Nevedou k vám dost silné kabely? Nevadí, dovezeme zelenou energii vlakem

5
Nevedou k vám dost silné kabely? Nevadí, dovezeme zelenou energii vlakem
Fotografie: SunTrain
  • Spojeným státům se nedaří dost rychle posilovat kapacitu přenosové soustavy
  • To brání většímu rozšíření obnovitelných zdrojů energie
  • Startup SunTrain přišel s originálním řešením, které by mohlo inspirovat i nás

Spojené státy v současné době mohutně dekarbonizují svou energetiku a budují rozsáhlé zdroje obnovitelné energie. Jenže se jim zároveň nedaří kvůli odporu místních autorit budovat dostatečně kapacitní nadzemní vedení, takže pokud se něco rychle nezmění v dohledné době nebude možné po rozlehlé zemi přelévat obnovitelnou energii v dostatečném množství. Podle studie amerického ministerstva energetiky by se totiž měla kapacita přenosové sítě měla do roku 2040 zdvojnásobit tak, aby byla schopná přenést 115 TWh ročně. A tento záměr je už nyní ohrožen.

S originálním přechodným řešením přišel projekt SunTrain, který chce dlouhými vlaky s bateriovými kontejnery převážet energii tam, kde bude právě třeba. Panují k tomu příznivé podmínky; Spojené státy pokrývá více než 160 000 kilometrů tratí a podle tamějšího ministerstva dopravy je americký systém nákladní železniční dopravy „největší, nejbezpečnější a nejfektivnější na světě“. Jak také jinak. Pravdou ovšem je, že americké transkontinentální vlaky se sedmi a více lokomotivami, s až 200 vagóny, dlouhé klidně 3,5 kilometru, představují živoucí sen každého logistického ekonoma. A protože v souvislosti s odstavováním tepelných elektráren prudce poklesl převoz uhlí, je na tratích dostatek volné kapacity.

Koleje navíc vedou právě do rušených tepelných elektráren, kde bývá patřičně silná přípojka. Takže s trochou nadsázky není nic jednoduššího, než tam zajet s vlakem, plným obřích baterií, připojit jej do sítě a pomáhat v místě zvládat energetickou špičku zelenou elektřinou i tam, kam nevede dostatečně silné vedení. Vtip je v tom, že americké vlaky jsou nejen dlouhé, ale mají i větší průjezdní průřez a vyšší nápravovou hmotnost, takže na jeden vagón lze naložit mnohem více, než kupříkladu v Evropě. Díky tomu by se na vlak, dlouhý 2,1 km (což je typická délka běžného uhelného vlaku, které jsou přizpůsobeny i délky nádraží), měly vejít kontejnery, které pojmou 1,9 GWh, tedy hodinovou produkci dvou atomových elektráren. Ta by měla stačit i hodně velké konglomeraci či průmyslové zóně k bezpečnému pokrytí energetické špičky obnovitelnou elektřinou.

Zatím jsou to jen plány, ovšem společnost už systém úspěšně testuje a předvádí, byť zatím v řádově menším měřítku. Zkušební vlak s bateriemi o kapacitě 750 kWh už najezdil přes 10 000 km po síti Union Pacific v Kalifornii, pochopitelně za ochotné spolupráce dopravce, kterému po výpadku uhelných přeprav kyne naděje na nový byznys. Dalším krokem má být ostré nasazení v Coloradu, kde by souprava o celkem 20 vozech převážela celkem 384 MWh mezi dvěma bývalými tepelnými elektrárnami a nahrazovala tak chybějící VVN vedení z tamějších OZE parků. Zde se má osvědčit funkčnost a smysluplnost tohoto projektu, který má ukázat investorům, že by měli přispět a pomoci s vývojem finálního, 100vozového vlaku s kapacitou 1,9 GWh.

Do zmíněného pilotního projektu v Coloradu se podařilo zainteresovat stát, konkrétně ministerstvo energetiky, které uhradí část z odhadovaných 125 milionů dolarů (3 miliardy korun). SunTrain rovněž uvádí, že se projektu zúčastní i zatím nejmenovaná energetická společnost. A pak tu máme crowdfuning, s jehož pomocí by bylo teoreticky možné spustit SunTrain v plné velikosti do dvou let. A to by mohlo zemi výrazně zpříjemnit dvacetileté čekání na posílení statické přenosové soustavy.

Samotné velké baterie by měla dodat kanadská firma TROES a kvůli nákladům i bezpečnosti by mělo jít i LFP články. Při převozu na železnici totiž nevadí jejich nižší energetická hustota. Ačkoliv se zpočátku počítá s konvenčními, diesel-elektrickými lokomotivami (americká železniční síť dosud není prakticky vůbec elektrifikovaná), jejichž nasazení se jistě stane bohatou inspirací pro ostrovtip odpůrců projektu, časem by měly nastoupit stroje s bateriemi či palivovými články. Přímo se také nabízí spojení s dalším startupem, který pracuje na systému autonomních vagónů, schopných pohybu i bez lokomotivy. Zde nutno dodat, že v Evropě, konkrétně Švýcarsku, podobný model převozu kontejnerů neuspěl. Výhledově se také počítá s pokrýváním vlaků solárními panely, stejně jako s pokládáním FVE panelů mezi pražce.

Diskuze ke článku
den
den
No jo vlak s 1.9GWh tahat dieselem. A dieselove lokomotivy bývají totéž většinou sériové hybridy jako většina těžkých strojů - diesel vyrábí elektřinu a ta pak pohání kola elektrickým motorem. Protože obrovská převodovka by zabrala spoustu místa a materialu.Snad jim klapne a ten motor připojí na baterky ve vlaku , pokud je nabitý.
Jan Effenberger
Jan Effenberger
Zelená debilita boří veškeré hranice zdravého rozumu.
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 10. 12. 07:37
Zajimave je, ze ani u takoveto aplikace kde by se to nabizelo podstatne vice nez napriklad u osobni dopravy nesahli po elektrolize, preprave vodiku a jeho nasledne premene v palivovem clanku zpet na elektrinu…
To jen potvrzuje jak neefektivni vodik je, kdyz vyjde ekonomicteji nakoupit a tahat po kolejich tuny baterek.

Jo a u nas by to slo dozajista take, ale az po tom co CEZska mafie nastavi pripojovaci podminky tak aby je splnila maximalne jedna nebo dve firmy vlastnene spravnymi lidmi.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze