Německá VDA vyzývá k ukončení veškerého prodeje fosilních paliv do roku 2045

Německá VDA vyzývá k ukončení veškerého prodeje fosilních paliv do roku 2045
Fotografie: unsplash.com
  • Německá asociace automobilového průmyslu ovšem na úkor rychlé elektrifikace preferuje e-paliva
  • Očekává totiž, že i při plnění ambiciózních cílů spolkové vlády bude na německých silnicích stále jezdit po roce 2030 nejméně 40 milionů osobních a nákladních automobilů se spalovacími motory

Německá asociace automobilového průmyslu (Verband der Automobilindustrie, dále už jen jako VDA), mezi jejíž členy patří BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen a další, vydala prohlášení, v němž volá mimo jiné po ukončení prodeje veškerých fosilních paliv v Německu do roku 2045, nicméně obhajuje méně účinná e-paliva před elektrifikací.

Kritika současného přístupu se vztahuje k loni přijaté směrnici EU o obnovitelných zdrojích energie III (RED III), podle VDA totiž jsou požadavky RED III na zvýšení podílu obnovitelných paliv zatím příliš málo ambiciózní. „Evropa může dosáhnout svých cílů v oblasti snižování emisí CO2 pouze postupem, který je otevřený všem možným řešením a technologiím. Politici jsou vyzýváni, aby zavedli pobídky pro náběh obnovitelných zdrojů energie, a tím zaručili a podpořili investice,“ uvedla k výzvě prezidentka VDA Hildegard Müllerová.


Směrnice RED III, která byla revidována v roce 2023, stanovuje pro členské státy EU jasný klimatický cíl v segmentu dopravy, aby došlo k její dlouhodobé defosilizaci. Zabývá se kromě jiného zavedením obnovitelných zdrojů energie. Podle VDA lze právě prosazováním obnovitelných paliv provozovat současné velké parky vozidel se spalovacími motory dlouhodobě převážně klimaticky neutrálním způsobem.

Obnovitelná paliva jsou pro defosilizaci stávajícího vozového parku podle VDA nezbytná.

Skutečnost je taková: nárůst elektromobility, včetně vodíkových vozidel v sektoru užitkových vozidel, umožní v příštích letech významné úspory emisí CO2. Zároveň to však nestačí, protože v Německu budou ještě dlouho jezdit vozidla se spalovacími motory,“ zdůrazňuje prezidentka VDA Hildegard Müllerová a dodává. „I když se podaří splnit cíl spolkové vlády, který počítá s 15 miliony elektromobilů do roku 2030, bude na německých silnicích stále jezdit nejméně 40 milionů osobních a nákladních automobilů se spalovacími motory.

Aby byla zajištěna bezpečnost investic a plánování, musí nyní politici vytvořit dlouhodobý regulační rámec s průběžnými cíli pro roky 2035 a 2040, podobně jako je tomu u lodní a letecké dopravy,“ zdůrazňuje Hildegard Müllerová. Jak dodává electrek.co, v dokumentu VDA (k nahlédnutí na tomto odkazu) se lze dočíst, že asociace chce, aby využití obnovitelných paliv vzrostlo na 60 % do roku 2035, 90 % do roku 2040 a 100 % do roku 2045. Jedním z nejzajímavějších doporučení celého dokumentu je ale to, že v zájmu ochrany klimatu by již od roku 2045 neměl být povolen prodej fosilních paliv na německých čerpacích stanicích.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze