Německá vláda plánuje od roku 2026 podle plátku tagesschau.de znovu zavést dotace na pořízení elektromobilů a plug-in hybridů. Bonus bude tentokrát výrazně méně štědrý než v minulosti, ale má zacílit podporu na ty domácnosti, které ji skutečně potřebují a v posledních dvou letech patřily mezi nejvíce zasažené růstem cen. Koaliční výbor CDU/CSU a SPD měl proto schválit návrh, který počítá s dotací minimálně 3 000 eur (72 tisíc korun). Program nyní čeká detailní dopracování i souhlas Evropské komise.
Podle schváleného rámce bude základní příspěvek činit 3 000 eur (72 tisíc korun). Na každé dítě v domácnosti se ale částka zvýší o 500 eur (12 tisíc korun), maximálně však o 1 000 eur (24 tisíc korun). Zvláštní bonus 1 000 eur (24 tisíc korun) pak získají domácnosti s čistým měsíčním příjmem pod 3 000 eur (72 tisíc korun). Celkově se tak částka může vyšplhat až na 5 000 eur (cca 120 tisíc korun).
O podporu budou moci žádat pouze soukromé osoby. Jednou z podmínek je také to, aby vozidlo nebylo po nákupu okamžitě prodáno. Program se tak zaměřuje na skutečné uživatele, nikoliv na spekulativní nákupy a reexport. Na dotaci navíc dosáhnou jen domácnosti s ročním zdanitelným příjmem nižším než 80 000 eur (cca 1,9 milionu korun). Limit se však zvýší o 5 000 eur (120 tisíc korun) za každé nezaopatřené dítě. Cílem má být každopádně nasměrovat finance k rodinám, které by si elektromobil bez podpory nemohly dovolit.
Kabinet vyčlení na program 3 miliardy eur (cca 72 miliard korun) z Klimatického a transformačního fondu (KTF), což koresponduje už s informacemi z poloviny října. To má vystačit přibližně na 600 tisíc vozidel. Součástí programu má být i nový požadavek, aby určitý podíl výroby vozidla probíhal v Evropě. Berlín chce tímto krokem posílit domácí průmysl a ochránit pracovní místa, zejména v době intenzivního tlaku čínské konkurence. „Chci, aby i v budoucnu ta nejlepší auta pocházela z Německa – a proto musíme už teď přijímat správná rozhodnutí. Náš cíl je jasný: dostat na silnice více elektromobilů, vyráběných tady u nás v Německu a v Evropě. Proto zůstanou elektromobily i nadále osvobozené od silniční daně, aby byl přechod na klimaticky šetrnou mobilitu jednodušší a atraktivnější. Nejde přitom jen o technologii – jde o lidi v našich továrnách a u dodavatelů, kteří každý den pracují na tom, aby byly naše automobilky připraveny na budoucnost. Trh s elektromobilitou musíme aktivně utvářet sami, nesmíme ho jen přenechat ostatním. Zatímco Čína investuje miliardy do elektromobility, my potřebujeme silnou a sebevědomou evropskou odpověď,“ uvedl už dříve jako důvod k dotacím šéf SPD Lars Klingbeil.
Vláda každopádně plánuje dotace spustit co nejdříve v roce 2026. Nejdříve však musí návrh projít Evropskou komisí. Současně se mají dopracovat detaily, například přesná definice podílu evropské výroby nebo administrativní proces podávání žádostí. Co byste na dotace v podobném duchu řekli v Česku? Podělte se s námi o váš názor v diskuzi.

