😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Nejstarší ozubnicovou dráhu světa čeká elektrifikace

1
Nejstarší ozubnicovou dráhu světa čeká elektrifikace
Fotografie: Mount Washington Cog Railway
  • Nejstarší ozubnicové dráze světa je 155 let
  • Vede na Mount Washington v americkém státě New Hampshire
  • Dodnes se tam jezdí na uhlí a naftu
  • To se však brzy změní

Mount Washington je se svými 1 917 metry nejvyšší horou Nové Anglie v severovýchodním cípu USA a zároveň místem s nejdrsnějším klimatem severní polokoule. V roce 1934 tu totiž naměřili vítr o rychlosti 372 km/h, což je dosud nepřekonaný rekord a také více než trojnásobek spodní hranice orkánu. A právě sem směřují davy turistů, které sem láká mimo jiné i významná atrakce v podobě nejstarší ozubnicové dráhy světa. Ta byla otevřena v květnu 1868 a dokončena v srpnu 1869, aktuálně jí tedy je 155 let. A teprve po jejím dokončení začaly růst proslulé alpské zubačky v čele s dráhou na Pilatus, která se v roce 1889 stala nejstrmější železnicí světa a sebrala tento titul právě Mount Washinghton Cog Railway, která je v tomto ohledu s maximálním stoupáním 380 ‰ dodnes světovou dvojkou.

A právě s ohledem na bohatou historii zde aktuální soukromý majitel udržuje nostalgický provoz v podobě dvou parních lokomotiv, doplněný sedmi stroji, poháněnými bionaftou. A to se má brzy změnit, protože pracovníci dráhy spolu se studenty z University of New Hampshire společně konstruují plně elektrickou lokomotivu. Jenže to neznamená natažení trolejí nad 4,8 km tratě, nýbrž vůbec první ozubnicovou bateriovou lokomotivu světa. Ta by měla, kromě nesporného ekologického přínosu, také podstatně zvýšit kapacitu tratě tím, že by dvaapůlnásobně zvýšila provozní rychlost na ozubnici z nynějších 7,7 km/h na zhruba 20 km/h.


To by se nicméně stalo až později, zpočátku se s bateriovým vozidlem podle Cleantechnica počítá především pro servisní a záchranářské účely, pročež bude vybaveno modulární nástavbou, schopnou odvézt čtyři tuny nákladu. Samozřejmě se počítá s rekuperačním dobíjením, řadou redundantních bezpečnostních systémů a také schopností sjet dolů vlastní silou i při výpadku elektrických systémů. Současný majitel dráhy je bateriovému pohonu prý silně nakloněn, avšak datum uvedení do provozu zatím nesdělil.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Krasa. To nam ten vyvoj baterii ten svet meni.

Tak snad nekoho nenapadne, ze by ta elektricka lokomotiva mela vyluzovat zvuky lokomotivy parni…😄

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze