Spojené státy v současné době mohutně dekarbonizují svou energetiku a budují rozsáhlé zdroje obnovitelné energie. Jenže se jim zároveň nedaří kvůli odporu místních autorit budovat dostatečně kapacitní nadzemní vedení, takže pokud se něco rychle nezmění v dohledné době nebude možné po rozlehlé zemi přelévat obnovitelnou energii v dostatečném množství. Podle studie amerického ministerstva energetiky by se totiž měla kapacita přenosové sítě měla do roku 2040 zdvojnásobit tak, aby byla schopná přenést 115 TWh ročně. A tento záměr je už nyní ohrožen.
S originálním přechodným řešením přišel projekt SunTrain, který chce dlouhými vlaky s bateriovými kontejnery převážet energii tam, kde bude právě třeba. Panují k tomu příznivé podmínky; Spojené státy pokrývá více než 160 000 kilometrů tratí a podle tamějšího ministerstva dopravy je americký systém nákladní železniční dopravy „největší, nejbezpečnější a nejfektivnější na světě“. Jak také jinak. Pravdou ovšem je, že americké transkontinentální vlaky se sedmi a více lokomotivami, s až 200 vagóny, dlouhé klidně 3,5 kilometru, představují živoucí sen každého logistického ekonoma. A protože v souvislosti s odstavováním tepelných elektráren prudce poklesl převoz uhlí, je na tratích dostatek volné kapacity.
Koleje navíc vedou právě do rušených tepelných elektráren, kde bývá patřičně silná přípojka. Takže s trochou nadsázky není nic jednoduššího, než tam zajet s vlakem, plným obřích baterií, připojit jej do sítě a pomáhat v místě zvládat energetickou špičku zelenou elektřinou i tam, kam nevede dostatečně silné vedení. Vtip je v tom, že americké vlaky jsou nejen dlouhé, ale mají i větší průjezdní průřez a vyšší nápravovou hmotnost, takže na jeden vagón lze naložit mnohem více, než kupříkladu v Evropě. Díky tomu by se na vlak, dlouhý 2,1 km (což je typická délka běžného uhelného vlaku, které jsou přizpůsobeny i délky nádraží), měly vejít kontejnery, které pojmou 1,9 GWh, tedy hodinovou produkci dvou atomových elektráren. Ta by měla stačit i hodně velké konglomeraci či průmyslové zóně k bezpečnému pokrytí energetické špičky obnovitelnou elektřinou.
Zatím jsou to jen plány, ovšem společnost už systém úspěšně testuje a předvádí, byť zatím v řádově menším měřítku. Zkušební vlak s bateriemi o kapacitě 750 kWh už najezdil přes 10 000 km po síti Union Pacific v Kalifornii, pochopitelně za ochotné spolupráce dopravce, kterému po výpadku uhelných přeprav kyne naděje na nový byznys. Dalším krokem má být ostré nasazení v Coloradu, kde by souprava o celkem 20 vozech převážela celkem 384 MWh mezi dvěma bývalými tepelnými elektrárnami a nahrazovala tak chybějící VVN vedení z tamějších OZE parků. Zde se má osvědčit funkčnost a smysluplnost tohoto projektu, který má ukázat investorům, že by měli přispět a pomoci s vývojem finálního, 100vozového vlaku s kapacitou 1,9 GWh.
Do zmíněného pilotního projektu v Coloradu se podařilo zainteresovat stát, konkrétně ministerstvo energetiky, které uhradí část z odhadovaných 125 milionů dolarů (3 miliardy korun). SunTrain rovněž uvádí, že se projektu zúčastní i zatím nejmenovaná energetická společnost. A pak tu máme crowdfuning, s jehož pomocí by bylo teoreticky možné spustit SunTrain v plné velikosti do dvou let. A to by mohlo zemi výrazně zpříjemnit dvacetileté čekání na posílení statické přenosové soustavy.
Samotné velké baterie by měla dodat kanadská firma TROES a kvůli nákladům i bezpečnosti by mělo jít i LFP články. Při převozu na železnici totiž nevadí jejich nižší energetická hustota. Ačkoliv se zpočátku počítá s konvenčními, diesel-elektrickými lokomotivami (americká železniční síť dosud není prakticky vůbec elektrifikovaná), jejichž nasazení se jistě stane bohatou inspirací pro ostrovtip odpůrců projektu, časem by měly nastoupit stroje s bateriemi či palivovými články. Přímo se také nabízí spojení s dalším startupem, který pracuje na systému autonomních vagónů, schopných pohybu i bez lokomotivy. Zde nutno dodat, že v Evropě, konkrétně Švýcarsku, podobný model převozu kontejnerů neuspěl. Výhledově se také počítá s pokrýváním vlaků solárními panely, stejně jako s pokládáním FVE panelů mezi pražce.
To jen potvrzuje jak neefektivni vodik je, kdyz vyjde ekonomicteji nakoupit a tahat po kolejich tuny baterek.
Jo a u nas by to slo dozajista take, ale az po tom co CEZska mafie nastavi pripojovaci podminky tak aby je splnila maximalne jedna nebo dve firmy vlastnene spravnymi lidmi.