Jak upozornil electrek.co, Norsko oficiálně dosáhlo svého cíle mít do roku 2025 stoprocentně elektrické nové vozy. Podle dat organizace OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken) tvořily v září 2025 elektromobily 98,3 % všech nově registrovaných osobních aut v Norsku. V roce 2024 přitom šlo „jen“ o 88,9 %. Země tak prakticky naplnila plán stát se první plně elektrickou automobilovou ekonomikou světa.
Ministr financí Jens Stoltenberg pro Reuters označil cíl za splněný a oznámil přechod do nové fáze norské elektromobility. Vláda podle návrhu rozpočtu 2025–2026 proto navrhuje postupné zrušení daňových úlev pro elektromobily, jak se lze dočíst na oficiálním vládním portálu Norska.
Nově registrovaná vozidla v Norsku za letošní rok
| Palivo | Počet za září 2025 | Podíl za září 2025 | Počet za 2025 celkem | Podíl za 2025 celkem |
|---|---|---|---|---|
| Benzín | 25 | 0,2 % | 388 | 0,3 % |
| Benzín hybrid | 30 | 0,2 % | 1 801 | 1,6 % |
| Benzín plug-in hybrid | 58 | 0,4 % | 2 103 | 1,9 % |
| Diesel | 105 | 0,7 % | 1 330 | 1,2 % |
| Diesel plug-in hybrid | 27 | 0,2 % | 95 | 0,1 % |
| Elektřina | 14 084 | 98,3 % | 107 608 | 95,0 % |
| Celkem | 14 329 | 100,0 % | 113 325 | 100,0 % |
Současné osvobození od DPH pak zůstane zachováno jen pro vozy do 500 tisíc norských korun (cca milion korun) s tím, že od roku 2026 má limit klesnout na 300 tisíc norských korun (cca 630 tisíc korun) a od roku 2027 bude výjimka zcela zrušena. Zároveň se zvýší daně na nové benzínové a naftové vozy, aby se udržel ekonomický rozdíl mezi emisními a bezemisními auty.


Daně, joo daně no my víme jak na ně.