VDA: německý elektromobilní trh se bez dotací nezhroutí

1
VDA: německý elektromobilní trh se bez dotací nezhroutí
Fotografie: Volkswagen
  • Německo ukončilo dotace na nákup elektromobilů nečekaně o rok dříve, než původně plánovalo
  • Sdružení německého autoprůmyslu VDA kvůli tomu očekává pokles jejich prodejů na tamějším trhu
  • Má se tak stát poprvé za osm let permanentního růstu

Sdružení VDA platí za nejvyšší autoritu německého autoprůmyslu, jeho analýzy a prognózy patří k těm nejhodnotnějším. A právě v zatím poslední zveřejněné prognóze zveřejnilo řadu zajímavých čísel, týkajících se předpokladů výroby a prodejů aut v Německu, ale i v Evropě a na celém světě. Přináší také zatím nejvěrohodnější predikci míry dopadu loňského, náhlého ukončení dotací na nákup elektromobilů na domácí trh. A v ní se mimo jiné dozvídáme, že německé elektromobilní trh čeká první propad prodejů od roku 2016.

Zatímco černé scénáře a nejrůznější spekulanti hovoří o totálním zhroucení prodejů elektrických aut u našich západních sousedů, VDA to vidí jinak. Podle něj se sice letos domácí odbyt čistě bateriových elektromobilů (BEV) opravdu propadne, ovšem jen o únosných 14 %. Důležité je také dodat, že zrušené dotace nejsou jedinou příčinou; poklesnout má totiž celý trh s automobily, a to kvůli aktuálním problémům německé ekonomiky. A zaznít by samozřejmě také mělo, že výroba elektromobilů tamtéž naopak pokračuje v utěšeném růstu a zavdává příčinu k odhadům, že BEV s visačkou Made in Germany letos přibude o 25 % více, než loni. Vzhledem k tomu, že celková výroba by měla zůstat zhruba na úrovni loňských 2,8 milionu aut, dojde k citelnému navýšení podílu bateriových aut. A to není nevýznamné, protože Německo si stále udržuje pozici druhého největšího světového výrobce elektromobilů za Čínou, s těsným náskokem na USA.

Zajímavá je i globální prognóza, podle níž trhy EU, EFTA a Velké Británie porostou o 4 %, zatímco USA si připíše jen dvě procenta a Čína, padající do velké ekonomické krize, dokonce procento jediné.