podrobnější ekonomicko-technické parametry. Jako velikost baterií, doba a způsob dobíjení a cena soupravy. A nákldy na ujety km apod. Nějaká studie ekonomiky k tomu.
Jakub Korál
Na webu zdopravy . cz je informace o 80km bat. dojezdu. A že na to trasu jde se muselo doteď přestupovat, jsou ideální.

zdopravy . cz / dojezd-80-kilometru-cena-169-milionu-v-cesku-poprve-vyrazi-s-cestujicimi-akutrolejove-jednotky-230553/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze