EU dosáhla dohody o postupném vyřazování naftových nákladních vozidel

32
EU dosáhla dohody o postupném vyřazování naftových nákladních vozidel
Fotografie: Hyundai
  • Nové autobusy budou muset být od roku 2035 zcela bezemisní
  • Výrobci budou snižovat emise u nákladních aut postupně
  • Snížení emisí se dotkne i návěsů a přívěsů

Evropští zákonodárci podle tiskové zprávy Evropského parlamentu odsouhlasili cíle emisí CO2 pro těžká nákladní vozidla, které povedou k úplnému ukončení prodeje nových dieselových nákladních vozidel do roku 2040. Výrobci budou muset snížit průměrné emise nových nákladních vozidel o 45 % v roce 2030, o 65 % v roce 2035 a o 90 % od roku 2040. Cíl emisí CO2 pro autobusy byl rovněž snížen na 90 % v roce 2030 a do roku 2035 dosáhne 100 %.

Vlády zemí EU se shodly, že od roku 2035 se cíle budou vztahovat také na speciální vozidla, jako jsou vozy pro svoz odpadu a stavební vozy. Toto rozšíření povede k tomu, že dalších 7 % trhu nákladních vozidel bude podléhat cílům emisí CO2. Vyjednavači odolali tlaku ze strany průmyslu fosilních paliv, aby vytvořili mezeru v cílech pro e-paliva a biopaliva. Od roku 2030 jsou také stanoveny nové cíle pro snížení emisí u přívěsů o 7,5 % a návěsů o 10 %.

Podle dohody provede Evropská komise do roku 2027 podrobný přezkum účinnosti a dopadu tohoto nařízení. Tento přezkum mimo jiné posoudí rozšíření oblasti působnosti na malá nákladní vozidla a roli metodiky pro registraci těžkých nákladních vozidel. Vozidla poháněná výhradně neutrálními palivy budou v souladu s právem EU a cílem klimatické neutrality a úlohou korekčního faktoru uhlíku při přechodu na vozidla s nulovými emisemi. Před vstupem v platnost však musí dohodu formálně schválit Evropský parlament a Rada.

Diskuze ke článku
Jaroslav Vaněk
Jaroslav Vaněk
Opravdu jsou ti "orgáni" v EU svéprávní???
Stále není obstojná náhrada spalovacích - dieslových motorů oproti tzv.. elektrovozům v kategorii autobus nebo kamion či popeláře, bagry - jak to chtějí nabíjet v nonstop provozu???
Opět a znovu se rozhoduje někde v kancelářích o nějakých podivných propočtech a dotyční živočichové většinou v 99 procentech za volantem a pákama těchto strojů vůbec ani nepracovali.
Zatím vědci ani výrobci žádné adekvátní perpetum mobile neobjevili - tak stále nechápu, proč nám tlačí do hlavy baterko-auta a baterko-stroje, které většinou pracují mimo elektrosíť.
Jsou úplně mimo mísu
Petr Brecík
Petr Brecík
Tak se těš-te. E-auta kupují ti, kteří auto nepotřebují. Anebo jsou do nich zamilovaní. Stačí číst jen Seznam !! maxipůjčovna HERTZ chtěla mít E-auta a NIKDO SI JE NEPÚJČOVAL. Drahé opravy a provoz - nespolehlivost .... Teď je prodává pod cenou a zase NIKDO JE NECHCE. Fabriky na E-auta pomalu zavírají / snižují výrobu. E-autobusy na severu EU v mrazech kolabují, dtto v USA. Tam školské busy sotva dojedou do školy a už musí na nabíječku. USA - velké mrazy. Dálnice zaplněné "chcíplími" E-auty. Okolo nabíječek skoro HROBY. Ono po vybytí a okolní teplotě -30 to NAJDE nabít kabelem. Na roudíl od spalováku, kdy dojede pomoc a gregátem a kanistrem. Auto okamžitě nastartuje a za 5 min. odjíždí, posádka je v teple. Jen kupujte, kupujte neprodejná auta = po 8 letech !! To je ekologie, co ?? PS: Co E-auto, to omyl. Slavný Cibertruck je cosi hrozného, s váhou přes dvě tuny. Na polovinu E-aut s obyčejným přívěsem potřebujete řidičák E-čko. To je ochrana planety - přesoiuvat MRTVÉ TUNY !!
Petr Dymi
Petr Dymi
S kamionama jim to tak snadno jako s osobakama rozhodne nepujde... a vyroba osobnich EV v EU dojede na Cinu, ktera to uz ted pekne valcuje. K tem zamrzlejm EV v Chicagu psali na iDesu.

A jinak to tak nejak zacina prosakovat i jinde v mainstreamu, ze je ve velkych mrazech problem s rychlosti dobijeni i spotrebou.
den
den
"Elektromobil má stejnou emisní stopu jako diesel?" nema.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze