Norsko končí s dotacemi na elektromobily. Nafta a benzín už prostě nedávají smysl

14
Norsko končí s dotacemi na elektromobily. Nafta a benzín už prostě nedávají smysl
Fotografie: Škoda Auto
  • Elektromobily nyní tvoří 98,3 % všech nových aut v Norsku, takže země splnila svůj cíl pro rok 2025
  • Vláda proto plánuje postupně zrušit osvobození od DPH a další daňové výhody

Jak upozornil electrek.co, Norsko oficiálně dosáhlo svého cíle mít do roku 2025 stoprocentně elektrické nové vozy. Podle dat organizace OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken) tvořily v září 2025 elektromobily 98,3 % všech nově registrovaných osobních aut v Norsku. V roce 2024 přitom šlo „jen“ o 88,9 %. Země tak prakticky naplnila plán stát se první plně elektrickou automobilovou ekonomikou světa.

Ministr financí Jens Stoltenberg pro Reuters označil cíl za splněný a oznámil přechod do nové fáze norské elektromobility. Vláda podle návrhu rozpočtu 2025–2026 proto navrhuje postupné zrušení daňových úlev pro elektromobily, jak se lze dočíst na oficiálním vládním portálu Norska.

Nově registrovaná vozidla v Norsku za letošní rok


Palivo Počet za září 2025 Podíl za září 2025 Počet za 2025 celkem Podíl za 2025 celkem
Benzín 25 0,2 % 388 0,3 %
Benzín hybrid 30 0,2 % 1 801 1,6 %
Benzín plug-in hybrid 58 0,4 % 2 103 1,9 %
Diesel 105 0,7 % 1 330 1,2 %
Diesel plug-in hybrid 27 0,2 % 95 0,1 %
Elektřina 14 084 98,3 % 107 608 95,0 %
Celkem 14 329 100,0 % 113 325 100,0 %

Současné osvobození od DPH pak zůstane zachováno jen pro vozy do 500 tisíc norských korun (cca milion korun) s tím, že od roku 2026 má limit klesnout na 300 tisíc norských korun (cca 630 tisíc korun) a od roku 2027 bude výjimka zcela zrušena. Zároveň se zvýší daně na nové benzínové a naftové vozy, aby se udržel ekonomický rozdíl mezi emisními a bezemisními auty.

Diskuze ke článku
Martin
Martin
Mě už několik let nafta a benzin nedávají smysl. Navíc je to opravdu velmi škodlivé provozovat.
Miroslav Hrabovsky
Miroslav Hrabovsky
Norsko ročně vytěží přibližně 1,4 milionu barelů ropy denně, což je přes 500 milionů barelů ročně. Přesné číslo se liší v závislosti na daném roce a tržních podmínkách, ale Norsko je jedním z hlavních producentů ropy v Evropě, jak ukazují údaje z Worldometer.  Denní produkce: V roce 2020 Norsko produkovalo přibližně 1,4 milionu barelů ropy denně.  Roční produkce: Při průměrné denní produkci to představuje přibližně 511 milionů barelů ropy ročně. Význam: Ropa a zemní plyn hrají klíčovou roli v norském hospodářství. Zdroj AI. Takže peníze z ropy nesmrdí :)
Martin Valeš
Martin Valeš
Vždyť je to tam jasně napsané. Zvýšiíe daně nové benzínové a naftové vozy, aby se udržel ekonomický rozdíl mezi emisními a bezemisními auty. ,

Daně, joo daně no my víme jak na ně.
Jaros 00071
Jaros 00071
Ještě že žijeme v normálním světě tedy v Evropě 😁 V Česku se naštěstí zelené šílenství neprojevuje tolik..a prodávají se z 95 % spalovací auta nebo hybridy.👍 Slepá ulička elektroaut byla opuštěna už cca před 100 lety. Ve spalovacích autech má Evropa velký technologický náskok nad Čínou. V elektromobilech se Čína dohnat nedá. Suroviny i baterie mají z velké části monopolní výrobu v Asii. A asi nikdo nechce aby EU krachla a životní úroveň padla o dost dolů. To by i ekologové zaplakali..a všichni eko fanatici taky. Ale pořád můžeme jezdit zpátky na koních..😂

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze